Gyurkity Péter
Tíz éves a Flash - az Adobe újabb tízre számít
Az Adobe a Flash formátum születésének tizedik évfordulóját ünnepli, a cégnél úgy vélik, hogy van esély egy újabb fényes évtizedre. Egyetértenek abban, hogy a webalkalmazásoké a jövő, ebbe az irányba szeretnének továbblépni.
A vállalat egy újonnan elindított weboldallal ünnepli a tizedik évfordulót, amely bepillantást nyújt az animációk fejlődésébe, átalakulásába, és szavazás keretében igyekszik eldönteni, hogy 1998-at követően éves intervallumokra lebontva mely internetes oldalak érdemlik ki a legjobbnak járó címet. Az elkövetkezendő időszakra is tartogatnak azonban újdonságokat, bár ezekről csak nagy általánosságokban beszélnek.
Kevin Lynch, az Adobe főtervezője a Cnetnek adott interjúban beszélt ezekről az elképzelésekről. Egyetértett abban, hogy napjainkban zajlik a váltás az animációkról a webalkalmazások irányába, és elmondta, hogy - a közösség egyre erőteljesebb nyomására - ők is igyekeznek kifogni a szelet ebből a fejlődésből. A cég ezért arra törekszik, hogy a Flash egy általánosabb célú alkalmazásfejlesztői platformmá alakuljon át, amely a videóktól kezdve a mobil eszközökön át a böngészőn kívül futó webalkalmazásokig több területet is felölel. Az elkövetkező tíz év sikere szerintük azon múlik, hogy a vezető szolgáltatások - mint például az igen népszerű YouTube - erre a szabványra alapozzák-e saját újításaikat.
Az interjúban egyéb érdekességeket is olvashatunk, például a formátum elterjesztését célzó kísérletekről. Maga a Flash a FutureSplash nevű cég felvásárlásával jutott az Adobe kezére, amely elsősorban a Netscape révén igyekezett azt elterjeszteni. A maximum 150 kilobyte méretű beépülő alkalmazás felhasználásáért fizetniük kellett, mígnem felbukkant a Microsoft, amely mindenre hajlandó volt a böngészők piacának meghódításáért. A redmondiak gyorsan lecsaptak a kiegészítőre és még pénzt sem kértek, így nem volt nehéz megnyerniük az Adobe-t.
A formátum manapság széles körben használatos, dacára annak, hogy a hibás koncepciókból, megvalósításokból sincs hiány - elég csak egy rosszul sikerült weboldalra gondolni, ahol még szélessávú kapcsolat esetén is több idő megy el a töltögetéssel, mint a tartalom böngészésével. A modern konkurensek - például az AJAX (Aszinkron JavaScript és XML) stílusú fejlesztések - felbukkanásának látszólag örülnek a cégnél, szerintük ez nem a mindent vagy semmit kérdése, a békés egymás mellett élés elve itt is megvalósítható.
A vállalat egy újonnan elindított weboldallal ünnepli a tizedik évfordulót, amely bepillantást nyújt az animációk fejlődésébe, átalakulásába, és szavazás keretében igyekszik eldönteni, hogy 1998-at követően éves intervallumokra lebontva mely internetes oldalak érdemlik ki a legjobbnak járó címet. Az elkövetkezendő időszakra is tartogatnak azonban újdonságokat, bár ezekről csak nagy általánosságokban beszélnek.
Kevin Lynch, az Adobe főtervezője a Cnetnek adott interjúban beszélt ezekről az elképzelésekről. Egyetértett abban, hogy napjainkban zajlik a váltás az animációkról a webalkalmazások irányába, és elmondta, hogy - a közösség egyre erőteljesebb nyomására - ők is igyekeznek kifogni a szelet ebből a fejlődésből. A cég ezért arra törekszik, hogy a Flash egy általánosabb célú alkalmazásfejlesztői platformmá alakuljon át, amely a videóktól kezdve a mobil eszközökön át a böngészőn kívül futó webalkalmazásokig több területet is felölel. Az elkövetkező tíz év sikere szerintük azon múlik, hogy a vezető szolgáltatások - mint például az igen népszerű YouTube - erre a szabványra alapozzák-e saját újításaikat.
Az interjúban egyéb érdekességeket is olvashatunk, például a formátum elterjesztését célzó kísérletekről. Maga a Flash a FutureSplash nevű cég felvásárlásával jutott az Adobe kezére, amely elsősorban a Netscape révén igyekezett azt elterjeszteni. A maximum 150 kilobyte méretű beépülő alkalmazás felhasználásáért fizetniük kellett, mígnem felbukkant a Microsoft, amely mindenre hajlandó volt a böngészők piacának meghódításáért. A redmondiak gyorsan lecsaptak a kiegészítőre és még pénzt sem kértek, így nem volt nehéz megnyerniük az Adobe-t.
A formátum manapság széles körben használatos, dacára annak, hogy a hibás koncepciókból, megvalósításokból sincs hiány - elég csak egy rosszul sikerült weboldalra gondolni, ahol még szélessávú kapcsolat esetén is több idő megy el a töltögetéssel, mint a tartalom böngészésével. A modern konkurensek - például az AJAX (Aszinkron JavaScript és XML) stílusú fejlesztések - felbukkanásának látszólag örülnek a cégnél, szerintük ez nem a mindent vagy semmit kérdése, a békés egymás mellett élés elve itt is megvalósítható.