Berta Sándor
Kelendőek az autókban tárolt értékek
Szakemberek arra hívták fel a figyelmet, hogy napjainkban a tolvajok gyakran már nem is az autókat törik fel és viszik el, sokkal inkább a személygépkocsikban lévő értékesebb eszközöket akarják megszerezni.
Ma Nyugat-Európában, ha egy tolvaj meglát egy személygépkocsit, nem magát az autót nézi, hanem, hogy milyen berendezések találhatók benne. A lopási slágerlistán ugyanis egyre előkelőbb helyen szerepelnek a GPS-vevők, a navigációs eszközök, a mobiltelefonok és a PDA-készülékek. Németországban már a rendőrség és a közlekedési klubok vezetői is nyomatékosan felhívták az autósok figyelmét arra, hogy lehetőleg egyáltalán ne, vagy csak ritkán tároljanak számítástechnikai és szórakoztatóelektronikai eszközöket a személygépkocsikban.
A legkelendőbbnek a navigációs rendszerek számítanak. Nyilvánvaló, hogy minél nagyobb tudású az adott készülék, annál vonzóbb célpont a tolvajok számára. A folyamatra már az amerikai Szövetségi Nyomozó Iroda (FBI) is felfigyelt. A szervezet statisztikái szerint 2003-hoz képest 2004-ben 30 százalékkal megnőtt az autókból ellopott mobiltelefonok és más árucikkek száma. Klasszikus célpontnak számítanak a fedélzeti navigációs rendszerek (GPS stb.) mellett a mobiltelefonok - természetesen akkumulátortöltővel együtt - és az iPodok. Az Egyesült Államokban már annyi navigációs eszközt loptak el, hogy egyes rendőrkapitányságok kénytelenek voltak külön nyomozóegységeket létrehozni a tolvajbandák felszámolására.
A rendőrök a legnagyobb problémának az autósok figyelmetlenségét, feledékenységet tartják. Az egyik New York-i parkolóházban féltucat olyan gépkocsit találtak, amelynek az ajtaját a tulajdonosaik nyitva hagyták. S hogy megéri-e elkövetni ezeket a lopásokat? "Nos, bőven" - válaszolta az egyik később elfogott tolvaj. Az orgazdák ugyanis száz dollárt adnak egy navigációs rendszerért és egy óra alatt akár 4-5 ilyen készüléket is el lehet lopni.
A meglovasított termékeket általában kelet-manhattani boltokban újként adják el. A probléma jelentős, ezt bizonyítja, hogy egyre több gyártó igyekszik megakadályozni, hogy illetéktelenek hozzáférhessenek a termékeihez. A navigációs készülékeket gyártó Garmin például a Garmin Lock nevű védelmi rendszert építette be. Aki használni akarja a GPS-t, annak egy négy számjegyű PIN-kódhoz hasonló számsort kell megadnia.
A legjobb védekezés a szakemberek szerint azonban még mindig az, hogy ha lehetőleg semmilyen nagy értékű szórakoztatóelektronikai vagy informatikai eszközt sem tárolunk az autónkban.
Ma Nyugat-Európában, ha egy tolvaj meglát egy személygépkocsit, nem magát az autót nézi, hanem, hogy milyen berendezések találhatók benne. A lopási slágerlistán ugyanis egyre előkelőbb helyen szerepelnek a GPS-vevők, a navigációs eszközök, a mobiltelefonok és a PDA-készülékek. Németországban már a rendőrség és a közlekedési klubok vezetői is nyomatékosan felhívták az autósok figyelmét arra, hogy lehetőleg egyáltalán ne, vagy csak ritkán tároljanak számítástechnikai és szórakoztatóelektronikai eszközöket a személygépkocsikban.
A legkelendőbbnek a navigációs rendszerek számítanak. Nyilvánvaló, hogy minél nagyobb tudású az adott készülék, annál vonzóbb célpont a tolvajok számára. A folyamatra már az amerikai Szövetségi Nyomozó Iroda (FBI) is felfigyelt. A szervezet statisztikái szerint 2003-hoz képest 2004-ben 30 százalékkal megnőtt az autókból ellopott mobiltelefonok és más árucikkek száma. Klasszikus célpontnak számítanak a fedélzeti navigációs rendszerek (GPS stb.) mellett a mobiltelefonok - természetesen akkumulátortöltővel együtt - és az iPodok. Az Egyesült Államokban már annyi navigációs eszközt loptak el, hogy egyes rendőrkapitányságok kénytelenek voltak külön nyomozóegységeket létrehozni a tolvajbandák felszámolására.
A rendőrök a legnagyobb problémának az autósok figyelmetlenségét, feledékenységet tartják. Az egyik New York-i parkolóházban féltucat olyan gépkocsit találtak, amelynek az ajtaját a tulajdonosaik nyitva hagyták. S hogy megéri-e elkövetni ezeket a lopásokat? "Nos, bőven" - válaszolta az egyik később elfogott tolvaj. Az orgazdák ugyanis száz dollárt adnak egy navigációs rendszerért és egy óra alatt akár 4-5 ilyen készüléket is el lehet lopni.
A meglovasított termékeket általában kelet-manhattani boltokban újként adják el. A probléma jelentős, ezt bizonyítja, hogy egyre több gyártó igyekszik megakadályozni, hogy illetéktelenek hozzáférhessenek a termékeihez. A navigációs készülékeket gyártó Garmin például a Garmin Lock nevű védelmi rendszert építette be. Aki használni akarja a GPS-t, annak egy négy számjegyű PIN-kódhoz hasonló számsort kell megadnia.
A legjobb védekezés a szakemberek szerint azonban még mindig az, hogy ha lehetőleg semmilyen nagy értékű szórakoztatóelektronikai vagy informatikai eszközt sem tárolunk az autónkban.