Berta Sándor
Egyre gyakoribb a laptopos autólopás
Nyugat-Európában vagy az Egyesült Államokban az új személygépkocsik többségében ma már digitális biztonsági rendszerek, riasztók vannak. Ezek után nem csoda, hogy a tolvajok is változtattak módszereiken.
Lassan a nyugati autótolvaj bandáknál már nosztalgiával gondolnak vissza a régi trükkökre. Hol vannak ma már a másolt kulcsok, a spéci szerszámok vagy a csavarhúzók? A helyüket fokozatosan felváltották a laptopok és a digitális biztonsági rendszerek kijátszására képes kütyük. Megváltoztak a támadások célpontjai is. Napjainkban a legnagyobb előszeretettel a nyugati, márkás, drága vagy luxuskocsikat lopják el a tolvajok. Egy ilyen luxuskategóriás járműhöz már nem slusszkulcs jár, hanem egy a motort beindító vagy leállító rádiótechnikás azonosítóchippel ellátott biztonsági kártya.
A tolvajok pont az ezeken a kártyákon szereplő chipek által használt rádiófrekvenciákat próbálják meg kifürkészni laptopjaik segítségével. Amennyiben a bűnözőknek sikerül feltörni a rendszert és módosítani tudják a frekvenciákat, úgy meg tudják lovasítani az adott gépkocsit. Hogy a módszer mennyire működik arról leginkább talán David Beckham, a Real Madrid sztárja és az angol válogatott csapatkapitánya tudna mesélni, akinek tavaly két digitális biztonsági rendszerrel ellátott BMW X5-ös személygépkocsiját is ellopták.
"Minden rendszernek van gyenge pontja. Egy digitálisan őrzött autónak az ellopása, illetve a frekvenciák megtalálása és a kód feltörése azonban még a legjobb és minden extrával felszerelt laptop esetében is eltarthat 20 percig. Mivel sok időre van szükségük a használt szoftvereknek, ezért az autólopásokra gyakran akkor kerül sor, amikor a kinézett autót hosszú időre magára hagyja a tulajdonosa. Ilyen kedvező alkalom lehet például egy bevásárlás" - mondta Tim Hart, a brit Autófedélzeti Biztonsági rendszereket Gyártók Egyesülésének munkatársa.
Csehországban Radko Souceket 12 évi börtönre ítélték, mert bizonyítékokat találtak a notebookján arra vonatkozóan, hogy ő lopott el több luxusautót is. A tolvaj azon bukott le, hogy elfelejtette megtisztítani a kényes adatoktól hordozható számítógépe merevlemezét.
Lassan a nyugati autótolvaj bandáknál már nosztalgiával gondolnak vissza a régi trükkökre. Hol vannak ma már a másolt kulcsok, a spéci szerszámok vagy a csavarhúzók? A helyüket fokozatosan felváltották a laptopok és a digitális biztonsági rendszerek kijátszására képes kütyük. Megváltoztak a támadások célpontjai is. Napjainkban a legnagyobb előszeretettel a nyugati, márkás, drága vagy luxuskocsikat lopják el a tolvajok. Egy ilyen luxuskategóriás járműhöz már nem slusszkulcs jár, hanem egy a motort beindító vagy leállító rádiótechnikás azonosítóchippel ellátott biztonsági kártya.
A tolvajok pont az ezeken a kártyákon szereplő chipek által használt rádiófrekvenciákat próbálják meg kifürkészni laptopjaik segítségével. Amennyiben a bűnözőknek sikerül feltörni a rendszert és módosítani tudják a frekvenciákat, úgy meg tudják lovasítani az adott gépkocsit. Hogy a módszer mennyire működik arról leginkább talán David Beckham, a Real Madrid sztárja és az angol válogatott csapatkapitánya tudna mesélni, akinek tavaly két digitális biztonsági rendszerrel ellátott BMW X5-ös személygépkocsiját is ellopták.
"Minden rendszernek van gyenge pontja. Egy digitálisan őrzött autónak az ellopása, illetve a frekvenciák megtalálása és a kód feltörése azonban még a legjobb és minden extrával felszerelt laptop esetében is eltarthat 20 percig. Mivel sok időre van szükségük a használt szoftvereknek, ezért az autólopásokra gyakran akkor kerül sor, amikor a kinézett autót hosszú időre magára hagyja a tulajdonosa. Ilyen kedvező alkalom lehet például egy bevásárlás" - mondta Tim Hart, a brit Autófedélzeti Biztonsági rendszereket Gyártók Egyesülésének munkatársa.
Csehországban Radko Souceket 12 évi börtönre ítélték, mert bizonyítékokat találtak a notebookján arra vonatkozóan, hogy ő lopott el több luxusautót is. A tolvaj azon bukott le, hogy elfelejtette megtisztítani a kényes adatoktól hordozható számítógépe merevlemezét.