MTI

Bezáródó fénykép­albumok?

A digitális fényképezőgépek gyors elterjedése, s az a tény, hogy használatuk szinte semmiféle előképzettséget nem igényel, válságba sodorhatja a hagyományos fényképész-szakmát. Az emlékképekért kattintgatók többnyire beérik az általuk elérhető képminőséggel, s mind kevesebben rendelnek hivatásos mestert életük jeles eseményeinek megörökítésére.

Két-három évtizeddel ezelőtt még virágzott a fényképész szakma. Az iskolákba ügynökök kopogtattak, mestereik szolgáltatásait ajálnva. A családok sem csapták be az ajtót egy-egy fényképész előtt, ha a hívatlan vendég afelől érdeklődött, szeretnének-e egymásról, a gyerekekről, netán a kedvenc háziállatokról emlékképet készíttetni. A mai nagyszülők többsége viszont csak nosztalgiázhat. A friss nagymamák, nagypapák már alig jutnak hagyományos fényképhez unokáikról, immár videoszalag, cd vagy dvd lemez rögzíti a családi emléknek szánt, megőrzendő pillanatokat.

A fényképészet mélyrepüléséről, vagy csupán pillanatnyi divatról beszélhetünk? - kérdeztük Farkas Andrást, a Photo Hall marketing igazgatóját.
- A korosabb fényképészek emlékezhetnek: gyakran protekcióval sem lehetett szakmunkástanulónak bekerülni az iskolákba. Ma már üzleti szemszögből nézve nem kritérium, hogy valaki fényképész-e, vagy sem. Nálunk is egyre kevesebb a fényképészeti rész, gondolok például a labormunkákra. Természetesen a fényképészeti munka, mint szakma, mint művészet megmaradt, és szükséges az oktatás is. A mi cégünknél is olyan fiatalokat találni, akikben több a kereskedői vér, és ismerik, elsajátítják az új technológiát.

Az Önök cége a Főfotó jogutódja. Mi lett a feleslegessé vált műtermekkel?
- Hagyományos értelemben vett műtermeink már nincsenek. A nyolcvanas években még léteztek, viszont a digitális technika térhódítása miatt a hagyományos megrendelések radikálisan csökkentek, így a műtermek fokozatosan üzleti eladóterek lettek.

És a műtermi dolgozók sorsa?
- Nagyon sokan átképezték magukat, főleg a fiatalabbak, és ma kiváló eladóként dolgoznak. Néhányan elmentek olyan helyekre, ahol a fényképészeti szakma a hagyományos értelmében megmaradt, de ez a ritkább.

A fotósok fő bevételi forrását jelentették az esküvők, gyereksorozatok. Ez is változott az évek folyamán.
- Azt tapasztalhatjuk, hogy az embereknek egy része még áldoz arra, hogy a nagy családi eseményekről profi felvételek készüljenek, de egyre kevesebben. Kérdés az is, hogy ez a folyamatosan csökkenő kereslet el tud-e látni egy minilabort. Ahogy nő a digitális gépek eladásának száma, úgy csökken az igény a hagyományos fényképészek iránt. Ez a lejtmenet még ma is tart, egyre profibb gépek kerülnek piacra, és a fiatalok döntő többsége ezt igényli. Próbálkozunk mi is különböző akciókkal rábírni az embereket, hogy készíttessenek papírképeket, de egyre nehezebb őket megszólítani. Pedig a papírkép mégiscsak maradandóbb, kézzelfoghatóbb emléket ad.

Összehasonlítható, hogy a vidéki, vagy a nagyvárosi lakosság ragaszkodik-e a hagyományos fényképekhez?
- Az eladásokra utalva az tény, hogy vidéken sokkal több analóg, tehát filmes gépet adunk el, ebből következően itt nagyobb az igény a hagyományos laborokra. Ennek két oka van: a lakosság anyagi helyzete és az iskolázottsága. A fiatalság döntően már az új technológiát igényli, és - főleg a nagyvárosiak - meg tudják vásárolni az igényesebb gépeket is.

Elképzelhető, hogy a hagyományos értelemben vett műtermi fotózás teljesen megszűnjön, a díszletekre és a lámpákra ne legyen már szükség?
- Nem. Ugyan csökken az igény mindezekre, de egy réteg még kitart a hagyományos - és magas - minőség mellett. Hiszen egy műtermi felvétel azért is különb az átlagos digitális technikával készítettnél, mert profi környezetben, profi géppel, profi szakember készíti.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • atlagember #47
    Az a baj, hogy nagyon sok a fotósok közt a kontár. A gyerek ovodai felvételeit például egyhangúlag adta vissza a csoport, mert olyan csapnivaló volt. Egy amatőr is szebb képet készített volna. Sajnos sokan azt hiszik, hogy ha van egy drágább digitális gépük, akkor már fotózni is tudnak. Ráadásul egyeseknek még bőr is van a pofájukon hozzá.
  • Aborg #46
    Arra gondolok, hogy peldaul egy kepen apam horgaszik es mellete van egy kutya. Ezt a kepet elohivhatnam a "horgaszat" albumbol, de az "allatkepek" es a "csaladtagok" albumbol is. Folosleges lenne harom konyvtarba tarolni egy kepet.
  • Yeltzin #45
    erre az ACDSee is alkalmas, a 8.0 Pro már elég gyorsan is dolgozik
  • Flashy #44
    pl ne tárold őket ömlesztve :) én a sima könyvtárszerkezetet használom erre, dátum plusz esemény neve a könyvtárnév. nekem elég. meg néha a Canon Zoombrowsert, ami jó lassú, de amire kell elég. meg van egy Picasa nevű progi amit régebben néztem, akkor ígéretesnek tűnt, de lehet így is maradt azóta is :)
  • Aborg #43
    Szetek, remelem tudtok segiteni. Keresek egy kis progit (max par MB) amivel kategorizalni lehetne a merevlemezen omlesztve tarolt fenykepeket. Valami olyan modzserre gondolok mint ahogy a Winampban mukodik a Playlist. Koszi!
  • Yeltzin #42
    sajna még egyikhez sem volt szerencsém, és amíg nem ölök embert, nem is nagyon lesz :)
  • Yeltzin #41
    ezt senki nem tagadta
  • Sadist #40
    Nem írtam, hogy biztosan megérti a digitgép működését/kezelését, de attól még nem hülye. Neki is meglehet a józan paraszti esze.
  • Galy #39
    vitáról szó sincs, és szerintem a fix L-es üvegek, pár Leica, Voithlander az általad említett felbontáson túli teljesítményre simán képesek.
    Mondjuk kérdés, hogy ezek összesen elérik-e az 1%-ot :)

  • Yeltzin #38
    szvsz ez a vita meg azért fölösleges, mert tök mindegy mekkora a film vagy az érzékelő felbontása, amíg a ma forgalomban lévő kisformátumú optikák 1%-a képes 6-8mpx fölötti teljesítményre