Gyurkity Péter

A CeBIT-en debütálhat az ATI DirectX 10 családja

A jelek szerint az ATI az integrált grafikus vezérlőknél átugorja a DirectX 9c verzióját és inkább a következő generáció mellett teszi le voksát, de csak jövőre mutatja be teljes integrált és különálló chipes sorozatát.

A DailyTech a gyártó integrált fejlesztéseire koncentrál legújabb hírében, megemlítve az RS600 és RS700 jelzésű chipeket, valamint a különböző DirectX verziók támogatását, ahol az ATI kisebb ugrásra készül. Jön az AVIVO és a HDCP, elmarad viszont a DirectX 9c támogatása, igaz, a Vista megjelenésével erre már nem is lesz szükség.

A jelenlegi terv szerint augusztus-szeptember környékén megjelenő RS600 - amely Radeon X700 alapokra épül - kezeli az említett két technológiát, HD hangzást és HDMI csatlakozóval érkezik. Támogatja továbbá a Windows Vista Aero motorját, vagyis nem lesz szükség különálló grafikus kártyára a vizuális lehetőségek teljes kihasználásához. Az utód az RS700 lesz, amely csak jövőre jelenik meg, DirectX 10, Shader Model 4.0 (egyesített shader), Blu-ray és HD DVD támogatással, mégpedig 65 nanométeres gyártástechnológiával a fogyasztás további csökkentése érdekében.

A cégnél természetesen javában dolgoznak a különálló megoldásokon is. Több alkalommal hallhattunk híreket a következő generáció első versenyzőjéről, az R600-ról, amely az ATI szerint egyesített shadereivel, megnövelt órajelével, illetve a fejlettebb gyártástechnológiával szintén nagy ugrást jelent majd. A megjelenés időpontja azonban még mindig kényes kérdés: a jól értesültek szerint legkorábban közvetlenül az ünnepek előtt kerülhet erre sor, míg a pesszimistábbak szerint hiba lenne reménykedni az idei debütálásban.

Éppen ezért lehet lényeges az a hír, miszerint az ATI a következő CeBIT kiállításon, vagyis 2007 márciusában rántja majd le a leplet a teljes sorozatról, amibe a különálló és az integrált chipek egyaránt beletartoznak. A vállalat részéről elhangzott ígéretek szerint a csúcskategóriás példányt (R600) kevés késéssel követik majd a középkategóriás és belépő szintre szánt, megfizethetőbb megoldások és ez az időbeli eltérés kisebb lesz a megszokottnál.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • dez #44
    Márpedig százalékosan is kifejezhető a kompatibilitás. Vagy lásd pl. "nem teljesen kompatibilis". Mivel a funkciók egy része kompatibilis.
    A számos hasonlatod helytelen.
    Talán túl fiatal vagy, nem emlékezhetsz pl. a "95-98-99% IBM-PC kompatibilis" gépekre...
  • Benedicht #43
    En nem ugy vettem eszre.
    Sajat jatekom ugy van megirva, hogy dx9-el es OGL-el is futtathato. Kiprobaltam Vista alatt ablakban ugy, hogy az Aero engedejezve volt, es mindegyik pluginnel nagyon szepen mukodott. A "trukkozes" csak annyi volt, hogy az nVidia oldalarol feltettem a beta drivert...
  • Benedicht #42
    ""A regi gef 2-es graf karatyam kb. 50%-ban OGL 2.0 kompatibilis." Tehát akkor nem kompatibilis...
    (a 3 egyenlőbb az 5-tel mint a 2 ?)"

    Igazad van. Rossz volt a szohasznalatom. Azt akartam kifejezni, hogy OGl 2.0 nem egy olyan dolog, ami teljesen uj dolgokat hozott be, a 2.0 specifikacioba tartozo extensionok legtobbje mar letezett(akar evekkel a spec. kiadasa elott) valamilyen formaban.
  • AgentKis #41
    "A regi gef 2-es graf karatyam kb. 50%-ban OGL 2.0 kompatibilis." Tehát akkor nem kompatibilis...
    (a 3 egyenlőbb az 5-tel mint a 2 ?)
  • Inquisitor #40
    "Vista alatt is tökéletesen furnak az OpenGL-es progik, ma pl. Vista alatt vittem végig a Prey demót. Ne hidjünk még mindig annak a hülye híreszterésnek."
    Ezt tudom, de a Vista fórumok alapján ehhez "trükközni" kell picit, mert alapból nem megy :)
  • turul16 #39
    Nem hinném, hogy dupla. Ha anno szépen megirták DX9 támogatosdit, akkor az uj featuréket csak átdobálják a DX9-es cucchoz is. (Gyártók nem változtatnak anyit a karikon, hogy nullárol kelljen indulniuk driver iráskor)
    Driver arch. inkább egy keret, alapvetően u.a. kell csinálnia, a cuccnak, csak máskép kapcsolódik a többi cucchoz. (Mintha uj csatlakozó szabvány ))

    OpenGL -nem időkritikus részen lassabb, mellesleg az észrevehetetlen. És gyakran még igy is gyorsabb, mint u.a. DX-hez megirva.
  • BiroAndras #38
    ""P/V shader 4.0" miatt ,miért kell más driver arhitektura ?"

    A Vistában lesz új driver model, a DX10-től függetlenül is. Az oka egyszerűen az, hogy sok problémát okoztak az XP-nél a hibás driverek (kékhalál), és ezt szeretnék jelentősen csökkenteni.
    Az XP/2K-hoz is ugyanígy újra kellett írni a drivereket.
  • turul16 #37
    Lehet, hogy rosz példát lőttem, most nem probálom ki. date
    Az ATI, ha jol emlékszem pár honappal késöbb irta magát "Added OpenGL 2.0 Support" -osnak. A reklámokban pedig ez előtti dátumokon is OpenGL 2.0 supportal reklámoztak.

    (Amire én használom néha az OpenGL-t, arra ~1.3-as cuccok is elgek, nem bohockodtam ujabb featurekkel na jó pár examplet azért megnéztem anno)
  • kvp #36
    "Attol még, hogy Vistának, más driver modelle...
    Kártya be van dugva, felismerve, möködnek az I/O folyamtok XP -alatt is. "P/V shader 4.0" miatt ,miért kell más driver arhitektura?"

    Nem kell, csupan a microsoft egyszerre szeretne kereszulvinni a dx10 atallast es a visszaterest a winnt3.5-os driver model-re. Ezert nem engedik, hogy a dx10-et kihozza valaki a jelenlegi architekturara is. Mindezeken kivul a gyartoknak dupla fejlesztest jelentene ket teljesen eltero driver-t irni. Az opengl szamara ez nem jelent problemat, mivel ott az absztrakcios reteg kliens-szerver modell-t hasznal, ami valamivel lassabb, de barmilyen konfiguracioban mukodik (akar halozaton keresztul is). Tovabba vannak extension-ok is, ami dx alatt nem divat.
  • turul16 #35
    Ezért jó az OpenGL nem kell egy teljes oprendszert lecserélni, he kijön egy uj feature :)