Berta Sándor

Új többcsatornás audioszabvány

Újabb tömörítési szabvánnyal bővül az audioszabványok területe. A MPEG Surround névre hallgató új formátumot az Agere Systems, a Coding Technologies, a Philips és a Fraunhofer Intézet szakemberei dolgozták ki.

A cél egy olyan audioszabvány létrehozása volt, ami a legnagyobb mértékű tömörítés mellett is képes a legmagasabb minőségű felvételek megszólaltatására. A kutatók szerint az új többcsatornás megoldás segítségével a jövőben a különböző rádió- és televízióműsorok az eddiginél életszerűbbek lesznek.

Jelenleg a Surround audiosávok alkalmazásának a legnagyobb hátránya az, hogy túlságosan nagy helyet foglalnak el és ez túl nagy ár a közel tökéletes hangzásáért. Az MPEG Surround audioszabvány ezzel szemben kompatibilis az összes eddigi formátummal és az így tömörített felvételek minden 5.1-es Surround rendszeren tökéletesen és fennakadások nélkül megszólaltathatók. Az új szabvány a megfelelő audiokodekkel (MPEG-1 Layer-2, MPEG-4 AAC vagy AAC Plus) kiegészítve képes elfogadható méretűre lecsökkenteni a felvételeket, úgy, hogy eközben a minőségükből gyakorlatilag semmit se veszítsenek.

"A Surround Sound világ eddig egy megfelelő technikai megoldásra várt, amelynek a segítségével a meglévő sztereó és többcsatornás audiosávokat is probléma nélkül el lehet készíteni és le lehet játszani a jelenlegi, de a jövőbeni rendszereken is. Nos, a MPEG Surround megszületett és túlteljesíti az elvárásokat" - nyilatkozta Jürgen Herre, a Fraunhofer Intézet Integrált Áramköri Intézményének tudományos vezetője.

A szabvány előnye, hogy gyakorlatilag bármilyen területen fel lehet használni, legyen szó hagyományos rádió- vagy televízióadásokról, digitális műsorszórásról vagy az interneten megjelentetett és árult zeneszámokról.

"Egy minden tekintetben különleges audioszabványt akartunk létrehozni. Elnézve a végeredményt, kijelenthetjük, hogy ez - a négy résztvevő cég tudásának és szakembereinek köszönhetően - sikerült is. A MPEG Surround végleges specifikációit idén júliusban fektetjük le és reméljük, hogy utána minél hamarabb elterjed világszerte" - mondta Martin Dietz, a Coding Technologies cég elnök-vezérigazgatója.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • hispan2 #33
    A fejlődés ára...
    A mostani megsem-tudom-számolni hány DVD-m teleírva mp3-al pár év múlva már a minőség alsó határát fogja jelenteni és örülhetek, hogy ha lejátsza majd valami...
  • dez #32
    Itt felvenném 4. pontnak, hogy még jópár ponton romolhat a minőség. (Többet, mint amit a 2. pont önmagában okoz...)
    De az mp3-azás mégegyszer ennyit jelenthet, vagy még többet, bitrátától függően.
  • dez #31
    Ja, Moving Picture Experts Group. De látom, azért belefolytak az audióba is. :)
    Hát igen, csak egy pár DVD-A-t láttam eddig, azok mind MLP-sek vagy (L?)PCM-esek voltak. Viszont közülük több olyan volt, mintha CD-ről lett volna felkovertálva, 22kHz fölött nem volt semmi, meg olyan interpoláltnak tűntek a görbék.
  • Dj Faustus #30
    "zenére nem használnám"
    1. Nagyon rengeteg (2-nél több) többcsatornás zenei felvétel még nincsen. Koncertfelvételek, komolyzenei felvételek, és esetleg néhány más felvétel van - de nem annyira sok, mint normál CD.
    Ennek fő oka az, hogy egy "profi" 5.1-es rendszer eléggé borsos árú, és megfelelő lehallgatóhelyiség (ne tessék kémtevékenységre gondolni...) szükségeltetik hozzá. A másik meg, hogy a populáris zene nem igényli annyira töbcsatornás hangátvitelt.
    2. A jelenlegi DVD-A is használhat veszteséges tömörítést (AC3, DTS), illetve veszteségmenteset (MLP), és tömörítés nélkülit is (LPCM, PCM).
    Ergó itt is vannak minőségi különbségek.

    "De miért MPEG Surround a neve? Csak nem azért, mert a spatial parameters csatornát valamiféle mpeg-ben kódolja?"
    Az ok szimplán annyi hogy a Fraunhofer Intézet az MPEG-nek dolgozik (ők fejlesztették ki az MP3-at is - ami a MPEG Audio Layer 3-at jelöli).
  • dez #29
    Az jó.

    De azért az ilyen hókuszpókuszok (downmix, spatial parameter estimation, surround synthesis, stb.) sem tesznek jót a hangnak (jelalaknak, és a finom térbeli információknak is). Filmre (a többi kódolt surround szabványhoz hasonlóan) jó (bár én inkább úgy mondanám, elmegy), de pl. zenére nem használnám az ilyeneket (már ha a minőség is fontos, mármint nem consumer).

    De nekem ugye "túl magasak" az igényeim (normális hang, összes finom térbeli információ, stb.), így a kisebbséghez tartozom. Majd biztos lesznek a neten így átkódolt 5.1-es DVD-A-k, zenei DVD-k. Végülis az AC3-nál talán jobb.

    De miért MPEG Surround a neve? Csak nem azért, mert a spatial parameters csatornát valamiféle mpeg-ben kódolja?
  • Dj Faustus #28
    "Nem "Ogg, Vorbis", hanem "Ogg Vorbis"."
    Tudom, csak felsorolás közben ottmaradt egy , ;)

    "Deee teccik éérteniii! Ez nem Flac,Ape..."
    "The MPEG Surround encoding process is agnostic to the compression algorithm used for the transmitted channels (Audio Encoder and Audio Decoder in Figure 2); it could be any of a number of high-performance compression algorithms such as MPEG-1 Layer III, MPEG-4 AAC or MPEG-4 High Efficiency AAC, or it could even be PCM."
    Forrás: Mpeg Surround audio coding
    Szóval ez az eljárás független az alkalmazott tömörítési eljárástól (lehet Flac, Ape, Vorbis, de tömörítetlen PCM is).

    Az eredeti cikkben található kép szerint, az MPEG Surround átalakító a többcsatornás tartalmat lekeveri 2 csatornás (sztereó) jellé, és egy "térbeli paraméterek" csatornára.
    A 2 csatornás (sztereó) jelet továbbküldi a tömöítőnek (MP3, Vorbis, stb...).
    A tömörített jelet aztán a tömörítővel (MP3, Vorbis, stb...) kikódolják (amit normál lejátszóval meg lehet hallgatni), és a "térbeli paraméterek" csatornát felhasználva az MPEG Surround dekódoló segítségével visszakapjuk a töbcsatornás jelet.

    A cikkben szerepel egy kép, amelyen az MP3 SX felírat szerepel.
    Nos ez a technológia nem egyezik az MPEG Surround-dal.
    Az MP3 SX a sztereó jelből csinál többcsatornás jelet az eredeti sztereó jel minőségének romlása nélkűl.

    Az MP3 Surround megint egy másik technológia. Normál MP3 (de)kódolót használ (nem használhat Vorbis-t, Flac-et, PCM-et).
  • Sanyix #27
    Én ultrahanggal is tájékozódom
  • dez #26
    Úgy értették a "gyakorlatilag"-ot, hogy nem venni észre. Pontosabban: legtöbben nem veszik észre (főleg ha eleve nincs rá lehetőségük, mert valami vacak hangrendszeren hallgatják - ha van, sokan nagyon is hallják a különbséget ilyen esetekben).
  • dez #25
    Nem "Ogg, Vorbis", hanem "Ogg Vorbis". :) Vagy egyszerűen Vorbis. Az Ogg és a Vorbis két különböző dolog. Az Ogg nem egy kódolás, csak a container, doboz, a magában foglaló file-formátum, ami a hanganyag mellett egyéb adatokat is tárolhat. Egy .ogg file-ban lehet akár Flac is belül. Persze általában Vorbis kódolású anyag van benne. (Ezt a feljesztők is állandóan hangsúlyozzák.)
  • roliika #24
    Lehet , hogy kukaságot írtam...bocsi.