33
  • hispan2
    #33
    A fejlődés ára...
    A mostani megsem-tudom-számolni hány DVD-m teleírva mp3-al pár év múlva már a minőség alsó határát fogja jelenteni és örülhetek, hogy ha lejátsza majd valami...
  • dez
    #32
    Itt felvenném 4. pontnak, hogy még jópár ponton romolhat a minőség. (Többet, mint amit a 2. pont önmagában okoz...)
    De az mp3-azás mégegyszer ennyit jelenthet, vagy még többet, bitrátától függően.
  • dez
    #31
    Ja, Moving Picture Experts Group. De látom, azért belefolytak az audióba is. :)
    Hát igen, csak egy pár DVD-A-t láttam eddig, azok mind MLP-sek vagy (L?)PCM-esek voltak. Viszont közülük több olyan volt, mintha CD-ről lett volna felkovertálva, 22kHz fölött nem volt semmi, meg olyan interpoláltnak tűntek a görbék.
  • Dj Faustus #30
    "zenére nem használnám"
    1. Nagyon rengeteg (2-nél több) többcsatornás zenei felvétel még nincsen. Koncertfelvételek, komolyzenei felvételek, és esetleg néhány más felvétel van - de nem annyira sok, mint normál CD.
    Ennek fő oka az, hogy egy "profi" 5.1-es rendszer eléggé borsos árú, és megfelelő lehallgatóhelyiség (ne tessék kémtevékenységre gondolni...) szükségeltetik hozzá. A másik meg, hogy a populáris zene nem igényli annyira töbcsatornás hangátvitelt.
    2. A jelenlegi DVD-A is használhat veszteséges tömörítést (AC3, DTS), illetve veszteségmenteset (MLP), és tömörítés nélkülit is (LPCM, PCM).
    Ergó itt is vannak minőségi különbségek.

    "De miért MPEG Surround a neve? Csak nem azért, mert a spatial parameters csatornát valamiféle mpeg-ben kódolja?"
    Az ok szimplán annyi hogy a Fraunhofer Intézet az MPEG-nek dolgozik (ők fejlesztették ki az MP3-at is - ami a MPEG Audio Layer 3-at jelöli).
  • dez
    #29
    Az jó.

    De azért az ilyen hókuszpókuszok (downmix, spatial parameter estimation, surround synthesis, stb.) sem tesznek jót a hangnak (jelalaknak, és a finom térbeli információknak is). Filmre (a többi kódolt surround szabványhoz hasonlóan) jó (bár én inkább úgy mondanám, elmegy), de pl. zenére nem használnám az ilyeneket (már ha a minőség is fontos, mármint nem consumer).

    De nekem ugye "túl magasak" az igényeim (normális hang, összes finom térbeli információ, stb.), így a kisebbséghez tartozom. Majd biztos lesznek a neten így átkódolt 5.1-es DVD-A-k, zenei DVD-k. Végülis az AC3-nál talán jobb.

    De miért MPEG Surround a neve? Csak nem azért, mert a spatial parameters csatornát valamiféle mpeg-ben kódolja?
  • Dj Faustus #28
    "Nem "Ogg, Vorbis", hanem "Ogg Vorbis"."
    Tudom, csak felsorolás közben ottmaradt egy , ;)

    "Deee teccik éérteniii! Ez nem Flac,Ape..."
    "The MPEG Surround encoding process is agnostic to the compression algorithm used for the transmitted channels (Audio Encoder and Audio Decoder in Figure 2); it could be any of a number of high-performance compression algorithms such as MPEG-1 Layer III, MPEG-4 AAC or MPEG-4 High Efficiency AAC, or it could even be PCM."
    Forrás: Mpeg Surround audio coding
    Szóval ez az eljárás független az alkalmazott tömörítési eljárástól (lehet Flac, Ape, Vorbis, de tömörítetlen PCM is).

    Az eredeti cikkben található kép szerint, az MPEG Surround átalakító a többcsatornás tartalmat lekeveri 2 csatornás (sztereó) jellé, és egy "térbeli paraméterek" csatornára.
    A 2 csatornás (sztereó) jelet továbbküldi a tömöítőnek (MP3, Vorbis, stb...).
    A tömörített jelet aztán a tömörítővel (MP3, Vorbis, stb...) kikódolják (amit normál lejátszóval meg lehet hallgatni), és a "térbeli paraméterek" csatornát felhasználva az MPEG Surround dekódoló segítségével visszakapjuk a töbcsatornás jelet.

    A cikkben szerepel egy kép, amelyen az MP3 SX felírat szerepel.
    Nos ez a technológia nem egyezik az MPEG Surround-dal.
    Az MP3 SX a sztereó jelből csinál többcsatornás jelet az eredeti sztereó jel minőségének romlása nélkűl.

    Az MP3 Surround megint egy másik technológia. Normál MP3 (de)kódolót használ (nem használhat Vorbis-t, Flac-et, PCM-et).
  • Sanyix
    #27
    Én ultrahanggal is tájékozódom
  • dez
    #26
    Úgy értették a "gyakorlatilag"-ot, hogy nem venni észre. Pontosabban: legtöbben nem veszik észre (főleg ha eleve nincs rá lehetőségük, mert valami vacak hangrendszeren hallgatják - ha van, sokan nagyon is hallják a különbséget ilyen esetekben).
  • dez
    #25
    Nem "Ogg, Vorbis", hanem "Ogg Vorbis". :) Vagy egyszerűen Vorbis. Az Ogg és a Vorbis két különböző dolog. Az Ogg nem egy kódolás, csak a container, doboz, a magában foglaló file-formátum, ami a hanganyag mellett egyéb adatokat is tárolhat. Egy .ogg file-ban lehet akár Flac is belül. Persze általában Vorbis kódolású anyag van benne. (Ezt a feljesztők is állandóan hangsúlyozzák.)
  • roliika
    #24
    Lehet , hogy kukaságot írtam...bocsi.
  • roliika
    #23
    "Az új szabvány a megfelelő audiokodekkel (MPEG-1 Layer-2, MPEG-4 AAC vagy AAC Plus) kiegészítve képes elfogadható méretűre lecsökkenteni a felvételeket, úgy, hogy eközben a minőségükből gyakorlatilag semmit se veszítsenek." Deee teccik éérteniii! Ez nem Flac,Ape...
  • Dj Faustus #22
    haánkfia = hazánkfia
  • Dj Faustus #21
    "Az ÖSSZES hang tömörítő úgy működik, hogy a nem hallható hangsávot "levágja""
    Nem az összes. csak a veszteséges tömörítők (MP3, Ogg, Vorbis, AC3, DTS). A veszteségmentes tömörítők (FLAC, Ape) nem rontanak a minőségen.

    "Ez szerintem már nem az a minőség ami felvételkor születik"
    1. A felvételkor a digitalizálás során is romlik a minőség.
    2. A stúdióban a mintavételezési frekvencia 192 kHz. Az audio CD-é 44,1 kHz. Szóval újabb minőségromlás
    3. A lejátszó eszköz digitál-analóg konvertere is ront a minőségen.

    "Már az mp3 -ak is nagy részük szörnyűen összevan tömörítve"
    Ez a felhasználókon múlik. Aki minőségre vágyik vegye meg audio CD-n vagy mikrobarázdás hanglemezen. Aki mer kockáztatni, az letölti veszteségmentes formátumban (megeshet, hogy veszzteséges formátumból lett átalakítva veszteségmentesbe).

    "Nem is tudom, tud-e kezelni több csatornát."
    up to 255 discrete channels

    "Azt olvastam valamerre, hogy az OGG az magyar találmány, igaz ez?"
    A xiph.org vezetősége nem éppen magyar. No meg akkor lenne magyar weboldala. Szóval lehet hogy a fejlesztők között van haánkfia is, de a fő fejlesztők nem magyarok.
    Az MPlayer viszont magyar fejlesztés.
  • Roli
    #20
    Azt olvastam valamerre, hogy az OGG az magyar találmány, igaz ez?
  • dez
    #19
    Mondjuk én pl. 19kHz-ig hallok (és állítólag 20kHz fölötti hangokat is érzékel az ember, csak nem tudatosan - de a sávszél pl. azért is kell, hogy az alacsonyabb frekik se csak egyszerű színuszjelek lehessenek), és igencsak hiányolom, amikor 10-egynéhány kHz fölött már egyszerűen nincs semmi, vagy csak zaj. (És akkor ez még csak a kisebbik baj.)

    Áhh, úgy tűnik, hosszabb távon "elkerülhetetlen" az emberiség hallásának további romlása. Kár, hogy egy idő után már a zene élvezetéhez is kevés lesz.
  • dez
    #18
    Nem egészen. Az Ogg Vorbis [utóbbi a lényegi codec, előbbi csak a "doboz", mint pl. az .avi, többminden lehet benne] lényege a jobb minőség az mp3-hoz képest, nem a többcsatorna. (Nem is tudom, tud-e kezelni több csatornát.)
  • Orgi-CRPD
    #17
    Javitsatok ki ha tevedek... De most feltalaltak ujra az ogg-ot?
    Ogg FAQ

    -Orgi-
  • dez
    #16
    Upsz! :)
  • Geeryy
    #15
    tanuljuk meg, hogy a muszáj az pontos J
  • dez
    #14
    A kivágás a kisebb baj. A nagyobb az eltorzított jelalakok (azaz a bevitt zaj).
  • dez
    #13
    Ne keverjük a gizikét és a gőzekét! Ez a megoldás is kompromisszum a minőség és a sávszél között. Vannak mellékhatásai. Csak akkor szabad használni, ha mindenképp muszály! Egyébként meg ott van a DTS. (Meg persze az AC3, de a DTS jobb.)
  • dez
    #12
    Hahaha, milyen jó poén... Vagy nem. Az ultahangnak ehhez nem sok köze.
  • Turmoil
    #11
    Jaja, este nálunk is olyan hangzavart csapnak a panelek között, rettenetes :P
  • Morden23
    #10
    A legjobb példa erre az ementáli sajt. Fogod a sajtot, és elhagyod belőle a lyukakat -> a sajt mennyisége nem változik, de a "tégla" kisebb lesz. A kivágást amúgy az oszcilloszkópon piros skálázást elért sávokra használják, magyarán azokra a részekre, amik vagy már nem hallhatók, vagy statikus, illetve változó zörejt idéznek elő. Tehát elvileg a dolog működhet, már csak a realitást kell megnézni.
  • Balumann
    #9
    mp3 sorround :S:S:S::S:S:S
    Már az mp3 -ak is nagy részük szörnyűen összevan tömörítve, mi lesz ha a neten csak minőségtelen sorround mp3-ak lesznek :S
    A cikk semmit nem ír hogy hogyan oldották meg, semmi technikai megoldást, és így nem nagyon tudom elképzelni. Fraunhofer -nek már volt asszem surround plugine winamphoz, hogy az mp3-akat sorroundba halljuk, és eszméletelen szar volt... (gondolom az ellenfázisos módszert akarta utánozni, de az mp3-al nem nagyon jött be)
    kiváncsi vok erre...
  • virs lee
    #8
    Én még a denevért is meghallom. :DD
  • freddirty
    #7
    Új audioszabvány? Köszönjük nem kéérünk belőle. Van már így is elég.
  • ViperNet
    #6
    OGG-ban nem??? Pedig ott is van kis torzulás...
  • aka
    #5
    Én spec meghallok minden kis sistergést, torzulást még a 320kb-s mp3ban is :S

    az OGG-ben már nem :)
  • roliika
    #4
    "képes elfogadható méretűre lecsökkenteni a felvételeket, úgy, hogy eközben a minőségükből gyakorlatilag semmit se veszítsenek."<-- Na azért naaaaaa! Az ÖSSZES hang tömörítő úgy működik, hogy a nem hallható hangsávot "levágja", de sokszor a hallható magas hangokat is. Valamint a szinuszos hanghullámot "kiegyenesíti" részben. Ez szerintem már nem az a minőség ami felvételkor születik... távolsem. Az más tészta, hogy nem vesszük észre a változást, mert vagy nem figyelünk rá, vagy nem olyan jó az ember hallása.
  • DjDano
    #3
    Olvasd el a cikket és smegtudod...
  • Giorgiooo
    #2
    mar csak azt nem tudom hol jo ez nekem?
  • Giorgiooo
    #1
    dejooooo