Berta Sándor

A Creative beperelte az Apple-t az iPod miatt

A Creative jogi lépéseket tett és kezdeményezte a Nemzetközi Kereskedelmi Szövetségnél (ITC), hogy tiltsák meg az iPod-ok forgalmazását az Egyesült Államokban.

Az iPod immár évek óta egyeduralkodónak számít a hordozható zenelejátszók piacán. Ugyan számos más termék is kapható, ám a legtöbb az Apple készülékéből talál gazdára világszerte. Ez érthetően sok gyártót bosszant és megpróbálnak minden lehetőséget megragadni, hogy keresztbe tegyenek az Apple-nek. A Creative egyike a konkurens cégeknek és Zen típusú hordozható zenelejátszóinak gyenge eladásai miatt a saját bőrén tapasztalja, mit is jelent az iPod - gyakorlatilag - monopolhelyzete.


Creative Zen Vision
A szingapúri vállalat most beperelte riválisát, mondván az iPod megsérti a 2005. augusztusában elfogadott szabadalmát. A cég a kérvényt már 2001-ben bejelentette, a dokumentumban leírtakat először a Nomad Jukebox készülékben alkalmazták. Az Apple a hasonló szabadalmát csak 2002. október 28-án adta be. A Creative 6,928,433-as számú amerikai szabadalmát 2005. augusztus 9-én fogadta el az illetékes hivatal, az Apple hasonló beadványát viszont csak jóval később. Elvileg tehát a Creative helyzeti előnyben van a riválisával szemben.

A Creative "Zen szabadalma" egyébként pontosan leírja a hordozható merevlemezes MP3-lejátszók működését és külön kitér arra, hogy a felhasználók hogyan navigálhatnak a tárolt zeneszámok és albumok között. A mostani beadványban a szingapúri cég kártérítést követel az Apple-től és azt kéri az ITC-től, hogy - mivel a vállalat megsérti szabadalmát - tiltsa meg az iPod és annak különböző változatainak (például az iPod nano) az Egyesült Államokban való eladását és az országba irányuló importját.

Kétséges, hogy mennyire lesz sikeres a Creative akciója, de amennyiben az ITC mégis elfogadja a beadványt és a bírósági per tárgyalását is kitűzik, akkor ez gyökeresen átrendezheti a hordozható zenelejátszó készülékek piacát. Az Apple iPod jelenleg az amerikai piac 80 százalékát uralja, míg a Creative 114 millió dolláros veszteséggel és gyenge eladásokkal zárta az elmúlt üzleti negyedévet.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • dez #34
    Nem csak a 8 bit/22kHz volt a baj, hanem ettől függetlenül is zajos volt, pl. az Amigához képest. Az olcsóságot úgy értettem, hogy a profibb megoldásokhoz képest. (Egyébként biztos, hogy nem 16 bites volt már? Úgy emlékeztem.)
  • dez #33
    Játékra jó, nem komoly hangcuccon. Nem akarom ismételni magam, már 2-3x leírtam, mik velük a problémák. Olcsóbb kártyákkal ellentétben van hw sample-rate konverziója, viszont igen rossz minőségű (tehát jobb lenne, ha nem is lenne, de nem kikapcsolható); a DAC és a DSP közötti adatátvitel min. 48kHz-en megy (így 44.1-ről mindig konvertál), és 96/192kHz-en is csak akkor megy, ha nincs semmi DSP funkció, még EQ sem - ellenkező esetben szintén 48kHz-en megy (a DSP csak azt ismeri), stb. Amiket leírtam a Live-okra és az összes Audigyre vonatkozik [az A1 egyébként DSP aktivitás nélkül sem tudott 96/192-t, csak fogadni, és konvertálta 48-ra], kivéve az új X-fi, az már megüti a fél-profi minőséget.
  • Darth Sith #32
    iPod.. hagyámá.. iRiver+Sennheiser aztán jóvan. :)
  • cue #31
    Nincsenek dalok gyárilag az iPodokon.
  • chokeerigo #30
    + uralom
    Bocs, véletlenül megnyomtam a gombot :D
  • chokeerigo #29
    Nem véletlen a 80%-os
  • Dzson #28
    Múltkor voltam boltban, mondom kell nekem Crrative 7.1 live. Erre a fickó eladott nekem 7xxx ft-ért egy Audigyt. Otthon vettem észre, mivel kevesebb rajta a jackdugó aljzat. Kérdés, jobban jártam-e ezzel?
  • Dzson #27
    Lehetséges... Bár szerintem a gyári demo dalok szóltak benne. Ilyen van az általam tesztelt lejátszókban - természetesen a legjobb minőségben, hisz azzal adják el a cuccot. (szvsz)
  • DOT #26
    Ja, hát tényleg nem volt túl jó, főleg "az első SoundBlaster" a maga 8 bit, 22kHz-ével.. Igaz, hogy más nem is volt, csak AdLib meg SB klónok. Akkoriban az Amigával "szállt versenybe" mert az tudott 4 csatornán szólni, míg PC-re gyakorlatilag nem volt ilyen, csak Covox (jobbaknak sztereóban). Éppenséggel olcsó sem volt, azért voltak a klónok...
  • cue #25
    Két éve használok egy 20 gigás iPodot, elégedett vagyok a hangminőségével, de leginkább a szinkronizációs képességeivel.

    (azért boltban tesztelni egy olyan eszközt, ahol a feltöltött zenék minősége nagyon sokat számít, hát izé... szóval ez ne legyen döntő érv)