MTI
Az innovációtól várnak fellendülést a nagyvállalatok
A világ legnagyobb vállalatainak 65 százaléka a verseny- és a piaci erők felől érkező nyomás hatására a következő két évben a cég radikális átalakítását tervezi, s a fellendülést az új, innovatív megoldásoktól várja.
Az IBM Business Consulting Services tanulmánya szerint 2004-ben a vezérigazgatók a jövedelmező növekedés helyett még csak a költségcsökkentést tartották szem előtt. A tanulmány azt mutatta ki, hogy a vezérigazgatók 76 százaléka sorolta az üzleti partnerekkel és a vásárlókkal való együttműködést az új ötletek legfőbb forrásai közé. Ez jelentősen különbözik a belső kutatás-fejlesztési tevékenységtől, ami a vezérigazgatók csupán 14 százaléka által megemlítve a nyolcadik helyet foglalta el az új ötletek forrásai között.
Az elemzés szerint az együttműködés fontosságára helyezett hangsúly dacára sok vezérigazgató mégsem él ezzel az eszközzel. Bár a vezérigazgatók 76 százaléka tartja elengedhetetlen fontosságúnak az együttműködést, csupán 51 százalékuk állítja, hogy szervezetük jelenleg kiterjedt együttműködést folytat. Igaz, a feltörekvő piacokon ez az arány nagyságrendileg nagyobb: itt az érett piacokon tapasztalható 47 százalékos aránnyal szemben a cégek 73 százaléka folytat együttműködést.
A tanulmány az együttműködés és a pénzügyi teljesítmény közötti összefüggésre is rámutat. A nagyobb bevételnövekedést elérő cégek a külső források lényegesen jelentősebb felhasználásáról számolnak be, mint a lassúbb növekedésű cégek. A kimagasló teljesítményű cégek 30 százalékkal több külső erőforrást használtak fel, mint a náluk rosszabbul teljesítők.
Az innovációval összefüggésben az elemzés kimutatta, hogy a vezérigazgatók a belső korlátokat sokkal jelentősebbnek ítélték meg, mint a külső akadályokat. A vezérigazgatóknak azonban csak 35 százaléka volt hajlandó vállalni a belső korlátok lebontását azzal, hogy saját hatáskörébe vonta az innovációs tevékenységet. Az innovációért vállalt felelősség tekintetében a tanulmány a földrajzi elhelyezkedés függvényében éles különbségeket tár fel. Például Japánban, Kínában, Koreában és Kelet-Európában a vezérigazgatók 47 százaléka befolyásolja alapvetően az innovációt, szemben az indiai, illetve Amerikai Egyesült Államok-beli 20 százalékkal.
A tanulmány elkészítéséhez világszerte - egyebek mellett Kelet-Európában - több mint 750 vezérigazgatót kérdeztek meg, akik az összes főbb országot és iparágat képviselik.
Az IBM Business Consulting Services tanulmánya szerint 2004-ben a vezérigazgatók a jövedelmező növekedés helyett még csak a költségcsökkentést tartották szem előtt. A tanulmány azt mutatta ki, hogy a vezérigazgatók 76 százaléka sorolta az üzleti partnerekkel és a vásárlókkal való együttműködést az új ötletek legfőbb forrásai közé. Ez jelentősen különbözik a belső kutatás-fejlesztési tevékenységtől, ami a vezérigazgatók csupán 14 százaléka által megemlítve a nyolcadik helyet foglalta el az új ötletek forrásai között.
Az elemzés szerint az együttműködés fontosságára helyezett hangsúly dacára sok vezérigazgató mégsem él ezzel az eszközzel. Bár a vezérigazgatók 76 százaléka tartja elengedhetetlen fontosságúnak az együttműködést, csupán 51 százalékuk állítja, hogy szervezetük jelenleg kiterjedt együttműködést folytat. Igaz, a feltörekvő piacokon ez az arány nagyságrendileg nagyobb: itt az érett piacokon tapasztalható 47 százalékos aránnyal szemben a cégek 73 százaléka folytat együttműködést.
A tanulmány az együttműködés és a pénzügyi teljesítmény közötti összefüggésre is rámutat. A nagyobb bevételnövekedést elérő cégek a külső források lényegesen jelentősebb felhasználásáról számolnak be, mint a lassúbb növekedésű cégek. A kimagasló teljesítményű cégek 30 százalékkal több külső erőforrást használtak fel, mint a náluk rosszabbul teljesítők.
Az innovációval összefüggésben az elemzés kimutatta, hogy a vezérigazgatók a belső korlátokat sokkal jelentősebbnek ítélték meg, mint a külső akadályokat. A vezérigazgatóknak azonban csak 35 százaléka volt hajlandó vállalni a belső korlátok lebontását azzal, hogy saját hatáskörébe vonta az innovációs tevékenységet. Az innovációért vállalt felelősség tekintetében a tanulmány a földrajzi elhelyezkedés függvényében éles különbségeket tár fel. Például Japánban, Kínában, Koreában és Kelet-Európában a vezérigazgatók 47 százaléka befolyásolja alapvetően az innovációt, szemben az indiai, illetve Amerikai Egyesült Államok-beli 20 százalékkal.
A tanulmány elkészítéséhez világszerte - egyebek mellett Kelet-Európában - több mint 750 vezérigazgatót kérdeztek meg, akik az összes főbb országot és iparágat képviselik.