SG.hu
Hazánkban az MSN Messenger a legnépszerűbb
Az azonnali üzenetküldő (IM) és az internet telefonálásra (VOIP) alkalmas szoftverek Magyarországon is nagy népszerűségnek örvendenek.
Ezt a tényt az online tapasztalatok mellett most a Szonda Ipsos és a Gfk Hungária kutatóintézetek együttműködésében készített Internet Audience Research (IAR) kutatás eredményei is megerősítik. A legalább havi rendszerességgel internetezők 55%-a használ valamilyen gyakorisággal üzenetküldő/telefonáló alkalmazásokat (az IRC, webchat vagy fórum használókat nem beleértve ebbe a körbe). Ha csak azokat vesszük figyelembe, akik legalább egy alkalmazást intenzíven használnak, még mindig a netezők 35%-áról beszélhetünk.
A legelterjedtebb szolgáltatás a kutatás eredményei alapján az MSN Messenger, a vizsgált internetezők 42%-a használja valamilyen gyakorisággal, intenzív felhasználójának a netezők negyede tekinthető. A Yahoo Messenger-ét 18%, a növekvő népszerűségű és elsősorban telefonos alkalmazásra szánt Skype-ot 15% használja, mindkét szoftver esetében intenzív használóik közé a netezők nagyjából 7-7%-a tartozik. A szebb időket is megélő ICQ csak negyedik ebben a sorrendben, 13% tekinthető a felhasználójának, az AOL AIM pedig csak a netezők 8%-a számára nyújt kommunikációs megoldást. Egyéb programot az internetezők 15%-a használ üzenetküldésre vagy telefonálásra. Ezeknek a súlya várhatóan nőni fog, mivel egyre több on-line kommunikációs szolgáltatás jelenik meg a piacon.
Mivel a szolgáltatások eszköztára, illetve az elérhető felhasználói körök eltérőek, nem meglepő, hogy a netezők jellemzően nem egy kommunikációs szoftvert használnak. Így például a Skype felhasználóknak 77%-a az MSN Messengerbe is bejelentkezik kisebb-nagyobb időközönként.
A különböző szolgáltatások között láthatunk különbséget az intenzív felhasználóik demográfiai jellemzői szempontjából is, így például a Skype a "legférfiasabb" program, magyarországi intenzív használóinak ugyanis 70%-a férfi, míg a Yahoo esetében a legmagasabb a nők aránya (49%), kor szempontjából pedig a Skype-közönségére a legjellemzőbbek a 30 évnél idősebb felhasználók.
A két kutatóintézet 2005. szeptemberben és októberben az Internet Audience Research kutatás keretében - melynek tárgya az internet-használat részletes vizsgálata és több mint 100 weboldal olvasottságának mérése - 4000 interjút készített a legalább havonta internetező 14 évnél idősebb lakosság körében (amelynek népessége a mérés eredményei alapján 1 millió 892 ezer fő, tehát a teljes felnőtt népesség 22%-a). Az eredmények erre a népességre reprezentatívak, a mintahiba a teljes mintára vonatkozóan legfeljebb +/-1,5%. Konkrét névvel támogatva az alábbi kommunikációs szoftverek kerültek be a vizsgálatba: MSN Messenger, AOL AIM, Skype, Yahoo Messenger, ICQ.
Ezt a tényt az online tapasztalatok mellett most a Szonda Ipsos és a Gfk Hungária kutatóintézetek együttműködésében készített Internet Audience Research (IAR) kutatás eredményei is megerősítik. A legalább havi rendszerességgel internetezők 55%-a használ valamilyen gyakorisággal üzenetküldő/telefonáló alkalmazásokat (az IRC, webchat vagy fórum használókat nem beleértve ebbe a körbe). Ha csak azokat vesszük figyelembe, akik legalább egy alkalmazást intenzíven használnak, még mindig a netezők 35%-áról beszélhetünk.
A legelterjedtebb szolgáltatás a kutatás eredményei alapján az MSN Messenger, a vizsgált internetezők 42%-a használja valamilyen gyakorisággal, intenzív felhasználójának a netezők negyede tekinthető. A Yahoo Messenger-ét 18%, a növekvő népszerűségű és elsősorban telefonos alkalmazásra szánt Skype-ot 15% használja, mindkét szoftver esetében intenzív használóik közé a netezők nagyjából 7-7%-a tartozik. A szebb időket is megélő ICQ csak negyedik ebben a sorrendben, 13% tekinthető a felhasználójának, az AOL AIM pedig csak a netezők 8%-a számára nyújt kommunikációs megoldást. Egyéb programot az internetezők 15%-a használ üzenetküldésre vagy telefonálásra. Ezeknek a súlya várhatóan nőni fog, mivel egyre több on-line kommunikációs szolgáltatás jelenik meg a piacon.
Mivel a szolgáltatások eszköztára, illetve az elérhető felhasználói körök eltérőek, nem meglepő, hogy a netezők jellemzően nem egy kommunikációs szoftvert használnak. Így például a Skype felhasználóknak 77%-a az MSN Messengerbe is bejelentkezik kisebb-nagyobb időközönként.
A különböző szolgáltatások között láthatunk különbséget az intenzív felhasználóik demográfiai jellemzői szempontjából is, így például a Skype a "legférfiasabb" program, magyarországi intenzív használóinak ugyanis 70%-a férfi, míg a Yahoo esetében a legmagasabb a nők aránya (49%), kor szempontjából pedig a Skype-közönségére a legjellemzőbbek a 30 évnél idősebb felhasználók.
A két kutatóintézet 2005. szeptemberben és októberben az Internet Audience Research kutatás keretében - melynek tárgya az internet-használat részletes vizsgálata és több mint 100 weboldal olvasottságának mérése - 4000 interjút készített a legalább havonta internetező 14 évnél idősebb lakosság körében (amelynek népessége a mérés eredményei alapján 1 millió 892 ezer fő, tehát a teljes felnőtt népesség 22%-a). Az eredmények erre a népességre reprezentatívak, a mintahiba a teljes mintára vonatkozóan legfeljebb +/-1,5%. Konkrét névvel támogatva az alábbi kommunikációs szoftverek kerültek be a vizsgálatba: MSN Messenger, AOL AIM, Skype, Yahoo Messenger, ICQ.