Tóth Benedek
Blogok: "mi vagyunk a média"
Egyre nagyobb jelentőségre tesznek szert hazánkban is a blogok, annak ellenére, hogy még mindig jóval kisebb szerepet tulajdonítunk nekik mint mondjuk az Egyesült Államokban, ahol sokan már a vészharangot kongatják a "régi" sajtó felett.
A blog a weblog rövidítése, eredetileg személyes, publikus internetes napló. Persze ez így nagyon sok mindent jelenthet. Eredetileg valóban arra használták, amit a neve sejtet és nálunk sajnos sokakban még mindig az a felhasználás ugrik be, hogy valaki megírja napi élményeit. Persze egy énblog is lehet "hasznos" - már ha valakinek mozgalmas élete van, amiből érdekes cikkeket tud írni. Ha valaki egy másokat is megmozgató, különleges helyen él vagy dolgozik, akkor könnyen meglehet, hogy blogja nagy népszerűségre fog szert tenni, de aratnak még a különböző ismert személyek blogjai legyenek azok filmesek, zenészek, pornósztárok, vagy éppen politikusok.
Persze ez még nem lenne elég ahhoz, hogy sajtótermékként lehessen a blogokat elkönyvelni, azonban a médium az elmúlt néhány évben jelentősen átalakult. A most már sokszor civil újságírásnak nevezett folyamat alapelve egyszerű: ha egy téma iránt sokan érdeklődnek, akkor azok között lesznek olyanok, akik az ezzel kapcsolatos híreket meg fogják osztani másokkal, erre a legegyszerűbb egy blog. Ennek a modellnek nagy előnye, hogy az oldalon a téma iránt érdeklődők fogják kifejteni véleményüket, akik valószínűleg értenek is hozzá, így az ott fellelhető információ sokkal megbízhatóbb lesz ellenben a hagyományos újsággal, ahol az író nem feltétlenül a téma szakértője.
A blog célközönsége tulajdonképpen maga a szerző (vagy szerzők) hiszen a blog a saját érdeklődési területükkel foglalkozik olyan módon, hogy interakciót biztosít azokkal is, akik szintén érdeklődnek a tárgyalt témák iránt. Azaz valószínűleg ismerik annak szakkifejezéseit, rövidítéseit, így a blog írójának azokat nem kell magyaráznia. Ez az egyik oka annak, hogy a blogbejegyzések sokkal rövidebbek: egy hagyományos újságcikk legalább kétharmada abból áll, hogy az "egyszerű haladónak" magyarázza a fogalmakat, ismerteti az előzményeket. Egy blog esetében ilyesmire nincs szükség.
Ennek következtében a blog sokkal jobban szakosodhat. Célcsoportja ezáltal ugyan kisebb lesz, ám a tartalom sokkal mélyebb lehet. A hagyományos sajtóban ilyesmi csak ott tudott megvalósulni, ahol a megbízható és gyors információáramlás elengedhetetlen, ilyenek például az orvosi lapok. De ahol ez nem annyira fontos, ott ilyen szakosodásra nincs lehetőség. Ugyan vannak hagyományos autós újságok, sőt még olyanok is, amelyek csak sportautókkal foglalkoznak, de nehéz elképzelni olyat ami kizárólag Ferrari motorokkal foglalkozik. Pedig a blogok esetében sokszor még ennél is sokkal mélyebb szakosodásról van szó.
A blogok tömörségében annak is nagy szerepe van, hogy a hagyományos sajtóval ellentétben a linkek a blog szerves részei, ami egy nagyon hatékony információátadáshoz vezethet az egyes blogok között. Például ha valami történik a Ferrari motorok terén, az megjelenik a Ferrari motorokkal foglalkozó blogban, amit - természetesen - rendszeresen olvas a Ferrarikkal foglalkozó blog írója, aki ha az információt fontosnak tartja egy link keretében átveszi azt és leírja, hogy ez hogy hat ki magára az autóra. Innen már ugyanígy átkerülhet egy sportkocsikkal foglalkozó blogba, és persze az egész folytatódhat akármeddig. Ha az információ fontos, a hír előbb-utóbb eljut a hírügynökségekig és a hagyományos médiába.
Ennek a folyamatnak megbízhatóságát tovább növeli, hogy közben mindenki visszalinkel az előzőekre és mindig csak a saját területén fűz hozzá. Mindegyik szinten még egy ellenőrzés is történik, így mindig egy szakértő dönt a hír fontosságáról és hitelességéről.
A blog másik fontos eleme a szubjektivitása. A bejegyzés általában a szerző saját véleményét is tartalmazza. Az írónak nem kell semmilyen szabályhoz igazodnia, azaz sokkal szabadabban tudja az olvasó számára értelmezni, hogy az adott hír miért fontos (vagy miért nem az) és hogy annak milyen következményei lehetnek. A téma szubjektív kifejtése a blogok tematizáltságát figyelembe véve sokszor tekinthető inkább egy szabadabban megfogalmazott szakvéleménynek.
A különböző témák népszerűsége amúgy sok szempont szerint változik, területenként más és más témák népszerűek. Az Egyesült Államokban például óriási sikere van a különböző politikai blogoknak, ami ilyen mértékben sehol máshol nem jellemző. Általánosságban azonban elmondható, hogy az egzakt tudományok, a technológia, illetve az ezek mindennapi életünkre gyakorolt hatásai közkedvelt témakörök. Ezeken a területeken a blog már a publikálás legkedveltebb formája lett.
Itthon a blog, mint médium elég jelentős lemaradásban van. Ugyan már találni itthon is belőlük bőven, azonban ezek száma és olvasottsága messze elmarad a fejlettebb országokban tapasztalható mértéktől. Azonban egyértelműen növekvő tendenciák figyelhetőek meg minden téren, így könnyen elképzelhető, hogy az elterjedésük gyorsabb lesz, mint az elsőre tűnik.
A blog a weblog rövidítése, eredetileg személyes, publikus internetes napló. Persze ez így nagyon sok mindent jelenthet. Eredetileg valóban arra használták, amit a neve sejtet és nálunk sajnos sokakban még mindig az a felhasználás ugrik be, hogy valaki megírja napi élményeit. Persze egy énblog is lehet "hasznos" - már ha valakinek mozgalmas élete van, amiből érdekes cikkeket tud írni. Ha valaki egy másokat is megmozgató, különleges helyen él vagy dolgozik, akkor könnyen meglehet, hogy blogja nagy népszerűségre fog szert tenni, de aratnak még a különböző ismert személyek blogjai legyenek azok filmesek, zenészek, pornósztárok, vagy éppen politikusok.
Persze ez még nem lenne elég ahhoz, hogy sajtótermékként lehessen a blogokat elkönyvelni, azonban a médium az elmúlt néhány évben jelentősen átalakult. A most már sokszor civil újságírásnak nevezett folyamat alapelve egyszerű: ha egy téma iránt sokan érdeklődnek, akkor azok között lesznek olyanok, akik az ezzel kapcsolatos híreket meg fogják osztani másokkal, erre a legegyszerűbb egy blog. Ennek a modellnek nagy előnye, hogy az oldalon a téma iránt érdeklődők fogják kifejteni véleményüket, akik valószínűleg értenek is hozzá, így az ott fellelhető információ sokkal megbízhatóbb lesz ellenben a hagyományos újsággal, ahol az író nem feltétlenül a téma szakértője.
A blog célközönsége tulajdonképpen maga a szerző (vagy szerzők) hiszen a blog a saját érdeklődési területükkel foglalkozik olyan módon, hogy interakciót biztosít azokkal is, akik szintén érdeklődnek a tárgyalt témák iránt. Azaz valószínűleg ismerik annak szakkifejezéseit, rövidítéseit, így a blog írójának azokat nem kell magyaráznia. Ez az egyik oka annak, hogy a blogbejegyzések sokkal rövidebbek: egy hagyományos újságcikk legalább kétharmada abból áll, hogy az "egyszerű haladónak" magyarázza a fogalmakat, ismerteti az előzményeket. Egy blog esetében ilyesmire nincs szükség.
Ennek következtében a blog sokkal jobban szakosodhat. Célcsoportja ezáltal ugyan kisebb lesz, ám a tartalom sokkal mélyebb lehet. A hagyományos sajtóban ilyesmi csak ott tudott megvalósulni, ahol a megbízható és gyors információáramlás elengedhetetlen, ilyenek például az orvosi lapok. De ahol ez nem annyira fontos, ott ilyen szakosodásra nincs lehetőség. Ugyan vannak hagyományos autós újságok, sőt még olyanok is, amelyek csak sportautókkal foglalkoznak, de nehéz elképzelni olyat ami kizárólag Ferrari motorokkal foglalkozik. Pedig a blogok esetében sokszor még ennél is sokkal mélyebb szakosodásról van szó.
A blogok tömörségében annak is nagy szerepe van, hogy a hagyományos sajtóval ellentétben a linkek a blog szerves részei, ami egy nagyon hatékony információátadáshoz vezethet az egyes blogok között. Például ha valami történik a Ferrari motorok terén, az megjelenik a Ferrari motorokkal foglalkozó blogban, amit - természetesen - rendszeresen olvas a Ferrarikkal foglalkozó blog írója, aki ha az információt fontosnak tartja egy link keretében átveszi azt és leírja, hogy ez hogy hat ki magára az autóra. Innen már ugyanígy átkerülhet egy sportkocsikkal foglalkozó blogba, és persze az egész folytatódhat akármeddig. Ha az információ fontos, a hír előbb-utóbb eljut a hírügynökségekig és a hagyományos médiába.
Ennek a folyamatnak megbízhatóságát tovább növeli, hogy közben mindenki visszalinkel az előzőekre és mindig csak a saját területén fűz hozzá. Mindegyik szinten még egy ellenőrzés is történik, így mindig egy szakértő dönt a hír fontosságáról és hitelességéről.
A blog másik fontos eleme a szubjektivitása. A bejegyzés általában a szerző saját véleményét is tartalmazza. Az írónak nem kell semmilyen szabályhoz igazodnia, azaz sokkal szabadabban tudja az olvasó számára értelmezni, hogy az adott hír miért fontos (vagy miért nem az) és hogy annak milyen következményei lehetnek. A téma szubjektív kifejtése a blogok tematizáltságát figyelembe véve sokszor tekinthető inkább egy szabadabban megfogalmazott szakvéleménynek.
A különböző témák népszerűsége amúgy sok szempont szerint változik, területenként más és más témák népszerűek. Az Egyesült Államokban például óriási sikere van a különböző politikai blogoknak, ami ilyen mértékben sehol máshol nem jellemző. Általánosságban azonban elmondható, hogy az egzakt tudományok, a technológia, illetve az ezek mindennapi életünkre gyakorolt hatásai közkedvelt témakörök. Ezeken a területeken a blog már a publikálás legkedveltebb formája lett.
Itthon a blog, mint médium elég jelentős lemaradásban van. Ugyan már találni itthon is belőlük bőven, azonban ezek száma és olvasottsága messze elmarad a fejlettebb országokban tapasztalható mértéktől. Azonban egyértelműen növekvő tendenciák figyelhetőek meg minden téren, így könnyen elképzelhető, hogy az elterjedésük gyorsabb lesz, mint az elsőre tűnik.