Dojcsák Dániel

A presztízs miatt féltek a volt IBM-esek, de bejött a Lenovo

IBM-ből Lenovo, világ és hazai szinten is. 2006-ban indulhat az igazi munka. Szerkesztőségünk megkereste Lukács Anitát és Barcsi Miklóst, a két frissen kinevezett kereskedelmi igazgatót, hogy a jövőt és a múltat fürkésszük.

Több mint egy évvel ezelőtt adtunk hírt arról, hogy az IBM PC üzletága Lenovo zászlaja alatt fut tovább, nemrégiben pedig a hazai leányvállalat is mozgolódni kezdett már az új formában. Ennek egyik folyománya a két új kereskedelmi igazgató kinevezése, Lukács Anita a végfelhasználói, Barcsi Miklós pedig a viszonteladói értékesítésért felel. Szerkesztőségünk megkereste őket egy rövid bemutatkozó beszélgetés erejéig, mivel kíváncsiak voltunk arra, hogy mit jelent az IBM név elvesztése, és hogyan kell tovább folytatni az utat egy ázsiai cég elöljárójaként.

SG.hu: Milyen érzések keringtek bennetek mikor megtudtátok, hogy az IBM PC üzletágát átveszi a Lenovo?
Lukács Anita: Én 14 évig dolgoztam az IBM-nek, így amikor először kiderült, akkor nagyon furcsa volt, de néhány hónap alatt, amíg ez a változás végbement, mi magunk is megszoktuk és májustól már pozitív szemlélettel vártunk a fordulópontra. Igaz csak augusztustól lettünk hivatalosan is Lenovo, de már az egész tavalyi évünk így telt el. A váltásra szerencsére az ügyfelek is pozitívan reagáltak, így személyesen is és üzletileg is jól éltük meg az egészet.

Barcsi Miklós: Én eleve várakozással néztem az egészre és eleinte sokszor biztattam is a kollégákat, hogy jó lesz ez, ne féljenek.

SG.hu: Mik voltak a kollégák kétségei? Presztízskérdés?
Barcsi Miklós: Főleg személyes dolgok. Eddig ugye az IBM-ben dolgoztunk és igen, egy amerikai cégnek van presztízse világszerte. Nem tudtuk mi vár ránk, viszont ezek gyorsan letisztázódtak cégen belül és a partnerek számára is. Mostanra már kezdenek kibontakozni a váltás előnyei a termékpalettában is, hiszen az eddigi IBM termékcsalád kiegészül majd a Lenovo termékekkel is.

SG.hu: Ha egy IT-laikus ismerőse megkérdezi, hogy hol dolgozik, mit mond?
Lukács Anita: Azt, hogy a Lenovónál.

SG.hu: Ennél kicsit részletesebben, mert erre azt fogja visszakérdezni, hogy hol?
Lukács Anita: Egy laikus sokszor odáig sem jut el, hogy pontosan kik vannak a piacon, szóval nem okoz problémát, hogy egy hazánkban teljesen új név kerül bevezetésre. Sok időnk volt arra, hogy megszokjuk és megszerettessük a nevet laikus ismerősökkel is.
Nagy hangsúlyt fektetünk például arra is, hogy már Lenovóként jelenjünk meg mindenhol, úgy mutatkozzunk be a telefonban. És már az ügyfelek sem IBM-eznek mostanában.

SG.hu: Ezek voltak a legnagyobb kihívások?
Lukács Anita: Mi elfogadtuk, hogy mi Lenovo vagyunk és a kihívás, hogy az ügyfelek is elfogadják, mind a régiek, mind a potenciális újak.

SG.hu: Lesz-e a cégen belül változás az amerikai és a kínai cégfilozófia különbségei miatt?
Lukács Anita: Nem valószínű, hogy ez bármilyen közvetlen változást jelentene, hiszen az IBM szinte teljes csapata átállt az új név alá, ráadásul a cég célja nem az hogy kínai legyen, hanem hogy világcéggé váljon. Az új vezérigazgató viszont egy olyan ember, aki korábban 5 évig a Dell ázsiai részlegét vezette, így megvan a tapasztalata a cégfilozófiák keveredésében és találkozásában.

SG.hu: Milyen terveket szövögetnek 2006-ban itt Magyarországon?
Barcsi Miklós: Az én területem a viszonteladói értékesítés, így számomra ebben az évben is az a kihívás, hogy a lehető leghatékonyabban működtessük a disztribúciós rendszerünket. A jelenlegi termékpalettán lévő dolgokból 1-10-100 darabos megrendelést szinte mindig azonnal ki tudunk szolgálni. Mindezt a megszokott ár/teljesítmény viszonylatban.

Tehát nemcsak az árban versenyzünk, hanem a minőségi tartalomban is. Az eddigi Thinkpad, Thinkcenter termékek mellé szép lassan jönnek be a Lenovo termékek is, amikkel ugyanolyan formában kell megjelennünk, mint az eddigiekkel. Tehát a feladat a versenyképesség és a kiszolgálási struktúra fenntartása és a lojális partnerkör továbbfejlesztése, hiszen vannak új termékek, amikkel az IBM vállalati ügyfélkörén kívül lévő orientáltságú vevőket is ki tudunk elégíteni. Főként az SMB (kis- és középvállalkozások) ügyfelek számára tudunk majd újat nyújtani, kezdve az 1-2 fős otthoni vállalkozóktól.

SG.hu: Hogyan néz ki ugyanez a közvetlen értékesítésben?
Lukács Anita:Elsődlegesen célunk, hogy továbbra is ki tudjuk szolgálni és meg tudjuk tartani meglévő partnereinket. Új piacok meghódítására is sor kell kerüljön, de figyelembe véve a hazai viszonyokat, ez már szinte kizárólag a többi szereplő kárára történhet.

SG.hu: Magyarországon a HP a nagy rivális?
Lukács Anita: Nem tudnám ezt így alátámasztani egyértelműen, sőt, a tavalyi eredményekből úgy tűnik, hogy a Dell az, aki itthon is a fő versenytárssá vált - akár csak a világpiacon.

SG.hu: Magyarországon nem szeretik túlzottan az emberek a márkás komplett gépeket, főként az árak miatt. Be kívánnak lépni erre a piacra is, lesz nagy árcsökkentés?
Barcsi Miklós: Az otthoni felhasználóknak van egy olyan rétege, akik szeretik az összebarkácsolt PC-ket, melyeket tovább tudnak fejleszteni, tudnak alakítani. A Lenovónak viszont az elsődleges célpiaca a nagyvállalati mellett inkább a kisvállalkozói kör, akik szeretik azokat a berendezéseket, amiket megvesznek és onnantól kezdve folyamatosan működik (nem a teljesítmény számít). Mindenesetre megvizsgáljuk a keresletet, de nem tartom valószínűnek, hogy extrém igényeket elégítenénk ki a hazai piacon, illetve biztos, hogy nem fogunk alávágni árban az olcsó áruházi noname PC-knek.

Klikk ide!


SG.hu: Ár, teljesítmény, megbízhatóság? Olcsón, jól, gyorsan? Ebből maximum kettő működik egyszerre.
Barcsi Miklós: Nem fogunk árban alászállni. Viszont a hozzá nem értők számára fontos lehet, hogy megbízhatóságra törekszünk és megfelelő hátterünk van arra is, hogy ha problémák merülnek fel, akkor azt megoldjuk. Ha az ügyfél mérlegel - és egyre többen megteszik -, hogy az olcsót választja vagy a megbízhatót, akkor a mi magasabb árunk is versenyképes tud maradni.

SG.hu: Lenovo.hu?
Barcsi Miklós: Tudjuk, hogy ez hiányosság, de mindezidáig nem kaptunk utasítást/engedélyt a nemzetközi vezetéstől ennek a doménnek az elfoglalására, így az a vállalkozás birtokolja most, amely pár évvel ezelőtt okosan lefoglalta. Jelenleg minden ország a .com/országkód alatt kap helyet. Sajnos a magyar oldalon viszonylag kevés még a lokalizált tartalom.

SG.hu: Mit jelent itthon az ECS-sel kötött beszállítói megegyezés?
Barcsi Miklós/Lukács Anita: (Kikerekedett szemek) Jó, hogy találkoztunk, legalább megismerjük a céggel kapcsolatos legfrissebb híreket. Nem hallottunk erről. Ezek és más hasonló hírek főként a kínai Lenovora vonatkoznak egyébként, csakúgy, mint a négy megapixeles fényképezővel ellátott mobil megjelenése is. Ma még szét kell választani a kettőt. Egyelőre Európában a termékpaletta minimális része érhető el, és ugyan fokozatosan érkeznek az újdonságok, de a teljes globális jelenlétre még várni kell.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • jefferson83 #8
    Részben egyetértek, mert dolgoztam IBM PC és szervergyártásnál is mint javító technikus és az IBM minőségtől nem voltam elájulva, finoman szólva.
  • Mihail #7
    bizony és a világrészvényeknek egyre nagyobb része és kezd a kezükbe kerülni, és mést más példákat is hozhatnék. veszélyes a kínai regime
  • BlackRose #6
    Nem tudom, hogz mit gondolnak a többiek, de én már évek óta a ThinkPad notebook családon kívül és a Servereken kívül az IBM-től csak szemetet láttam. A THinkPad az tényleg jó (persze a kinézésére volna mit rászólni), nekem is van egy és nagyon elégedett vagyok, a szervereik (a kicsit drágábbak - ide nem számítom az igazi szerverágukat, mert az tényleg kitűnő, de azt nem is adták el a Lenovonak) szintén jók, de a desktopon ott szemetelnek már régóta (ki nem), a home oldaluk szintén szemét (de az is mindenütt szemét). A Lenovo által gyártott új ThinkPad-ok úgy látszik megőrizték a minőségüket (pl. játszottam egy picit egy Z60-al), de a neten is általában azt lehet olvasni, hogy a minőségük nem csökkent. Különben a Kínaiak már a világürben is járnak, olyan építkezések mennek végbe amilyenről máshol nem is álmodnak (pl. ezernyi négyzetkilómétereket alakítanak át, falvakat, városokat helyeznek át, hogy a vízerőmű rendszerük megfelelő legyen), és általában a Kínaiak tudják mi a minőség (nem kell ezt összekeverni a piaci kézimunka árúval amelyet nagyrészben írástudatlan kínaiak az Isten hátamögötti falvakban gyártogatnak), egy Pekingi vagy Shangaji modern gyár semmivel sem rosszabb minőségi mint egy New Yorki vagy Koppenhágai vagy Tokiói. Es most nem akarok off topic lenni, de a Kínaiak hamarossan lenyomnak minket elkényesztetett európaiakat. Különben érdekes, de agy Kínai alaplapgyártó (most hirtelen nem jut eszembe a neve, de utánna lehet nézni a neten) aki megrendelésre gyártja a márkás alaplapokat, most az USA-ban fog gyárat építeni. Elgondolkodtató, hogy miért amikor ott drágább a termelési folyamat, a válasz mert az elkényesztetett amcsik amikor megjeleni a legujabb cucc, akkor azt most, rögtön, azonnal, még tegnap meg akarják venni és az ár az másodlagos. Tehát nem számít, hogy drága lesz, de azonnal megvan, nem kell várni napokig a szállításra, a vámfolyamatra stb. egyszerüen ott van. Na mindegy, ez azért érdekes, mert megyszoktuk, hogy USA, Japán vagy Európai cégek szoktak Kínaba beruházni, de most már kezd fordulni a helyzet, már a Kínaiak építenek az USA-ban is, és ez mellett ha még valaki megkérdőjelezné a Kínai minőséget (persze nem abszolút szemszögből) akkor nem tudok mit mondani.
  • concrete #5
    Lehet hogy ők bizakodóak, és pozitív szemléletűek, de én akkor is félek a lenovo névtől.
  • MacrosTheBlack #4
    Hát nemtom. Igaz eddig is made in china volt minden, de ha még a minőséget is a kínaiak ellenőrzik, attól nem sok jót várhatunk. Eddig legalább az IBM azt mondhatta hogy bocsi, de ilyen szart nem veszünk át, de most?
  • Nyiri #3
    Nem vicc. Ez ma megszokott :)
  • St #2
    Vicc, hogy nem is tudnak arról mit csinál az anyacég.
  • St #1
    "Kikerekedett szemek", ez kva jó