Gyurkity Péter
Európa átvette a vezetést a PC-piacon
A tavalyi évben a szakértők némi meglepetésére Európában kelt el a legtöbb személyi számítógép - ezzel az öreg kontinens első ízben hagyta maga mögött az észak-amerikai piacot.
A Cnet a Gartner adataira hivatkozva közölte a 2005-ös év összesített eredményeit. Eszerint Európa, pontosabban az EMEA régió (a Közel-Kelettel és Afrikával közösen) most először végzett az első helyen, több mint 72 millió eladott PC-vel, míg Észak-Amerikában 67 millió darabot adtak el. Mindkét területen növekedett a forgalom 2004-hez képest, de Európa üteme több mint kétszerese volt a tengerentúlinak. Ázsia piaca ugyan még ennél is gyorsabban bővült, ám a 42,8 millió értékesített PC-vel messze elmaradnak a két vezető régiótól.
A mostani eredménnyel a Gartner szerint Európa első ízben vette át a vezetést Észak-Amerika előtt. 2004-ben ugyanis - 64, illetve 62,4 millió darabbal - még fej fej mellett haladt a két kontinens, ám Európa 2005-ben jelentős előnyre tudott szert tenni. Elemzésük szerint ennek két fő oka volt, egyrészt az erős euró, másrészt pedig a noteszgépek iránti gyorsan növekedő kereslet - ez utóbbit az Acer használta ki a legjobban, amely egyetlen év alatt másfélszeresére növelte forgalmát. Összesített adataik alapján tavaly 15,3 százalékkal növekedett a teljes PC-piac, ám jövőre ez nagy valószínűséggel mérséklődik.
Az IDC szintén elkészítette a maga elemzését a 2005-ös évről, amelyben némileg magasabb, 16 százalékos növekedési ütemet regisztráltak. Szerintük egy év alatt összesen 208,6 millió darab asztali számítógép, noteszgép és x86 szerver készült el, 218 milliárd dollár értékben. A PC-piacot továbbra is a Dell vezeti 18,1 százalékos részesedéssel, míg a második helyezett Hewlett-Packard és a harmadik Lenovo az átlagosnál lassabban növekedett. A negyedik a Acer lett, amely szerintük is igen jól teljesített, főleg Európában.
A növekvő eladások a két vezető processzorgyártó közül egyértelműen az AMD-nek kedveztek, amely tovább növelte súlyát nagy riválisával szemben. Erről pontos adatok még nincsenek, de azt az Intel is elismerte, hogy teljesítménye némileg visszaesett ezen a területen.
A Cnet a Gartner adataira hivatkozva közölte a 2005-ös év összesített eredményeit. Eszerint Európa, pontosabban az EMEA régió (a Közel-Kelettel és Afrikával közösen) most először végzett az első helyen, több mint 72 millió eladott PC-vel, míg Észak-Amerikában 67 millió darabot adtak el. Mindkét területen növekedett a forgalom 2004-hez képest, de Európa üteme több mint kétszerese volt a tengerentúlinak. Ázsia piaca ugyan még ennél is gyorsabban bővült, ám a 42,8 millió értékesített PC-vel messze elmaradnak a két vezető régiótól.
A mostani eredménnyel a Gartner szerint Európa első ízben vette át a vezetést Észak-Amerika előtt. 2004-ben ugyanis - 64, illetve 62,4 millió darabbal - még fej fej mellett haladt a két kontinens, ám Európa 2005-ben jelentős előnyre tudott szert tenni. Elemzésük szerint ennek két fő oka volt, egyrészt az erős euró, másrészt pedig a noteszgépek iránti gyorsan növekedő kereslet - ez utóbbit az Acer használta ki a legjobban, amely egyetlen év alatt másfélszeresére növelte forgalmát. Összesített adataik alapján tavaly 15,3 százalékkal növekedett a teljes PC-piac, ám jövőre ez nagy valószínűséggel mérséklődik.
Az IDC szintén elkészítette a maga elemzését a 2005-ös évről, amelyben némileg magasabb, 16 százalékos növekedési ütemet regisztráltak. Szerintük egy év alatt összesen 208,6 millió darab asztali számítógép, noteszgép és x86 szerver készült el, 218 milliárd dollár értékben. A PC-piacot továbbra is a Dell vezeti 18,1 százalékos részesedéssel, míg a második helyezett Hewlett-Packard és a harmadik Lenovo az átlagosnál lassabban növekedett. A negyedik a Acer lett, amely szerintük is igen jól teljesített, főleg Európában.
A növekvő eladások a két vezető processzorgyártó közül egyértelműen az AMD-nek kedveztek, amely tovább növelte súlyát nagy riválisával szemben. Erről pontos adatok még nincsenek, de azt az Intel is elismerte, hogy teljesítménye némileg visszaesett ezen a területen.