Gyurkity Péter
100 dolláros PC nagyvállalati köntösben
Úgy tűnik, 2005 az olcsó számítógépek éve lesz: az egyéni akciók mellett a jól ismert nagyvállalatok is egyre gyakrabban hirdetnek meg rendkívüli akciókat, és igyekeznek maguknál tartani a vásárlókat.
A meglepő lépésre ezúttal a CompUSA szánta el magát, amely néhány tucatnyi PC-t rendelt az America Online-tól, és azokat mindössze 100 dolláros áron kínálta webáruházaiban. Az akció vasárnap kezdődött, és mindössze egyetlen napig tartott. Mindegyik áruházban öt darab számítógép jelent meg, amelyeket a rendkívül csekély ár ellenére 17 hüvelykes monitor és nyomtató egészített ki. A kedvezménynek egyetlen "hátulütője" volt: a vásárlóknak egy éves előfizetést kellett kötniük az AOL-lal, mégpedig 24 dolláros havidíjra, ám még így megúszták 390 dollárral, vagyis kb. 78 ezer forinttal.
Az akciósan árult PC ezúttal nem egyedi barkácsolás volt, hanem a már jól ismert alkatrészekből épült fel: Intel Celeron processzorból, illetve az ilyenkor szokásos, olcsóbb kellékekből. A dolog jelentősége abban állt, hogy nagyvállalati részről először törték át a bűvös százdolláros határt, ami egyben az árak folyamatos csökkenését is jelzi. A Cnet szerint a CompUSA ugyanis júliusban ugyanilyen konfigurációkat árult, ám akkor 200 dollárért, amelyhez szintén 24 dolláros, egy éven át tartó előfizetés társult. Természetesen nemcsak a piaci árak eséséről van itt szó, hanem a verseny éleződéséről is, hiszen a gyártók és forgalmazók mindent elkövetnek részesedésük növelése érdekében.
A rendkívüli akciókkal nem kizárólag a CompUSA él, hanem amerikai gyártók egész sora. Itt megemlíthetjük az HP, a Dell, vagy akár az Acer hasonló lépéseit is, amelyek mind ugyanezen cél érdekében születtek. A Hewlett-Packard például nemrég egy Celeron 335 processzorral, 256 MB memóriával, 40 GB-os merevlemezzel, valamint egy DVD-lejátszóval ellátott, 650 dolláros konfigurációt árult, amiből 450 dollár jött le kedvezmények formájában. Az ilyen akciók egyetlen hátránya, hogy erősen korlátozott készleteket érint.
Amint arról korábban bszámoltunk, több szervezet is készíti saját olcsó megoldását. Ezek közé tartozik a Jhai-PC, illetve a Massachussetts Institute of Technology által kifejlesztett 100 dolláros laptop. Legutóbb Venezuela jelentette be saját kezdeményezését, amely az ország szegényein, illetve a gazdasági helyzeten javítana. Piaci sikerekről azonban még egyik esetben sem adhattunk hírt.
A meglepő lépésre ezúttal a CompUSA szánta el magát, amely néhány tucatnyi PC-t rendelt az America Online-tól, és azokat mindössze 100 dolláros áron kínálta webáruházaiban. Az akció vasárnap kezdődött, és mindössze egyetlen napig tartott. Mindegyik áruházban öt darab számítógép jelent meg, amelyeket a rendkívül csekély ár ellenére 17 hüvelykes monitor és nyomtató egészített ki. A kedvezménynek egyetlen "hátulütője" volt: a vásárlóknak egy éves előfizetést kellett kötniük az AOL-lal, mégpedig 24 dolláros havidíjra, ám még így megúszták 390 dollárral, vagyis kb. 78 ezer forinttal.
Az akciósan árult PC ezúttal nem egyedi barkácsolás volt, hanem a már jól ismert alkatrészekből épült fel: Intel Celeron processzorból, illetve az ilyenkor szokásos, olcsóbb kellékekből. A dolog jelentősége abban állt, hogy nagyvállalati részről először törték át a bűvös százdolláros határt, ami egyben az árak folyamatos csökkenését is jelzi. A Cnet szerint a CompUSA ugyanis júliusban ugyanilyen konfigurációkat árult, ám akkor 200 dollárért, amelyhez szintén 24 dolláros, egy éven át tartó előfizetés társult. Természetesen nemcsak a piaci árak eséséről van itt szó, hanem a verseny éleződéséről is, hiszen a gyártók és forgalmazók mindent elkövetnek részesedésük növelése érdekében.
A rendkívüli akciókkal nem kizárólag a CompUSA él, hanem amerikai gyártók egész sora. Itt megemlíthetjük az HP, a Dell, vagy akár az Acer hasonló lépéseit is, amelyek mind ugyanezen cél érdekében születtek. A Hewlett-Packard például nemrég egy Celeron 335 processzorral, 256 MB memóriával, 40 GB-os merevlemezzel, valamint egy DVD-lejátszóval ellátott, 650 dolláros konfigurációt árult, amiből 450 dollár jött le kedvezmények formájában. Az ilyen akciók egyetlen hátránya, hogy erősen korlátozott készleteket érint.
Amint arról korábban bszámoltunk, több szervezet is készíti saját olcsó megoldását. Ezek közé tartozik a Jhai-PC, illetve a Massachussetts Institute of Technology által kifejlesztett 100 dolláros laptop. Legutóbb Venezuela jelentette be saját kezdeményezését, amely az ország szegényein, illetve a gazdasági helyzeten javítana. Piaci sikerekről azonban még egyik esetben sem adhattunk hírt.