Orosz Miklós

Különleges fotográfiai technikák I.

Vannak helyzetek, amikor nem elég megállni és kattintani, hanem fel kell készülni a feladat megoldására mind technikailag, mind tudásban. A következőkben pár ilyen helyzet megoldása következik.

Hosszú expozíció (éjszakai)

Előfordulhat, hogy vagy a kevés rendelkezésre álló fény miatt, vagy egyéb megfontolásból több másodperces, esetleg több perces expozíciós időt kell alkalmaznunk egy kép elkészítésekor. Ezt hívjuk hosszú expónak (long expo), és általában az egy másodpercnél hosszabb záridőket vesszük annak. Ahhoz, hogy ezt a technikát eredményesen alkalmazzuk, olyan fényképezőgépre van szükségünk, amelyik rendelkezik manuális expozíciós (M) üzemmóddal.

Mint tudjuk, a hosszú záridő két dolgot eredményez a fotón: egyrészt több fényt enged az érzékelőre, másrészt a mozgó tárgyakat elmossa, vagy akár el is tünteti (ez a tárgy mozgásának sebességétől és a záridő hosszúságától függ). Alapvetően ez a technika az éjszakai tájfotózás fontos eszköze. Normális esetben nélkülözhetetlen kellék egy stabil állvány, babzsák, vagy bármi, ami a fényképezőgépet mozdulatlanul megtartja az expozíció alatt. A bemozdulások elkerülése végett nem árthat még egy távkioldó, de az időzítő is tökéletesen megfelel, ez pedig minden digitális gépen megtalálható.

Klikk ide! Klikk ide!
Több perces éjszakai expozíciók (a csillagok elmozdulásából meghatározható a Föld forgástengelye)

Egy hétköznapi helyzetben - például egy városkép fotózásánál - elsőre bízzuk a gépre a fénymérést és az expozíciós értékek megválasztását pl. "P" módban, vagy ha tudjuk, hogy optikánk mondjuk f/8 rekeszállásnál produkálja a legszebb képet, akkor Av módban f/8 értéknél. Az így kapott fotót az LCD kijelzőn rögtön elemezhetjük is, és ezután M módban tetszés szerint korrigálhatunk a záridőn, mivel az automatika a legritkább esetben produkálja a kívánt eredményt. A legszebb eredmény elérésének érdekében a legalacsonyabb ISO értéken, körülbelül közepes rekeszállással érdemes dolgozni, hiszen a fény mennyiségét a záridő segítségével szabadon szabályozhatjuk.

Ha tegyük fel sok a járókelő előttünk, és nem szeretnénk, ha látszanának a képen, akkor törekedjünk a leghosszabb záridőre, akár a rekesz szűkítésével is. Tükörreflexes gépeknél lehetőségünk van 30 mp-nél is hosszabb expozíciókra, ehhez azonban folyamatosan nyomva kell tartani az exponáló gombot, ami mindenképpen beremegést eredményezne. Ennek kiküszöbölésére használjunk kábeles távkioldót, ezeken többnyire az exponáló gomb is rögzíthető, így nem kell percekig nyomva tartanunk.

Klikk ide! Klikk ide!
Éjszakai városképek

Előfordulhat, hogy a természetben szeretnénk megörökíteni az éjszakai tájat, ahol egy városhoz képest elenyésző a rendelkezésünkre álló fény mennyisége, és szinte biztosan 30 mp fölötti záridőre lesz szükségünk. Erre készülni kell, és sajnos kompakt vagy bridge géppel nem is igen érdemes nekifutni a feladatnak. Ilyenkor az automatika többnyire eleve tehetetlen, hiszen nem ajánlhat 30mp-nél hosszabb záridőt, kénytelenek vagyunk magunk kísérletezni.

Első akadály a fókuszálás lesz, hiszen az autofókusz ilyen kevés fénynél használhatatlan. Amennyiben az optikánkon fel van tüntetve a végtelen állás, szerencsénk van, hiszen pont erre van szükségünk. Olcsóbb objektívek azonban megtréfálhatnak, hiszen nincs feltüntetve a fókuszgyűrű mellett az aktuális távolság, ráadásul a végtelen nem az egyik végpontban van, hanem pár fokkal előrébb. Sajnos a keresőben többnyire szintén nem látunk semmit az aktuális élességből, persze ha a távolban van valami nagy és fényes (például a Hold), akkor könnyebb manuálisan beállítani az élességet.

Ha ezt megoldottuk, akkor jöhet a záridő megállapítása. Részemről megérzéseimre hagyatkozva szoktam elkezdeni, és olyan 1-2 perc körüli idővel kezdek. Az első kép után már láthatjuk, hogy ez sok vagy kevés, esetleg épp optimális. "Klasszikus" sötét éjszakai tájnál 5 perc körüli időre is szükség lehet (ISO100, f/5.6 körüli értékek mellett), de erős holdfényben elég a töredéke. Ezt minden alkalommal ki kell kísérletezni.

Nappali hosszú expozíció

Ez egy olyan technika, ahol a fény hirtelen barátból ellenséggé válik, és mindent el kell követnünk hogy amennyire csak lehet, kizárjuk a jelenlétét. A cél ugyanis az, hogy olyan minimálisra csökkentsük a bejutó fény mennyiségét, hogy képesek legyünk hosszú percekig exponálni fényes nappal. Az állvány és a távkioldó itt is alapvető kellék, azonban másra is szükségünk lesz. Az objektívet nem árt teljesen lerekeszelni, de ez még édeskevés.

Több erős ND (neutral density, szürke) szűrőre lehet szükségünk, ez azonban erős vignettálást okozhat a kép sarkaiban. Megoldható a dolog két egymás elé helyezett lineáris polárszűrővel is, amik bizonyos állásban akár minden fényt kiszűrnek, így megtalálhatjuk azt az állást, ahol épp csak beengednek valamennyit. Így már menni fog a több perces expozíció, azonban a plusz rétegek miatt romolhat a kép minősége. Ezt a technikát alkalmazva kísértetvárossá változtathatunk egy nyüzsgő metropoliszt, hiszen a mozgó testek (jó esetben) nem lesznek láthatók a képen.

Lassú vakuszinkron

Ilyenkor a több másodperces expozíció elején vagy végén (A vagy B redőny, rendszerbeállítás kérdése) még a vakut is elvillantjuk. Ennek eredményeképpen a vaku által megvilágított - akár mozgó - testek hangsúlyosakká válnak, és "megfagynak" míg az esetleg sötétebb hátteret szépen kiexponálhatjuk. A mozgó testek érdekes szellemképet húznak maguk után, vagy ha maga a kamera sem fix, az egész háttér elmosódhat, érdekes, szürreális hatást kölcsönözve a képnek. Ezt a technikát sok helyen alkalmazhatjuk, leggyakrabban partykon vagy éjszakai sporteseményeken szokás, de gyakorlatilag csak a fotós fantáziájára és kreativitására van bízva, hogy mit hoz ki belőle.

Klikk ide! Klikk ide!
A lassú vakuszinkronnal készült fotók jól érzékeltetik a mozgás lendületét

A klasszikus "turista" felhasználás lényege az éjszakai portrézás (sok gépen külön motívumprogram van erre), amikor az előtérben álló családtagot a vakuval világítjuk meg, míg a hátteret a hosszú záridő segítségével exponáljuk ki. Ha nem elég hosszú a záridő, a háttér egyszerűen túl sötét vagy fekete lesz, ha nem használunk vakut, akkor pedig a "modell" nem fog kiemelkedni a sötét környezetből, ráadásul be is fog mozdulni, hiszen lehetetlen másodpercekig mozdulatlanul állni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • takitibi #26
    Ha már a holdnál tartunk. S2 IS-el jobbat is lehet szabad kézből:
    http://www.freeweb.hu/takrisz/Wp/2005szept/2005nov_13_39.jpg
  • Gabo #25
    CSOCSO:
    Ha gyorsan mozgó dolgokat szeretnél fotózni, nézz szét a géped manualjában a témamódok között. Szinte minden gépnek vannak olyan módjai, amik erre használhatóak. Ha azzal már megy a dolog, akkor érdemes a különféle manuális módokkal kísérletezni.
  • Blasta #24
    Mi értelme egy tesztfotót vízszintbe hozni????
  • Blasta #23
    Csocsokám, régebbi sg-s cikkekben megtalálod az F5.6 meg F8 varázsszavak jelentését
  • Thrawn #22
    Nyílásviszonyt jelent, fotós berkekben blendének hívják. Az objektív gyújtótávolságának és az objektívbe jutó fénnyaláb átmérőjének hányadosa. Nagyobb értékéhez kevesebb bejutó fénymennyiség tartozik, tehát nő az expozíciós idő. Viszont gyengébb minőségű objektívek képalkotását a lerekeszelés (blende növelése) pozitívan befolyásolja. A jó minőségűekét is, csak az kevésbé észrevehető.
    Gyorsan mozgó objektumokat kompakttal fényképezni?
    Jó eredménnyel leginkább sehogy nem lehet, de ha mindenképp kell, akkor előtte fókuszt manuálisan arra a helyre állítani, ahol az objektum elhalad és a lehető legrövidebb időt exponálni. Tehát tág blendével (a lehető legkisebb érték, amit a gép tud), magas ISO-val, bár ez utóbbi erős zajosodást eredményez.
  • CSOCSO #21
    ket kerdesem van...
    egy...
    mijeza f/5.6 meg f8??? ez az Exp. alatt van a gepben?
    amit -2 tol +2 og lehet allitani??

    plusz...hogyan lehet gyorsan mozgo targyakat fotozni kompakt gepekkel? exp le, iso fel?
  • Thrawn #20
    Telekonverter nélkül készült mindkét kép Canon 20D-vel EF 100-400L teleobjektívvel.
    Ami a nap fotózását illeti, ne próbáld szűrő nélkül, legfeljebb hajnalban, vagy alkonyatkor.
  • Kalmika #19
    Hát nincs igazad, mire leteszik az új alapozást, lebombázzák az összes szobrot, aztán visszaépítik, szerintem egy év is lehet....:))
  • Thrawn #18
    Mindkét fotó kézből készült. A napfóliával ISO100 F/5.6 mellett kb. 1/640-1/800 idő kell, ezt még a telével is ki lehet tartani.
    A Holdnál 1/320 az idő, ez kézből a stabilizátoros 400-as telével még mindig jó.
  • G_ArchAngel #17
    Mennyi időbe került volna, a Hősök terének vízszintbe állítása?:)