Dojcsák Dániel
A Siemens - BenQ itthon is beindul
Hat héttel a nagy bejelentés után, miszerint megalakult a masszívan veszteséges Siemens Mobile-t felvásárló cég új üzletága, a BenQ Mobile, hazánkban is létrejött a helyi fiókcég. Az október 5-i akvizíció után létrejövő müncheni székhelyű BenQ Mobile jelenleg csupán annyit tervez, hogy 2006 végére nyereségessé teszi önmagát. Vajon sikerül-e?
Az eredetileg tajvani illetőségű BenQ - ami egyébként egy mozaikszó és annyit tesz: Bringing Enjoyment and Quality to life, azaz Élvezetet és minőséget vinni az életbe - a világ egyik vezető szórakoztatóelektronikai berendezés- és perifériagyártó cége, és az ázsiai régióban méltán híres okostelefonjairól és UMTS-megoldásairól is. Ugyan az európai régióban viszonylag kevéssé ismert, de a ma Budapesten megtartott sajtótájékoztatójukon Josef Forer - korábban a Siemens, most a BenQ Mobile CEE (Central-East Europe) vezetője - részletesen kifejtette, hogy a két cégben rejlő értékek egyesítésével könnyen jó pozícióba kerülhetnek.
Egy kis Forma-1-es zsargonnal élve hozzátette, hogy ugyan csak a második sorból rajtolnak, de a Siemensnek bevált értékesítési csatornái vannak, komoly kutatás-fejlesztési hátterük van, ráadásul egy 150 éves múltra visszatekintő technológiai cégről van szó. A BenQ csak 1984-ben alakult, de közlése szerint magas szintű know-how-kkal rendelkezik, egyszerű hierarchiájának köszönhetően gyors döntési folyamatok jellemzik, magas minőségre törekszenek és gyorsan tudnak reagálni a piaci igényekre.
A társaság tavalyi árbevétele meghaladta az 5,6 milliárd eurót, s világszerte 7 ezer embert foglalkoztat. Piaci részesedése 5,2 százalék volt a világon, s ezzel a hatodik legnagyobb mobiltelefon-gyártó volt. A cégnek a Siemenssel együtt számolva a kelet-közép-európai térségben átlagosan 25 százalékos részesedése van, s ezzel második akar lenni a piacon. Magyarország a részesedés 9-10 százalék körüli, amit tartani szeretne az új társaság is.
Az újszülött cég helyi központja Bécsbe került, ahol a 100 alkalmazott fele dolgozik majd. A többi céghez képest érdekesen alakul a régiófelosztásuk, hiszen Svájctól és Ausztriától elindulva Csehország, Szlovákia, Magyarország, a volt jugoszláv államok, a balkáni területek, Görögország, Ciprus és Izrael került egy szektorba. Ez összességében 114 millió lakost jelent és átlagosan 70 százalékos mobilpenetrációt (Csehország 114, Magyarország kb. 90 százalék). A hazai képviselet szinte teljesen meg fog egyezni a korábbi Siemenses csapattal, akiknek vezetője továbbra is Tárkányi Tamás lesz.
Forer elmondta, hogy az elsődleges cél a nyereségessé válás, amihez két dologra van elsődlegesen szükség: jó értékesítési stratégiára, illetve innovatív, főként high-end termékekre. Az első közös készülékek 2006 tavaszán jelennek majd meg, és ezeken már szerepelni fog mindkét márkanév, de továbbra is lesznek külön-külön készülékek is. A közös nevet 5 évig használhatja a mobilcég.
Kérdésünkre, hogy milyen eszközökkel próbálják a kissé megtépázott Siemens és a viszonylag ismeretlen BenQ neveket népszerűsíteni a jövőben, Tárkányi még nem tudott nyilatkozni. Az új jelszavak a Siemensnél valószínűleg a minőséget és a megbízhatóságot emelik majd ki, a BenQ-nál pedig az innovációt és a meglepő dizájnt.
A sajtótájékoztató keretében Tárkányi messziről végigmutogatta a Siemens mostani termékpalettáját, egy-egy szót ejtve az adott készülékről. Szerencsére nem bocsátkozott felesleges specifikációlistázásba, bár maga a performansz némileg öncélúnak tűnt, főleg, hogy újdonsággal vagy konkrét készülékről nem tudtak hírt adni. Sőt kiderült, hogy a jelenlegi portfolióban szereplő CL75-ös főként nőknek szánt divatmodellből nem is jut most a magyar piacra, mert a kapacitások korlátozottak. A cég elismerte, hogy a Siemens Mobile ugyan sok készüléket értékesített a múltban, de mivel ez főleg az alsóbb kategóriás modellek tömeges eladásában merült ki, keveset keresett rajtuk.
Szomorú hír, hogy a BenQ okostelefonok nem lesznek elérhetőek belátható időn belül a hazai szolgáltatók kínálatában, bár igyekeznek meglovagolni a tajvani cég UMTS-ben szerzett tapasztalatát és már ők is bekapcsolódnak a 2006 első negyedévében induló tömeges 3G-őrületbe. Tárkányi nem árulta el, hogy főként melyik szolgáltató preferálja új készülékeiket, elmondása szerint mindhárom cég nagyon fontos számukra. Kiemelte, hogy a 3G-vel szemben mind a szolgáltatóknak, mind pedig a gyártóknak nagyok az elvárásai, és kérdéses, hogy az operátorok milyen szolgáltatásokat kínálva érik el céljaikat, és milyen ütemben nő a lefedettség főként a felhasználók kivárása és a lefedettség hiánya miatt.
Az eredetileg tajvani illetőségű BenQ - ami egyébként egy mozaikszó és annyit tesz: Bringing Enjoyment and Quality to life, azaz Élvezetet és minőséget vinni az életbe - a világ egyik vezető szórakoztatóelektronikai berendezés- és perifériagyártó cége, és az ázsiai régióban méltán híres okostelefonjairól és UMTS-megoldásairól is. Ugyan az európai régióban viszonylag kevéssé ismert, de a ma Budapesten megtartott sajtótájékoztatójukon Josef Forer - korábban a Siemens, most a BenQ Mobile CEE (Central-East Europe) vezetője - részletesen kifejtette, hogy a két cégben rejlő értékek egyesítésével könnyen jó pozícióba kerülhetnek.
Egy kis Forma-1-es zsargonnal élve hozzátette, hogy ugyan csak a második sorból rajtolnak, de a Siemensnek bevált értékesítési csatornái vannak, komoly kutatás-fejlesztési hátterük van, ráadásul egy 150 éves múltra visszatekintő technológiai cégről van szó. A BenQ csak 1984-ben alakult, de közlése szerint magas szintű know-how-kkal rendelkezik, egyszerű hierarchiájának köszönhetően gyors döntési folyamatok jellemzik, magas minőségre törekszenek és gyorsan tudnak reagálni a piaci igényekre.
A társaság tavalyi árbevétele meghaladta az 5,6 milliárd eurót, s világszerte 7 ezer embert foglalkoztat. Piaci részesedése 5,2 százalék volt a világon, s ezzel a hatodik legnagyobb mobiltelefon-gyártó volt. A cégnek a Siemenssel együtt számolva a kelet-közép-európai térségben átlagosan 25 százalékos részesedése van, s ezzel második akar lenni a piacon. Magyarország a részesedés 9-10 százalék körüli, amit tartani szeretne az új társaság is.
Az újszülött cég helyi központja Bécsbe került, ahol a 100 alkalmazott fele dolgozik majd. A többi céghez képest érdekesen alakul a régiófelosztásuk, hiszen Svájctól és Ausztriától elindulva Csehország, Szlovákia, Magyarország, a volt jugoszláv államok, a balkáni területek, Görögország, Ciprus és Izrael került egy szektorba. Ez összességében 114 millió lakost jelent és átlagosan 70 százalékos mobilpenetrációt (Csehország 114, Magyarország kb. 90 százalék). A hazai képviselet szinte teljesen meg fog egyezni a korábbi Siemenses csapattal, akiknek vezetője továbbra is Tárkányi Tamás lesz.
Forer elmondta, hogy az elsődleges cél a nyereségessé válás, amihez két dologra van elsődlegesen szükség: jó értékesítési stratégiára, illetve innovatív, főként high-end termékekre. Az első közös készülékek 2006 tavaszán jelennek majd meg, és ezeken már szerepelni fog mindkét márkanév, de továbbra is lesznek külön-külön készülékek is. A közös nevet 5 évig használhatja a mobilcég.
Kérdésünkre, hogy milyen eszközökkel próbálják a kissé megtépázott Siemens és a viszonylag ismeretlen BenQ neveket népszerűsíteni a jövőben, Tárkányi még nem tudott nyilatkozni. Az új jelszavak a Siemensnél valószínűleg a minőséget és a megbízhatóságot emelik majd ki, a BenQ-nál pedig az innovációt és a meglepő dizájnt.
A sajtótájékoztató keretében Tárkányi messziről végigmutogatta a Siemens mostani termékpalettáját, egy-egy szót ejtve az adott készülékről. Szerencsére nem bocsátkozott felesleges specifikációlistázásba, bár maga a performansz némileg öncélúnak tűnt, főleg, hogy újdonsággal vagy konkrét készülékről nem tudtak hírt adni. Sőt kiderült, hogy a jelenlegi portfolióban szereplő CL75-ös főként nőknek szánt divatmodellből nem is jut most a magyar piacra, mert a kapacitások korlátozottak. A cég elismerte, hogy a Siemens Mobile ugyan sok készüléket értékesített a múltban, de mivel ez főleg az alsóbb kategóriás modellek tömeges eladásában merült ki, keveset keresett rajtuk.
Szomorú hír, hogy a BenQ okostelefonok nem lesznek elérhetőek belátható időn belül a hazai szolgáltatók kínálatában, bár igyekeznek meglovagolni a tajvani cég UMTS-ben szerzett tapasztalatát és már ők is bekapcsolódnak a 2006 első negyedévében induló tömeges 3G-őrületbe. Tárkányi nem árulta el, hogy főként melyik szolgáltató preferálja új készülékeiket, elmondása szerint mindhárom cég nagyon fontos számukra. Kiemelte, hogy a 3G-vel szemben mind a szolgáltatóknak, mind pedig a gyártóknak nagyok az elvárásai, és kérdéses, hogy az operátorok milyen szolgáltatásokat kínálva érik el céljaikat, és milyen ütemben nő a lefedettség főként a felhasználók kivárása és a lefedettség hiánya miatt.