Napi Online
Milliárdos informatikai fejlesztés az APEH-nál
Ami késik, nem múlik - már ami a havi munkáltatói adatszolgáltatást illeti. Minden valószínűség szerint a floppylemezek és egyéb adathordozók kizárásával, online kapcsolaton keresztül kell majd teljesíteniük a munkáltatói adatszolgáltatást a negyedéves és a havi bevallást végző cégeknek, először 2006. május 12-én.
Ehhez a körülbelül 30 ezres nagyságrendű körhöz azt a tízezer nagyadózót lehet hozzászámolni, amelyek törvényi előírás alapján már eddig is így teljesítették kötelezettségeiket - mondta Futó Iván. Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) informatikai elnökhelyettese szerint valószínűleg e kör egy része már ma is elektronikusan teljesíti bevallási kötelezettségét a kormányzati ügyfélkapun keresztül. Később a többi gazdálkodó fokozatosan kapcsolódhat ugyanezen a módon az elektronikus adóügyintézés rendszeréhez; a Miniszterelnöki Hivatal - Elektronikus Kormányzati Központ (MeH-EKK) portálján április 1-je óta lehetséges az adózási ügyintézés.
Ehhez egy okmányirodánál kell regisztrálnia az adózónak, amely ezt 2007. január 31-ig tehetik meg; attól kezdve ugyanis minden gazdálkodó havi rendszerességgel közli az adóhatósággal a munkáltatói adatokat. Az adóhatóság ütemezi a regisztrációt, mivel a cégeknek minden olyan képviselőjüket nyilvántartásba kell vetetniük, akik jogosult lesznek adózási ügyekben eljárni; így milliós nagyságrendű regisztrációra lehet számítani - véli Futó. A regisztrációval kapcsolatos értesítőket várhatóan májustól küldi ki az APEH.
Az elnökhelyettes szerint az adóhatóság informatikai szempontból képes felkészülni az átállásra. Az ügyfelekkel a központi kormányzati rendszeren keresztül tartják a kapcsolatot, minden adózó egy számára nyitott postafiókon keresztül teljesítheti adatszolgáltatási, valamint bevallási kötelezettségeit, illetve a hatóság ily módon juttatja el a bevallások nyugtáit. Az adatok fogadásához és feldolgozásához szükséges szoftver fejlesztésére, valamint a front-office és a back-office rendszerek bővítésére több milliárd forintot biztosít a jövő évi költségvetés (az összeg részben az ügyfélkaput fejlesztő MeH-EKK büdzséjében jelenik meg). A szoftverfejlesztés 500 millió forintba kerül, a front-office rendszer bővítésére 1,2 milliárd forintot fordítanak. (Az utóbbi tartalmazza az információszolgáltatáshoz szükséges portálszervereket, felelős a beküldött adatok előzetes feldolgozásáért, a lekérdezett adatok összegyűjtéséért, valamint az archiválásért és titkosításért.)
A back-office rendszer adattárolási és -továbbítási feladatot lát el, fejlesztésére várhatóan mintegy 1,5 milliárd forint kell. Futó szerint mindez már jövőre lezajlik, 2007-ben legfeljebb apróbb hangolás szükséges majd. Az ügyfelek szempontjából újdonságnak számít, hogy az online-bevallás általánossá válásával párhuzamosan nem csupán a Windows rendszerrel kompatibilis bevalláskitöltő programokat kínál majd az adóhatóság.
Ehhez a körülbelül 30 ezres nagyságrendű körhöz azt a tízezer nagyadózót lehet hozzászámolni, amelyek törvényi előírás alapján már eddig is így teljesítették kötelezettségeiket - mondta Futó Iván. Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) informatikai elnökhelyettese szerint valószínűleg e kör egy része már ma is elektronikusan teljesíti bevallási kötelezettségét a kormányzati ügyfélkapun keresztül. Később a többi gazdálkodó fokozatosan kapcsolódhat ugyanezen a módon az elektronikus adóügyintézés rendszeréhez; a Miniszterelnöki Hivatal - Elektronikus Kormányzati Központ (MeH-EKK) portálján április 1-je óta lehetséges az adózási ügyintézés.
Ehhez egy okmányirodánál kell regisztrálnia az adózónak, amely ezt 2007. január 31-ig tehetik meg; attól kezdve ugyanis minden gazdálkodó havi rendszerességgel közli az adóhatósággal a munkáltatói adatokat. Az adóhatóság ütemezi a regisztrációt, mivel a cégeknek minden olyan képviselőjüket nyilvántartásba kell vetetniük, akik jogosult lesznek adózási ügyekben eljárni; így milliós nagyságrendű regisztrációra lehet számítani - véli Futó. A regisztrációval kapcsolatos értesítőket várhatóan májustól küldi ki az APEH.
Az elnökhelyettes szerint az adóhatóság informatikai szempontból képes felkészülni az átállásra. Az ügyfelekkel a központi kormányzati rendszeren keresztül tartják a kapcsolatot, minden adózó egy számára nyitott postafiókon keresztül teljesítheti adatszolgáltatási, valamint bevallási kötelezettségeit, illetve a hatóság ily módon juttatja el a bevallások nyugtáit. Az adatok fogadásához és feldolgozásához szükséges szoftver fejlesztésére, valamint a front-office és a back-office rendszerek bővítésére több milliárd forintot biztosít a jövő évi költségvetés (az összeg részben az ügyfélkaput fejlesztő MeH-EKK büdzséjében jelenik meg). A szoftverfejlesztés 500 millió forintba kerül, a front-office rendszer bővítésére 1,2 milliárd forintot fordítanak. (Az utóbbi tartalmazza az információszolgáltatáshoz szükséges portálszervereket, felelős a beküldött adatok előzetes feldolgozásáért, a lekérdezett adatok összegyűjtéséért, valamint az archiválásért és titkosításért.)
A back-office rendszer adattárolási és -továbbítási feladatot lát el, fejlesztésére várhatóan mintegy 1,5 milliárd forint kell. Futó szerint mindez már jövőre lezajlik, 2007-ben legfeljebb apróbb hangolás szükséges majd. Az ügyfelek szempontjából újdonságnak számít, hogy az online-bevallás általánossá válásával párhuzamosan nem csupán a Windows rendszerrel kompatibilis bevalláskitöltő programokat kínál majd az adóhatóság.