MTI

Több milliárdos kárt okoznak itthon a szerzői jogsértések

A szerzői jogok elleni bűncselekmények Magyarországon évente több milliárd forintos kárt okoznak - közölték az illetékesek a feketegazdaság elleni hatékonyabb fellépés érdekében az APEH-hel kötött megállapodás alkalmából tartott sajtótájékoztatón pénteken, Budapesten.

Az együttműködési szerződést az Audiovizuális Művek Szerzői Jogait Védő Közcélú Alapítvány (ASVA), a Szövetség a Szerzői Jogokért (ProArt) elnökei, valamint az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) elnökhelyettese írta alá. Szűts László, a ProArt elnöke elmondta: a művészeti élet különböző területein alkotó művészeket drámai mértékben sújtja a feketegazdaság.

Juhász István, az APEH elnök-helyettesének ismertetése szerint az együttműködés főleg tapasztalatcsere és szakmai segítség formájában ölt testet. Az ellenőrzéseket az APEH a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságának (VPOP) embereivel indított úgynevezett rapid csoportok rajtaütéseivel is hatékonyabbá teszi. Hozzátette: a gyorsreagálású egységek egyszerre több telephelyen végeznek rajtaütést, így megakadályozzák, hogy az elkövetők értesítsék egymást, a VPOP emberei pedig jogkörük által a hamis termékeket azonnal el is kobozzák.

Szűts László elmondta: a kár mértékét nehéz számszerűsíteni, mert a jogsértés sokféle módon történik, példaként említette a házi CD-írás elterjedtségét. "Az illegális hordozók okozta károk csak becslések, amire a legális műsoros hordozók forgalmának csökkenéséből, és az üres hordozók forgalmának jelentős növekedéséből tudnak következtetni" - mutatott rá. "A környező országokban a kalózkodás hasonló mértékű. Az internet térhódításával kialakuló lehetőségekre kell a szakmának 'üzleti választ' adni, egy új üzleti modellt kialakítani."

Az MTI kérdésére elmondta: Magyarországon mindössze egy cég nyújt legális digitális letöltési szolgáltatást, így az ebből származó bevételek növekedése még nem tapasztalható. A nemzetközi trendhez igazodva azonban ez várhatóan Magyarországon is emelkedni fog. Az ASVA augusztusi közlése szerint csak a filmkalózok 3,6 milliárd forint kárt okoztak Magyarországon, világszerte pedig ez a szám eléri a 3,5 milliárd dollárt.

A két, több szervezetet tömörítő jogvédő csoport a közelmúltban hasonló együttműködési megállapodást kötött az Országos Rendőr-Főkapitánysággal.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • pemga #17
    Az ASVA filmekről szól, a ProArt alapvetően zenéről. Az ASVA gyakorlatilag az MPAA magyar megfelelője, és ha jól látom egy bizonyos Nicolas Znamensky személyében képviseltetve is van benne. A ProArt pedig abszolut magyar kezdeményezés, az alapító okiratuk szerint hozzászólnak a filmekhez is, de eddigi tevékenységeik alapján számomra úgy tűnik, fő céljuk a zene kézben tartása.

    Egyébként még az Artisjust is hozzá lehetne pakolni a teljes képhez, bár nekik elvileg állami monopóliumuk van olyan tevékenységekre mint jogdíjak beszedése (adathordozók, szórakozóhelyek, mindenféle átalányok könyvtáraktól, rádióktól, stb.) és a működési költségek levonása után :) a művészeknek kifizet. De hogy konkrétan hogyan zajlik a munkamegosztás?!? Nomeg, miből is tartják fent magukat? Valakinek nem lenne ideje megnézni a mérlegüket? :)

    A moziban kézikamerázós tizenévest az ASVA perelte be, és az ASVA képezte ki előtte a mozi alkalmazottakat, meg a rendőröket.
  • HappyBoy #16
    Kiszámolták, hogy Győzikét kétmillióan nézik, és a CD ellátottság 50%. Így beleszámoltak 1 millió győzika CD eladást. De mivel csak 2000 fogyott, valószínűleg 998000-en lemásolták. :)

    Engem inkább az zavar, hogy az eddig kiadott zenei anyagok kb. 5%-át árulják. Én ált megveszem a kedvenc kiadóim CD-it, de ha már nem árulják, akkor mit csináljak? Pl.: Prognózis, Kontroll, P. Box, régebbi P. Mobil, stb. CD-ket látott már valaki?
  • AtisH #15
    Az sg-n is meg van csak kicsit rövidebben: Jogvédő szervezetekkel működik együtt az APEH

    CSak egy kérdés: az Audiovizuális Művek Szerzői Jogait Védő Közcélú Alapítvány (ASVA) és a Szövetség a Szerzői Jogokért (ProArt) jogvédő szervezet véletlenül nem két különböző szervezet kb. ugyan azokért? Őket nem kéne cseszegetni, hogy ugyan arra a tevékenységre kétszer annyi embert tartanak/fizetnek?
  • AtisH #14
    1. Én szeretnék látni egy listát mondjuk hetenként, hogy melyik "művész" mennyi pénzt kap a befolyt jogdíjjakból. Mondjuk elég lenne csak a magyar mezőny.
    2. Ezek a fellépések egyértelműen elrettentés miatt és agymosás célzattal jönnek létre. Pl. egy másik fórumon, ahol többnyire laikusok vannak ott jó részük szentül meg van győződve, hogy a zeneletöltés M.o.-on illegális...
  • AtisH #13
    Tudod, mióta náluk is volt adatlopás, azóta ők is beszálltak a bizniszbe.
  • enkido #12
    nálad a pont...
  • Frank99 #11
    "művészeti élet különböző területein alkotó művészeket drámai mértékben sújtja a feketegazdaság.
    "

    aha, némelyek a nagy szegénységben Lamborginit vesznek a nejüknek.

    jujj de sajnálom a csóró "művészeket"..
  • vg #10
    Kíváncsi lennek, hogy az ASVA mennyi bevételt termel magának csupán azzal, hogy védi a semmit! Arra is kiváncsi lennék, hogy az ott dolgozó emberkék mennyit is keresnek egy hónapban. Biztos nem minimálbért... Erre pedig senki sem figyel!
  • Frank99 #9
    na, most meg az APEH....

    ez hihetetlen.
  • Béla bácsi #8
    Nem tudom mit rinyálnak ezek károkozásról. Nézzenek már egy kicsit magukba a kiadók, hogy menyi olcsó sz@rt nyomnak le a naív emberek torkán. Gondolok itt a megasztáros, innen-onnan összeszedett primitív hülyegyerekekre, Győzikére, etc. Ezekért a hulladékokért van képük pézt kérni, nem is keveset, utána meg siránkozni hogy mennyire megkárosítják őket. Ez valahogy egy kis kompenzáció, rakás sz@rral szemben az illegális letöltés.