Gyurkity Péter
Üzleti lehetőség rejlik az internetes csalásokban
A hitelkártya-csalások áldozatai nyilván nem értenek ezzel egyet, de a bűncselekmények terjedésével egy új piac nyílik meg a bizalmas adatokat kezelő vállalatok számára, amelyek hatékonyabb védelmet ígérnek.
Az elmúlt hónapokban egyre gyakrabban jelentek meg hírek online csalásokról, hitelkártya-adatok és egyéb személyes információk kiszivárgásáról, illetve közvetlen pénzügyi károkat okozó internetes betörésekről. Ezek közül egyértelműen kimagaslik az Egyesült Államokban és szerte a világon nagy port felkavart akció, amely a pénzügyi tranzakciókhoz szükséges adatokat kezelő CardSystems Solutions rendszerét érintette. Ez utóbbi esetnél 40 millió veszélyeztett hitelkártyáról esett szó, így nem csoda, hogy a vállalat az FBI segítségét kérte, és értesítették a VISA és MasterCard szövetséget is. A lopás akkor mintegy ezer magyar bankkártyát és tíz 10 magyarországi kereskedelmi bankot érintett.
A Reuters hírügynökség most arról számolt be, hogy a jelek szerint az internetes csalások nem csak súlyos gondokat, hanem új üzleti lehetőségeket is jelentenek az érintett vállalatoknak. A személyes adatokat érintő bűncselekmények ugyanis - amelyek csak az Egyesült Államokban kilenc millió állampolgárt érintenek, és évente 50 milliárd dolláros kárt okoznak - elkerülhetetlenné teszik az új figyelő- és biztonsági rendszerek kiépítését. Ezek az új szolgáltatások természetesen nem ingyenesek, még ha néhány vállalat igyekszik ily módon feltüntetni azokat.
Felmerülhet a gyanú, hogy az adatokat kezelő vállalatok rájátszanak a növekvő félelemre, és erre építve igyekeznek eladni a biztonsági megoldásokat, illetve rábírni ügyfeleiket ezek használatára. Az Amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság éppen ezzel vádolta meg az Experiant, amely szintén díjmentes szolgáltatásnak állította be a rendszeres számlajelentést. A vállalat ugyan nem ismerte el felelősségét, ám mégis beleegyezett egymillió dollár kifizetésébe és az érintett ügyfelek kárpótlásába.
Az MSN Money oldalán júliusban megjelent cikkében Liz Pulliam Weston is kemény üzleti érdekekkel vélte indokolhatónak a biztonsági intézkedéseket, mivel a terület óriási profitot rejt magában. Véleménye szerint az új védelmi lehetőségek kevés valódi előnnyel járnak az ügyfelek számára, míg jókora hasznot hajtanak a vállalatoknak, amelyek igyekeznek is ezt kihasználni.
Az elmúlt hónapokban egyre gyakrabban jelentek meg hírek online csalásokról, hitelkártya-adatok és egyéb személyes információk kiszivárgásáról, illetve közvetlen pénzügyi károkat okozó internetes betörésekről. Ezek közül egyértelműen kimagaslik az Egyesült Államokban és szerte a világon nagy port felkavart akció, amely a pénzügyi tranzakciókhoz szükséges adatokat kezelő CardSystems Solutions rendszerét érintette. Ez utóbbi esetnél 40 millió veszélyeztett hitelkártyáról esett szó, így nem csoda, hogy a vállalat az FBI segítségét kérte, és értesítették a VISA és MasterCard szövetséget is. A lopás akkor mintegy ezer magyar bankkártyát és tíz 10 magyarországi kereskedelmi bankot érintett.
A Reuters hírügynökség most arról számolt be, hogy a jelek szerint az internetes csalások nem csak súlyos gondokat, hanem új üzleti lehetőségeket is jelentenek az érintett vállalatoknak. A személyes adatokat érintő bűncselekmények ugyanis - amelyek csak az Egyesült Államokban kilenc millió állampolgárt érintenek, és évente 50 milliárd dolláros kárt okoznak - elkerülhetetlenné teszik az új figyelő- és biztonsági rendszerek kiépítését. Ezek az új szolgáltatások természetesen nem ingyenesek, még ha néhány vállalat igyekszik ily módon feltüntetni azokat.
Felmerülhet a gyanú, hogy az adatokat kezelő vállalatok rájátszanak a növekvő félelemre, és erre építve igyekeznek eladni a biztonsági megoldásokat, illetve rábírni ügyfeleiket ezek használatára. Az Amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság éppen ezzel vádolta meg az Experiant, amely szintén díjmentes szolgáltatásnak állította be a rendszeres számlajelentést. A vállalat ugyan nem ismerte el felelősségét, ám mégis beleegyezett egymillió dollár kifizetésébe és az érintett ügyfelek kárpótlásába.
Az MSN Money oldalán júliusban megjelent cikkében Liz Pulliam Weston is kemény üzleti érdekekkel vélte indokolhatónak a biztonsági intézkedéseket, mivel a terület óriási profitot rejt magában. Véleménye szerint az új védelmi lehetőségek kevés valódi előnnyel járnak az ügyfelek számára, míg jókora hasznot hajtanak a vállalatoknak, amelyek igyekeznek is ezt kihasználni.