Berta Sándor
A spam védjeggyé tétele lehetetlen helyzetbe hozná az antispam-fejlesztőket
Az amerikai Hormel Foods húsipari cég szeretné megszerezni a spam szó teljes körű szabadalmi és márkanév-jogait. A spam eredetileg a húskonzerveket jelölte, később kezdték csak így jelölni a kéretlen elektronikus reklámleveleket.
Az elsősorban húskonzerveket forgalmazó Hormel Foods székhelye Minnesota államban található. Az Amerikai Szabadalmi és Márkanév Hivatal (USPTO) adatbázisa szerint a cég már 2004 áprilisában benyújtott egy kérvényt, hogy a spam márkanevet terjesszék ki a "letölthető szoftverekre, konkrétan a képernyővédőkre" is. A hivatal elfogadta a márkanév kibővítését, a hivatalos bejelentésre minden bizonnyal még a héten sor kerül.
Az amerikai húsipari társaság akciója egyben azt is jelenti, hogy a jövőben elvileg bárki támadható lesz, aki csak megemlíti a spam nevet, hiszen maga a szó immár hivatalosan is védjeggyé válik. Így nehéz helyzetbe kerülhetnek például a különböző reklászűrő programokat fejlesztő cégek, és mint ahogy már most komoly problémák elé néz a DSPAM nyílt forráskódú antispam szoftvert fejlesztő projekt is. 2003-ban már elutasították a Spam Arrest nevű cég hasonló nevű szoftverének a bejegyzését és a márkanév levédetését. A DSPAM-program egyik atyja és elindítója, Jonathan Zdziarski is elismerte, hogy hiába akarták bejegyeztetni márkanévként a DSPAM-et az Amerikai Szabadalmi és Márkanév Hivatalnál, az USPTO elutasította az ezirányú beadványukat.
Ugyan a nyílt forráskódú fejlesztők bíznak abban, hogy megnyerik ezt a csatát, ám az irreális márkanév-bejegyzés könnyen pokollá teheti a közeljövőben a szoftverfejlesztő magánszemélyek és vállalatok életét. Az USPTO döntése elég nehéz helyzetbe hozta a virtuális világ szereplőit, hiszen elméletileg bárki a jövőben leírja majd a spam szót, egy amerikai céget és termékét (?), fogja "reklámozni".
A Hormel Foods egyébként 1937 óta készíti és forgalmazza spam néven a húskonzervjeit. Maga a szó a Spiced Ham szavak összevonásából származik és a Monty Python brit komikuscsoport egyik jelenete után vált közismertté. Mára azonban a spam az internetezők millióinak és a világhálón is jelenlévő cégek ezreinek csak bosszúságot és kidobott időt jelent a kéretlen elektronikus reklámlevelek miatt.
Az elsősorban húskonzerveket forgalmazó Hormel Foods székhelye Minnesota államban található. Az Amerikai Szabadalmi és Márkanév Hivatal (USPTO) adatbázisa szerint a cég már 2004 áprilisában benyújtott egy kérvényt, hogy a spam márkanevet terjesszék ki a "letölthető szoftverekre, konkrétan a képernyővédőkre" is. A hivatal elfogadta a márkanév kibővítését, a hivatalos bejelentésre minden bizonnyal még a héten sor kerül.
Az amerikai húsipari társaság akciója egyben azt is jelenti, hogy a jövőben elvileg bárki támadható lesz, aki csak megemlíti a spam nevet, hiszen maga a szó immár hivatalosan is védjeggyé válik. Így nehéz helyzetbe kerülhetnek például a különböző reklászűrő programokat fejlesztő cégek, és mint ahogy már most komoly problémák elé néz a DSPAM nyílt forráskódú antispam szoftvert fejlesztő projekt is. 2003-ban már elutasították a Spam Arrest nevű cég hasonló nevű szoftverének a bejegyzését és a márkanév levédetését. A DSPAM-program egyik atyja és elindítója, Jonathan Zdziarski is elismerte, hogy hiába akarták bejegyeztetni márkanévként a DSPAM-et az Amerikai Szabadalmi és Márkanév Hivatalnál, az USPTO elutasította az ezirányú beadványukat.
Ugyan a nyílt forráskódú fejlesztők bíznak abban, hogy megnyerik ezt a csatát, ám az irreális márkanév-bejegyzés könnyen pokollá teheti a közeljövőben a szoftverfejlesztő magánszemélyek és vállalatok életét. Az USPTO döntése elég nehéz helyzetbe hozta a virtuális világ szereplőit, hiszen elméletileg bárki a jövőben leírja majd a spam szót, egy amerikai céget és termékét (?), fogja "reklámozni".
A Hormel Foods egyébként 1937 óta készíti és forgalmazza spam néven a húskonzervjeit. Maga a szó a Spiced Ham szavak összevonásából származik és a Monty Python brit komikuscsoport egyik jelenete után vált közismertté. Mára azonban a spam az internetezők millióinak és a világhálón is jelenlévő cégek ezreinek csak bosszúságot és kidobott időt jelent a kéretlen elektronikus reklámlevelek miatt.