Berta Sándor

Európai bizottsági jövőkép 2015-ről

Az autó az ujjlenyomatunk leolvasása után elindul, a sörözőbe egy íriszvizsgálat után beléphetünk, az autóbuszban jegylyukasztás helyett elég beszkenneltetnünk a készülékkel az arcunkat. Az európai szakértők szerint ilyen lehet, lesz (?) az élet 2015-ben az Európai Unióban. Szép, új világ?

Az Európai Bizottság megbízásából készített 166 oldalas beszámolóból kiderül, hogy a szakemberek nagy jövőt jósolnak az EU-ban a biometriai adatok felhasználásának. A dokumentum szerint a biometriai azonosítást fel lehet majd használni számos területen, köztük például az egészségügyben, a munkahelyeken vagy a határőrizeti munkában. Ezenkívül így lehetne biztosítani, hogy veszélyes anyagokhoz (vegyszerek stb.) ne férhessenek hozzá a gyerekek, miként az is szabályozhatóvá válna, hogy egy adott számítógépes játékkal mely korosztályok tagjai játszhatnak. Az európai uniós szakértők szerint használatával visszaszorítható lenne az ipari kémkedés is.
Azt ugyanakkor a szakemberek is elismerik, hogy az emberekben nagy a félelem a biometria iránt, ami arra vezethető vissza, hogy korlátozva érzik a szabadságukat, illetve félnek személyes adataik illetéktelen kezekbe való kerülésétől vagy azokkal való visszaélésektől. Ezért szerintük a legcélszerűbb az lenne, ha például a gyerekeket - játékos formában - már most el kezdenék hozzászoktatni a biometriás azonosítókhoz. Ezenkívül fontos az is, hogy a hatóságok minden biztonsági kockázatot kiküszöböljenek és a biometriai azonosítók tényleg csak arra legyenek felhasználhatók, amire eredetileg tervezték őket.

Magát a dokumentumot egyébként a készítői úgy jellemzik, mint egy olyan anyag a politikusok számára, amelyből következtetni lehet a biometriai azonosítók használatának lehetséges társadalmi hatásaira.

A biometriai chipek alkalmazásának ráadásul gazdasági okai is volnának, hiszen így például egy áruház azonosítani tudná a vásárlóit és megismerhetné vásárlási szokásaikat. Ezáltal még több árut lehetne eladni és nem rendelnének olyan termékeket a cégek, amelyekről tudják, hogy a nyakukon maradnak. A dokumentum kitér arra is, hogy az arcazonosítás eddig nem vált be, az ujjlenyomat-azonosító rendszerek nem kompa­ti­bili­sek egymással, míg az írisz­azo­no­sítás­sal kapcsolatban minden szükséges szabadalom az Iridian nevű cég birtokában van.

A szakértők szerint az a legfontosabb, hogy amikor egy vállalat vagy hivatal felszerel egy biometriai azonosító rendszert, akkor pontosan tájékoztassa erről az embereket, ne hagyja őket kétségek között, nyújtson adatvédelmi garanciákat. Szintén fontos az is, hogy senki se higgye: a biometriai azonosítás kijátszhatatlan. A szakemberek szerint ugyanakkor a politikusoknak majd arra is figyelniük kell, hogy nem lehet az ilyen rendszereket rákényszeríteni az emberekre, inkább rá kell világítani a biometriai azonosításban rejlő előnyökre és a visszaéléseknek még a lehetőségét is ki kell zárni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Csacsis #40
    Engem nem a kamera, hanem az új VOLVO zavar. ISZONÚAN KÉNYELMETLEN (a széken 5 percnél tovább nem lehet megmaradni. Olyan mintha egy vason ülnél) és RÁZ MINT ÁLLAT. Szóval totál KÉNYELMETLEN! Hol vannak a régi kényelmes Ikaruszok?????
    U.I.:Még a régi 50 éves villamosok FAülései is kényelmesebbek.
  • Praetor #39
    Azt hisziem, egy kisebb naperőmű megtenné a dolgát, főleg a térítők között. Nem kell batár nagy erőmű hozzá.

    Az optikai kábel meg pár ezer kilóméteren drága. Azt hiszem közvetlen műholdas kapcsolatra kell majd előfizetni. A pingek magasak, de nagy a sávszélesség...

    De ezek már részlet kérdések.
  • Ceb #38
    Támogatom az ötletet és szeretnék jelentkezni én is.

    Tényleg jó lenne 1 ilyen kis elszigetelt világ ahol nem rohan az élet úgy mint a vilkág többi táján.
    Mikor kezdjük húzni a magasfeszt meg a net gerinchálót?
  • aaaaa #37
    Ha megnézed a régebbi buszok, villamosok állpotát nem is csoda. Én is megpróbálnám megvédeni a több tízmilliós buszaimat az olyan hülyegyerekektől , akik abban élik ki magukat , hogy összakarcolják az üvegeket, vagy odafestenek rá valami "graffitit".
    És ezt a "megfigyelést" nem is a terroristáknak köszönhetjük, hanem azokank az okosoknak akiknek nincs jobb dolguk, mint értelmetlenül tönkretenni elcsúfítani olyan járműveket amelyeket a korábbi évtizedek alatt szinte senki sem bántott.
  • pemga #36
    Alapvetően ez úgy működik, hogy önkéntesen hozzájárulsz ahhoz, hogy így nyomonkövethető legyél. Pl. a SuperShop kártyát sem kötelező használni, ez egy csere, te úgymond megadod a vásárlási szokásaid, és cserébe levásárolható pontokat kapsz. Ha nem tetszik az ajánlat, nem kell elfogadni.

    A US féle módszer szerintem sokkal durvább, amikor minden az országba belépő embertől lekérnek számlaadatokat a vízumkérelemhez, és leveszik az ujjlenyomatát a határon. Ez most a működő gyakorlat. Sőt, olyan terveik is voltak, hogy RFID-azonosítót nyomnak a belépőkre(/be), de erről (egyelőre) letettek. Ehhez képest ami itt felvázolódik az egy leányálom :).

    A boltok árukészlet-ellátó rendszerei már régóta rendelkeznek folyamatos készletfigyeléssel (minden egyes benzinkút automatikusan jelent a tartályok telítettségéről, ruházati boltok arról hogy mi hogy fogy, stb.) Ezek jók, mert így nem gyártanak le egy csomó felesleget, ami aztán csak raktárakban porosodna (ld. költségek, környezetszennyezés, és végül: árak). Alapvetően az RFID bevezetését is mi motiválja? A vonalkódok a termékeken benne vannak egy dobozban elrejtve, keresd meg... Ezzel egy mozdulattal megmondják, hogy egy zárt dobozban hány és milyen cucc van, nem kell szenvedni a raktárban és a szállításnál. Gondolj bele mi van egy nagyobb csomagküldő szolgálat rendszerében (mint pl. DHL, UPS, vagy FedEx), minden konténert a legalsóbb csomagokig szétszednek, csoportosítanak, átpakolnak, stb. Mindezt úgy, hogy 3 napon belül a világ egyik pontjáról bármely másik pontjára elérjen. DHL most építtett egy logisztikai központot Lipcse mellett, 6-7000 ember fog benne nyüzsögni, hát nem egyszerű... És ők jelenleg még vonalkódos azonosítást használnak.

    Őszintén szólva senkit nem érdekel, hogy miután megvetted mi a fenét csinálsz vele, ezért is kéne leszedniük értékesítés után azonnal, így nem hergelnék az embereket. Csakhát lusták, újabb bonyolult taszk a pénztárosnak.

    A biometrikus izék alapja az, hogy bármi ami jelszó: az tőled megtudható, elfejelejthető, vagy minél primitívebb vagy: feltörhető. (Arról nem is szólva, hogy a titkosítási algoritmusok exportját az USA sokáig tiltotta, a "gonoszbácsis" országokba még most is tiltja. Most is mivel fenyegetőznek? Lelövik a GPS műholdakat...)

    Tehát: olyan azonosítót kerestek, ami a tied, nem hagyod el :). Az ujjlenyomat (v. a DNS) problémája, hogy úton-útfélen otthagysz belőle mintapéldányokat, bármerre is jársz. Az ujjlevagdosós, fejletépős stb. képek amiket a filmeket sugallnak szerintem a legnagyobb marhaság, most őszintén ki fog járkálni egy hűtőtáskával? Sokkal egyszerűbb az adatokat lenyúlni, és megpatkolni az olvasó-készüléket. Jegyzet van? :).
  • John Wayne #35
    Huxley: Brave new world, magyar cime Szep uj vilag.
  • Cobra. #34
    Most komolyan azt hiszitek, hogy ha tételesen el is tárolják, hogy te mikor, hol, mit csináltál (amihez igen költséges infrastruktúra szükséges), akkor is bárkit érdekelni fognak az adatok? Eleve úgy kell a rendszert kiépíteni, hogy csak kiemelt személyek jussanak hozzá az ők által igényelt adatokhoz konkrét lekérdezés alapján (bűnüldözés). Ha meg bárki megpróbál jogtalanul hozzájutni adatokhoz (már ma is szinte mindent ki lehet deríteni egy emberről, legfeljebb több időbe tellik), és van magasabb hatalmi körben valaki, akinek ez nem tetszik, akkor az illető ugyanúgy eltűnik (jobb esetben csak a rendszerből a létezése :) ), mint most (csak most még IRL kell eltűntetni :) )
  • dikki*yysw #33
    Tök jó, hogy az összes régi Ikarust lecserélték a 86-os vonalán, már zsírúj, légkondícionált VOLVO-k járnak.
    Ma reggel felnéztem a csuklónál a plafonra, és észrevettem, hogy ott figyel a kamera. Háttööö... azért ezt nem kéne, nem? Kicsit sok lesz.
  • Fenjoy #32
    a "baj", az, hogy a becsületes állampolgárok lesznek megfigyelve... a "bünözők" meg ellen ez ki lett találva megtalálják a modját, hogy kijátszák a rendszert:) erről ennyit... érdeklődve várom mikor lesz GondolatRendőrség!:)))

    1984 - George Orwell aki nem olvasta, még tanulságos:) ezeknek a dolgoknak a fényében:)

    Üdv
    :)
  • Praetor #31
    Gondoljatok a Különvélemény c. filmre (Minority Report). Szar ügy, ha szemgolyót kell cserélni az íriszvizsgálat miatt. Meg az ujjlenyomat miatt a csóka ujját kell a zsebedben hordani...