Berta Sándor
Mindenki másképp szörfözik
Minden felhasználónak megvan a maga stílusa, ahogyan a világhálóhoz közelít - állítja Wolfgang Schweiger, a müncheni Ludwig Maximilian Egyetem médiakutatója.
Ahány ember csak van a világon, annyiféleképpen internetezik. A szakember szerint vannak, akik célzott információk után vadásznak az interneten és vannak, akik csak úgy, spontán módon böngésznek. Utóbbiak közül sokan később hagyják magukat sodortatni és végül teljesen más oldalakon kötnek ki, mint ahova eredetileg indultak, vagy mint amilyen terület eredetileg érdekelte őket. Az ilyen emberek számára egy idő után időcsapdává válhat az internet.
Wolfgang Schweiger úgy véli, az sem mindegy, hogy ki, hogyan olvassa az internetes oldalakat. Az oldalak többségénél - hasonlóan a nyomtatott sajtótermékekhez - a cikkek felülről lefelé helyezkednek el és többnyire egy nagy, figyelmet felkeltő fénykép is található. Így a felhasználóknak - amennyiben időt akarnak megtakarítani - meg kell tanulniuk, hogy a számukra érdektelen cikkeken, fotókon és más tartalmakon egész egyszerűen átnézzenek.
Birgit van Eimeren, az ARD és a ZDF német televíziók müncheni multimédiás projektcsoportjának vezetője szerint egyre több internetező választja azt a megoldást, hogy idővel csak és kizárólag a kedvenc internetes oldalait látogatja meg. A csoport egyébként 1997 óta minden esztendőben kiad egy tanulmányt az online felhasználókról és az internetezési szokásokról. A csapat által készített, a 2004. évre vonatkozó dokumentum adatai szerint minden német csupán átlagosan 5,5 oldalt tekint meg egy-egy szörfözés során. A klasszikus, akár estétől másnap hajnalig az interneten lógó fiatal képe tehát lassan a múlté. A németek inkább nagyon is visszafogott internetezők.
Gondot okozhat azonban, ha egy házaspár akar egyszerre a világhálón szörfözni, lévén mindkét nem képviselői másfajta internetezési szokással rendelkeznek. A férfiak inkább a tapasztalt, megfontolt rókák, míg a nők spontánok, azt az oldalt nézik meg, ami éppen érdekli őket. A wiesbadeni székhelyű Német Statisztikai Hivatal adatai alapján Németországban az internetet leginkább a 15 és 24 év közötti fiatalok, legkevésbé pedig a 65 év feletti idősek használják. A netezésnél nem csak nemek közötti, hanem generációs szakadék is van. Míg a fiatalok főleg spontán módon szörföznek a világhálón, addig az idősebbek leginkább célzott módon keresik az őket érdeklő információkat vagy online vásárolnak.
Mint azt azonban Ulrich Reinhardt, a hamburgi Szabadidő-kutató Intézet szakembere megjegyezte, a virtuális boltokban való vásárlás még közel sem magától értetődő az emberek számára. Szerinte érdekes az is, hogy míg az időseknek az internet csak kiegészítő tevékenység és ugyanúgy szeretnek televíziót nézni vagy olvasni, mint korábban amikor még nem létezett az internet, addig a fiataloknak a világháló a fő információs forrás.
Ahány ember csak van a világon, annyiféleképpen internetezik. A szakember szerint vannak, akik célzott információk után vadásznak az interneten és vannak, akik csak úgy, spontán módon böngésznek. Utóbbiak közül sokan később hagyják magukat sodortatni és végül teljesen más oldalakon kötnek ki, mint ahova eredetileg indultak, vagy mint amilyen terület eredetileg érdekelte őket. Az ilyen emberek számára egy idő után időcsapdává válhat az internet.
Wolfgang Schweiger úgy véli, az sem mindegy, hogy ki, hogyan olvassa az internetes oldalakat. Az oldalak többségénél - hasonlóan a nyomtatott sajtótermékekhez - a cikkek felülről lefelé helyezkednek el és többnyire egy nagy, figyelmet felkeltő fénykép is található. Így a felhasználóknak - amennyiben időt akarnak megtakarítani - meg kell tanulniuk, hogy a számukra érdektelen cikkeken, fotókon és más tartalmakon egész egyszerűen átnézzenek.
Birgit van Eimeren, az ARD és a ZDF német televíziók müncheni multimédiás projektcsoportjának vezetője szerint egyre több internetező választja azt a megoldást, hogy idővel csak és kizárólag a kedvenc internetes oldalait látogatja meg. A csoport egyébként 1997 óta minden esztendőben kiad egy tanulmányt az online felhasználókról és az internetezési szokásokról. A csapat által készített, a 2004. évre vonatkozó dokumentum adatai szerint minden német csupán átlagosan 5,5 oldalt tekint meg egy-egy szörfözés során. A klasszikus, akár estétől másnap hajnalig az interneten lógó fiatal képe tehát lassan a múlté. A németek inkább nagyon is visszafogott internetezők.
Gondot okozhat azonban, ha egy házaspár akar egyszerre a világhálón szörfözni, lévén mindkét nem képviselői másfajta internetezési szokással rendelkeznek. A férfiak inkább a tapasztalt, megfontolt rókák, míg a nők spontánok, azt az oldalt nézik meg, ami éppen érdekli őket. A wiesbadeni székhelyű Német Statisztikai Hivatal adatai alapján Németországban az internetet leginkább a 15 és 24 év közötti fiatalok, legkevésbé pedig a 65 év feletti idősek használják. A netezésnél nem csak nemek közötti, hanem generációs szakadék is van. Míg a fiatalok főleg spontán módon szörföznek a világhálón, addig az idősebbek leginkább célzott módon keresik az őket érdeklő információkat vagy online vásárolnak.
Mint azt azonban Ulrich Reinhardt, a hamburgi Szabadidő-kutató Intézet szakembere megjegyezte, a virtuális boltokban való vásárlás még közel sem magától értetődő az emberek számára. Szerinte érdekes az is, hogy míg az időseknek az internet csak kiegészítő tevékenység és ugyanúgy szeretnek televíziót nézni vagy olvasni, mint korábban amikor még nem létezett az internet, addig a fiataloknak a világháló a fő információs forrás.