Gyurkity Péter
Szabadalomsértéssel vádolják az LCD-gyártókat
Két jól ismert vállalat az Egyesült Államokban pert indított tucatnyi PC- és LCD-gyártó cég ellen, azzal vádolva őket, hogy megsértették az általuk korábban bejegyzett szabadalmat.
A Guardian Industries és a Honeywell International közösen indítottak pert, és részesedést követelnek a folyadékkristályos kijelzőkből származó bevételekből. Az iparban használt üveget gyártó Guardian, illetve a fegyvereiről ismert Honeywell állítása szerint ugyanis a szabadalom révén részesedniük kellene a gyártók által értékesített tv-készülékekből, noteszgépekből és mobiltelefonokból, a gyártók azonban ezt nem hajlandók tudomásul venni.
Jin Kim, a DisplaySearch kutatócég LCD-piaccal foglalkozó részlegének igazgatója szerint figyelemreméltó, hogy a technológia első éveiben az LCD-gyártók elkerülték a hasonló vádakat, de napjainkban - amikor az LCD-piac elérte a 40 milliárd dollárt - egyre többen vádolják szabadalomsértéssel a nagyobb gyártókat. "Amikor sikereket érsz el, jelentős piaci részesedésre teszel szert, hirtelen népszerűvé válsz az ügyvédek és a konkurens vállalatok körében, akik egyszercsak részesedést követelnek a bevételből" - jelentette ki Kim, arra utalva, hogy a két vállalat állítása enyhén szólva nem megalapozott.
A Guardian által benyújtott dokumentum szerint azonban a vállalat egészen pontosan négy szabadalom felett rendelkezik, amelyek érintik a folyadékkristályos kijelzők felületét, valamint bizonyos tulajdonságaikat. A Guardian ezért még januárban beperelt 14 vállalatot - nem kisebb nevek találhatók köztük, mint a Dell, a Gateway, az Acer, vagy a BenQ, de az ügyben néhány kevésbé ismert gyártó is érintett, mint például az AU Optronics, a Chunghwa Pictures, vagy a Quanta Display. Ezen vállalatok közül eddig egyedül a Dell jelezte, hogy tagadják a vádakat.
A Honeywell jóval több vállalatot célzott meg, és a cég listáján az elektronikai cégek mellett a mobiltelefon-gyártók is megtalálhatók, mint a Sony Ericsson és a Nokia. A vállalat szerint ezen cégek mind megsértették az általuk bejegyzett szabadalmat, ezért kártérítéssel tartoznak, és megfelelő részesedést kell biztosítaniuk az értékesített termékekből.
A Guardian Industries és a Honeywell International közösen indítottak pert, és részesedést követelnek a folyadékkristályos kijelzőkből származó bevételekből. Az iparban használt üveget gyártó Guardian, illetve a fegyvereiről ismert Honeywell állítása szerint ugyanis a szabadalom révén részesedniük kellene a gyártók által értékesített tv-készülékekből, noteszgépekből és mobiltelefonokból, a gyártók azonban ezt nem hajlandók tudomásul venni.
Jin Kim, a DisplaySearch kutatócég LCD-piaccal foglalkozó részlegének igazgatója szerint figyelemreméltó, hogy a technológia első éveiben az LCD-gyártók elkerülték a hasonló vádakat, de napjainkban - amikor az LCD-piac elérte a 40 milliárd dollárt - egyre többen vádolják szabadalomsértéssel a nagyobb gyártókat. "Amikor sikereket érsz el, jelentős piaci részesedésre teszel szert, hirtelen népszerűvé válsz az ügyvédek és a konkurens vállalatok körében, akik egyszercsak részesedést követelnek a bevételből" - jelentette ki Kim, arra utalva, hogy a két vállalat állítása enyhén szólva nem megalapozott.
A Guardian által benyújtott dokumentum szerint azonban a vállalat egészen pontosan négy szabadalom felett rendelkezik, amelyek érintik a folyadékkristályos kijelzők felületét, valamint bizonyos tulajdonságaikat. A Guardian ezért még januárban beperelt 14 vállalatot - nem kisebb nevek találhatók köztük, mint a Dell, a Gateway, az Acer, vagy a BenQ, de az ügyben néhány kevésbé ismert gyártó is érintett, mint például az AU Optronics, a Chunghwa Pictures, vagy a Quanta Display. Ezen vállalatok közül eddig egyedül a Dell jelezte, hogy tagadják a vádakat.
A Honeywell jóval több vállalatot célzott meg, és a cég listáján az elektronikai cégek mellett a mobiltelefon-gyártók is megtalálhatók, mint a Sony Ericsson és a Nokia. A vállalat szerint ezen cégek mind megsértették az általuk bejegyzett szabadalmat, ezért kártérítéssel tartoznak, és megfelelő részesedést kell biztosítaniuk az értékesített termékekből.