Gyurkity Péter
A fájlcserélőkhöz hasonlítanak az új internetes rádiók
Az iTunes sikere láttán az internetes rádióadók új generációja van terjedőben, amely a fájlcserélgető hálózatokhoz hasonlóan lehetővé teszi, hogy a hallgatók hozzáférjenek egymás gyűjteményeihez.
A meglehetősen nagy névnek számító Live365 és az internetes rádiózás terén újonc Grouper megállapodott egy új szolgáltatás beindításáról, amely ötvözi a hagyományos rádióadók és a p2p hálózatok előnyeit. A szolgáltatás az Apple iTunes ötletén alapul, és legnagyobb előnye, hogy a hallgatók a világhálón keresztül hozzáférhetnek a társaik merevlemezén tárolt dallamokhoz. A Grouper szerint a fájlcserélgetőkhöz hasonló szolgáltatás lehetővé teszi a kívánság szerinti (on-demand) rádióadó létrehozását, és nem sérti az online műsorszórást szabályozó előírásokat. "Eleinte egész máson gondolkoztunk, de végül rájöttünk, hogy ez az egyetlen módja, hogy közelebb hozzuk a közönséget a rádióadókhoz" - jelentette ki Josh Felser, a Grouper vezetője.
Szakértők szerint a megállapodás, és az internetes rádióadók új generációjának felbukkanása egyértelműen jelzi, hogy az elmúlt évek visszaesése után az úgynevezett "dot com", vagyis az üzleti szféra ismét fellendülőben van, és a vállalatok új lehetőségeket fedeznek fel a világhálóban. Ebben nagy szerepet játszott az Apple, amely az iPod zenelejátszóval felcsillantotta ezen lehetőségeket, és fokozott versenyre kényszerítette a konkurens cégeket.
A rádióadók és a p2p hálózatok egybemosásának ötlete nem új, hiszen a Mercora már jóval előbb kísérletezett ezzel. A Mercora esetében a hálózatra csatlakozó hallgatók hozzáférnek az összes online felhasználó anyagához, és a teljes hálózaton rákereshetnek a kívánt dallamokra. A Grouper ennél korlátozottabb lehetőséget kínál, és 30 fős csoportokra bontja a hálózatot. A keresésben tehát legfeljebb 30 társunk gyűjteményét kutathatjuk át, a vállalat szerint ugyanis ily módon elkerülhető a hatóságok ellenlépése.
A Grouper azzal indokolja döntését, hogy a kis létszámú csoportoknál történő megosztás ahhoz hasonlítható, amikor egy ismerősünk számára játszunk le egy bizonyos dallamot, ez pedig semmilyen törvénybe nem ütközik. A megoldás újszerűségét mutatja, hogy egyelőre a kiadók sem döntötték el, hogyan viszonyulnak az ügyhöz. A RIAA szóvivője például nem kívánt véleményt alkotni a Grouper által létrehozott modellt illetően. Jon Potter, a Digital Media Association - a műsorszolgáltatókat képviselő szövetség - igazgatója ugyanakkor kijelentette, hogy a kezdeményezés az ágazat újraéledését jelzi, és hosszú évek után végre ismét előtérbe kerülhet az innováció, ami mindenképpen örvendetes.
A meglehetősen nagy névnek számító Live365 és az internetes rádiózás terén újonc Grouper megállapodott egy új szolgáltatás beindításáról, amely ötvözi a hagyományos rádióadók és a p2p hálózatok előnyeit. A szolgáltatás az Apple iTunes ötletén alapul, és legnagyobb előnye, hogy a hallgatók a világhálón keresztül hozzáférhetnek a társaik merevlemezén tárolt dallamokhoz. A Grouper szerint a fájlcserélgetőkhöz hasonló szolgáltatás lehetővé teszi a kívánság szerinti (on-demand) rádióadó létrehozását, és nem sérti az online műsorszórást szabályozó előírásokat. "Eleinte egész máson gondolkoztunk, de végül rájöttünk, hogy ez az egyetlen módja, hogy közelebb hozzuk a közönséget a rádióadókhoz" - jelentette ki Josh Felser, a Grouper vezetője.
Szakértők szerint a megállapodás, és az internetes rádióadók új generációjának felbukkanása egyértelműen jelzi, hogy az elmúlt évek visszaesése után az úgynevezett "dot com", vagyis az üzleti szféra ismét fellendülőben van, és a vállalatok új lehetőségeket fedeznek fel a világhálóban. Ebben nagy szerepet játszott az Apple, amely az iPod zenelejátszóval felcsillantotta ezen lehetőségeket, és fokozott versenyre kényszerítette a konkurens cégeket.
A rádióadók és a p2p hálózatok egybemosásának ötlete nem új, hiszen a Mercora már jóval előbb kísérletezett ezzel. A Mercora esetében a hálózatra csatlakozó hallgatók hozzáférnek az összes online felhasználó anyagához, és a teljes hálózaton rákereshetnek a kívánt dallamokra. A Grouper ennél korlátozottabb lehetőséget kínál, és 30 fős csoportokra bontja a hálózatot. A keresésben tehát legfeljebb 30 társunk gyűjteményét kutathatjuk át, a vállalat szerint ugyanis ily módon elkerülhető a hatóságok ellenlépése.
A Grouper azzal indokolja döntését, hogy a kis létszámú csoportoknál történő megosztás ahhoz hasonlítható, amikor egy ismerősünk számára játszunk le egy bizonyos dallamot, ez pedig semmilyen törvénybe nem ütközik. A megoldás újszerűségét mutatja, hogy egyelőre a kiadók sem döntötték el, hogyan viszonyulnak az ügyhöz. A RIAA szóvivője például nem kívánt véleményt alkotni a Grouper által létrehozott modellt illetően. Jon Potter, a Digital Media Association - a műsorszolgáltatókat képviselő szövetség - igazgatója ugyanakkor kijelentette, hogy a kezdeményezés az ágazat újraéledését jelzi, és hosszú évek után végre ismét előtérbe kerülhet az innováció, ami mindenképpen örvendetes.