Berta Sándor
Tanulmány a távtanulás népszerűségéről
Európában még nem igazán tudott teret hódítani az e-learning, vagyis a távtanulás. Ez derül ki az IBM és a Economist Intelligence Unit (EIU) nevű szervezet által közösen készített felmérésből.
A "The 2003 e-learning readiness ranking" nevű tanulmány szerint a távtanulás népszerűsége szempontjából a képzeletbeli lista első három helyén sorrendben Svédország, Kanada és Észak-Amerika található. Némileg meglepő módon az európai államok a lista közepén találhatók, így Dánia a hetedik, Svájc a tizedik, Hollandia a tizenharmadik, Franciaország a tizennegyedik, Ausztria a tizenötödik, míg Németország csak a tizenhetedik helyen.
A felmérés készítői a világ 60 legnagyobb népgazdaságának e-learning-stratégiáit és megoldásait értékelték. Érdekes, hogy a távtanulás népszerű Dél-Koreában és Szingapúrban is. Előbbi a lista ötödik, míg az utóbbi a hatodik helyén végzett. Sőt Dél-Korea az "üzemi távtanulás" alkategóriában első lett. Németország az "Állam és társadalom" kategóriában tizenegyedik, a "Kiképzés" kategóriában tizenhatodik, míg az "üzemi távtanulás" kategóriában huszonnegyedik lett.
Richard Straub, az IBM munkatársa azonban az eredmények ellenére úgy véli, hogy Németországban egyre inkább kezdik felismerni az emberek, a hivatalok, a kormányok, a munka- és az oktatási helyek a távtanulás fontosságát és a benne rejlő lehetőségeket. Az is örömteli, hogy egyre több helyen, fokozatosan megteremtődnek a távtanulás technikai feltételei, úgy, mint a szélessávú internet-hozzáférések számának növelése, valamint a számítógépek és a mobil kommunikációs eszközök beszerzése. A felmérés eredményeit egyébként a készítők ismertették a Karlsruhe-ban tartott Learntec nevű szakmai rendezvényen is.
Érdekes adalék egyébként, hogy az IDC nemzetközileg is elismert piackutató cég előrejelzései szerint a távtanulás 2005-re 25 milliárdos piaccá fog válni. A tudomány mai fejlődésének elképesztő mértékét és ütemét látva ezért különösen igaznak bizonyul a "jó pap holtig tanul" mondás. Már csak azért is, mert idézve Merill Lynch: The Book of Knowledge című könyvét, a fejlődő ipari országokban egy átlagos alkalmazott tudása gyakorlatilag 3-5 éven belül elavul. Az "életünk végéig való tanulás" mondatot tehát, amely már nem csak egy jópofa szlogen, illik megszívlelni.
A "The 2003 e-learning readiness ranking" nevű tanulmány szerint a távtanulás népszerűsége szempontjából a képzeletbeli lista első három helyén sorrendben Svédország, Kanada és Észak-Amerika található. Némileg meglepő módon az európai államok a lista közepén találhatók, így Dánia a hetedik, Svájc a tizedik, Hollandia a tizenharmadik, Franciaország a tizennegyedik, Ausztria a tizenötödik, míg Németország csak a tizenhetedik helyen.
A felmérés készítői a világ 60 legnagyobb népgazdaságának e-learning-stratégiáit és megoldásait értékelték. Érdekes, hogy a távtanulás népszerű Dél-Koreában és Szingapúrban is. Előbbi a lista ötödik, míg az utóbbi a hatodik helyén végzett. Sőt Dél-Korea az "üzemi távtanulás" alkategóriában első lett. Németország az "Állam és társadalom" kategóriában tizenegyedik, a "Kiképzés" kategóriában tizenhatodik, míg az "üzemi távtanulás" kategóriában huszonnegyedik lett.
Richard Straub, az IBM munkatársa azonban az eredmények ellenére úgy véli, hogy Németországban egyre inkább kezdik felismerni az emberek, a hivatalok, a kormányok, a munka- és az oktatási helyek a távtanulás fontosságát és a benne rejlő lehetőségeket. Az is örömteli, hogy egyre több helyen, fokozatosan megteremtődnek a távtanulás technikai feltételei, úgy, mint a szélessávú internet-hozzáférések számának növelése, valamint a számítógépek és a mobil kommunikációs eszközök beszerzése. A felmérés eredményeit egyébként a készítők ismertették a Karlsruhe-ban tartott Learntec nevű szakmai rendezvényen is.
Érdekes adalék egyébként, hogy az IDC nemzetközileg is elismert piackutató cég előrejelzései szerint a távtanulás 2005-re 25 milliárdos piaccá fog válni. A tudomány mai fejlődésének elképesztő mértékét és ütemét látva ezért különösen igaznak bizonyul a "jó pap holtig tanul" mondás. Már csak azért is, mert idézve Merill Lynch: The Book of Knowledge című könyvét, a fejlődő ipari országokban egy átlagos alkalmazott tudása gyakorlatilag 3-5 éven belül elavul. Az "életünk végéig való tanulás" mondatot tehát, amely már nem csak egy jópofa szlogen, illik megszívlelni.