Rónai György
RFID-telefonokat tervez a Nokia
A Nokia bejelentette, hogy a jövőben RFID-technológiával kívánja kiegészíteni mobiltelefonjai tudását. Az úgynevezett Radio Frequency Identification technológiát főleg az áruházakban használják, ahol a termék adatait egyetlen chipen tárolják, és azokat ilyen RF-eszközökkel olvassák le.
Az RFID, vagyis a rádiófrekvenciás azonosítási technológia a szupermarketek valamennyi riasztó mellékhatásától megszabadíthatja a vásárlókat. A technológia segítségével elkerülhetők a végtelennek tetsző sorok, az ujjukkal idegesen doboló várakozók, és az éppen sorra kerülő vásárlók lepakolom-leolvasom-visszapakolom procedúrája. Immár elég olcsó ahhoz, hogy a vonalkódok méltó utódja legyen.
A Nokia szerint a személyes információk, és termékadatok RFID továbbítása új távlatokat nyit a mobiltelefonok alkalmazási területei előtt. A cég szerint például a boltokban hamarosan olyan feliratok köszönthetnek minket, hogy "Ide tegye az RFID mobiltelefonját", amely révén utána termékadatok, vagy a mi személyes adataink is továbbíthatóak lesznek, egyszerűen vásárolva, kuponokat osztogatva, vagy akár garanciát érvényesítve ezáltal.
A technológia segítségével az élelmiszerboltok azt is ellenőrizhetik, milyen gyakran tekintenek meg a vásárlók egyes termékeket, illetve milyen gyakorisággal vásárolnak belőlük. A szállítócégek számára pedig az áru szállítási útvonala és "életútja" is teljes mértékben követhető lenne. A boltokban megvalósítható, sorok nélküli idilli állapot annak köszönhető, hogy a megvásárolt cikkek scannelése a kocsiból vagy kosárból való kivétel nélkül is megoldható. Ugyanígy a zsebekbe rejtett darabok sem maradnának rejtve, növelve az üzletek lopás elleni védelmét.
RFID chip, a vonalkód felváltója - lehetővé válik az automatikus fizetés is
A CTIA Wireless IT & Entertainment Show keretében a Nokia már be is mutatott egy korai RFID mobil prototípust, amely a cég 5140-es modelljére épül, RFID-olvasóval kiegészítve. A cég együttműködik az RFID-adatok központi menedzselésével foglalkozó VeriSignnal is. Ő látja el az egyes cégeket a szükséges termékek, készletek, vagy akár a vevők RFID adataival is. A vállalat szerint azonban az RFID-telefonok korszaka még várat magára. Az egyik legkényesebb tényező a privát adatok kezelése. Egyesek szerint az RFID-eszközök elterjedése katasztrofális helyzetbe hozná az adatvédelmet. Olyannak festik le a jövőt, amiben az emberek minden lépését rejtett RFID-figyelők követik, azonnal lecsapva a személyes adataikra, döntéseikre, szokásaikra.
Az ipar képviselői és az amerikai Szövetségi Kommunikációs Bizottság (Federal Communications Commission, FCC) jelenleg is azon dolgozik, hogy ezeket az akadályokat elhárítsák az ígéretes technológia útjából. Az akadályok között van az RFID-eszközök fogyasztása, és az országonként változó szabványok is, amelyek az FCC szerint jelentősen lassítani fogják a technológia elterjedését. Az elmúlt évek során felkerült Wi-Fi, infra, Bluetooth, és hamarosan ultra-szélessávú antennák mellé tehát a jövőben egy RFID is kerül, ami által - a technológia szorgalmazói szerint - tovább nő a mobil készülékek használhatósága.
Az RFID, vagyis a rádiófrekvenciás azonosítási technológia a szupermarketek valamennyi riasztó mellékhatásától megszabadíthatja a vásárlókat. A technológia segítségével elkerülhetők a végtelennek tetsző sorok, az ujjukkal idegesen doboló várakozók, és az éppen sorra kerülő vásárlók lepakolom-leolvasom-visszapakolom procedúrája. Immár elég olcsó ahhoz, hogy a vonalkódok méltó utódja legyen.
A Nokia szerint a személyes információk, és termékadatok RFID továbbítása új távlatokat nyit a mobiltelefonok alkalmazási területei előtt. A cég szerint például a boltokban hamarosan olyan feliratok köszönthetnek minket, hogy "Ide tegye az RFID mobiltelefonját", amely révén utána termékadatok, vagy a mi személyes adataink is továbbíthatóak lesznek, egyszerűen vásárolva, kuponokat osztogatva, vagy akár garanciát érvényesítve ezáltal.
A technológia segítségével az élelmiszerboltok azt is ellenőrizhetik, milyen gyakran tekintenek meg a vásárlók egyes termékeket, illetve milyen gyakorisággal vásárolnak belőlük. A szállítócégek számára pedig az áru szállítási útvonala és "életútja" is teljes mértékben követhető lenne. A boltokban megvalósítható, sorok nélküli idilli állapot annak köszönhető, hogy a megvásárolt cikkek scannelése a kocsiból vagy kosárból való kivétel nélkül is megoldható. Ugyanígy a zsebekbe rejtett darabok sem maradnának rejtve, növelve az üzletek lopás elleni védelmét.
RFID chip, a vonalkód felváltója - lehetővé válik az automatikus fizetés is
A CTIA Wireless IT & Entertainment Show keretében a Nokia már be is mutatott egy korai RFID mobil prototípust, amely a cég 5140-es modelljére épül, RFID-olvasóval kiegészítve. A cég együttműködik az RFID-adatok központi menedzselésével foglalkozó VeriSignnal is. Ő látja el az egyes cégeket a szükséges termékek, készletek, vagy akár a vevők RFID adataival is. A vállalat szerint azonban az RFID-telefonok korszaka még várat magára. Az egyik legkényesebb tényező a privát adatok kezelése. Egyesek szerint az RFID-eszközök elterjedése katasztrofális helyzetbe hozná az adatvédelmet. Olyannak festik le a jövőt, amiben az emberek minden lépését rejtett RFID-figyelők követik, azonnal lecsapva a személyes adataikra, döntéseikre, szokásaikra.
Az ipar képviselői és az amerikai Szövetségi Kommunikációs Bizottság (Federal Communications Commission, FCC) jelenleg is azon dolgozik, hogy ezeket az akadályokat elhárítsák az ígéretes technológia útjából. Az akadályok között van az RFID-eszközök fogyasztása, és az országonként változó szabványok is, amelyek az FCC szerint jelentősen lassítani fogják a technológia elterjedését. Az elmúlt évek során felkerült Wi-Fi, infra, Bluetooth, és hamarosan ultra-szélessávú antennák mellé tehát a jövőben egy RFID is kerül, ami által - a technológia szorgalmazói szerint - tovább nő a mobil készülékek használhatósága.