Rónai György
Le a kamerás telefonokkal?
Az AvantGo legújabb közvélemény-kutatásában arról kérdezte meg a mobiltelefon felhasználókat, hogy milyen képességeket képzelnek el a saját álom-készülékükbe. Meglepő módon az integrált kamera az utolsó helyen végzett a funkciók között, amelyeket az emberek szívesen látnának a kézi eszközeiken.
A két héten át készülő AvantGo 2004 Mobile Life Survey számára 3260 önkéntes felhasználó töltötte ki a kérdőívet. A kalendárium és címtár funkciók szinte minden ember kérdőívén be lettek ikszelve, csakúgy, mint a könnyű szinkronizálás a PC-vel, vagy a szinte végtelen rendelkezésre állási idő egyetlen feltöltéssel. A következő a sorban az email, és egyéb üzenetküldési lehetőségek, majd ezt követi a Wi-Fi és/vagy Bluetooth támogatás, valamint a kis méret. Természetesen a Wi-Fi és a Bluetooth mint olyanok, nem összehasonlítható, nem egykategóriás tulajdonságok, tehát itt némileg sántít a kérdőív.
Meglepő módon még az MP3 lejátszás is megelőzte 1 %-kal az integrált telefonálási lehetőséget, amelyet egy kézi eszközön a válaszolók mindössze 76 %-a tartott fontosnak. Rögtön ezt követi a nagy kijelző-méret, majd 65 %-kal a GPS, és 64 %-kal a 20 GB-nál is nagyobb tárolókapacitás. A TOP12-es listán tehát utolsó helyen végzett, mindössze 63 %-kal az integrált kamera.
Mivel a leginkább igényelt tulajdonság, vagyis a fejlett PIM funkciók már eleve megoldottak mind a Palm OS, mind a Windows Mobile eszközökön, elég kevés játéktere marad a gyártóknak, amivel újabb felhasználókat tudnának magukhoz csábítani. Az egyetlen dolog talán ami meggyőzné még a vásárlókat, az a nagyobb kapacitású akksi, tehát a hosszabb rendelkezésre állási idő.
A meglévő felhasználók megtartása azonban úgytűnik, nem jelent nagy kihívást a gyártóknak. A válaszolók 80 %-a állította, hogy elégedett a jelenlegi Palm OS vagy Windows Mobile eszközével, és ha vált is, csak ugyanilyen platformra épülőt venne helyette. Az emberek kétharmada ráadásul megmaradna a jelenlegi kézi eszközénél, és nem váltana sem okostelefonra, sem kommunikátorra, vagy egyéb, telefonálási funkciókkal is ellátott kombó-eszközre. Azok közül azonban, akik mégis váltanának valamilyen all-in-one termékre, 31 % valamiféle kommunikátort választana a jelenlegi platformjával, 3 %-uk térne át Symbian OS okostelefonra, és 4,5 %-uk használna szívesen RIM Blackberry eszközt.
A megkérdezettek 77 %-a saját maga vásárolta a készülékét, míg 13 % ajándékba kapta, és mindössze 9 % kapta a cégétől. A mobil szoftverek gyártói számára is jó hírekkel szolgál a felmérés, ugyanis az emberek 70 %-a töltött már le 4, vagy annál több alkalmazást, míg 34 % már 10-nél is több extra programot szerzett be a mobil készülékére. A felhasználók döntő többsége azonban csak 100, vagy annál kevesebb dollárt költött ezekre a szoftverekre. Ezenkívül, 31 % használ valamiféle fizetős helymeghatározó, utazási, rendezvény, étterem vagy egyéb programajánló szolgáltatást.
Az AvantGo szerint a felmérés azt mutatja, hogy a piac egyáltalán nem elutasító a kommunikátorokkal és okostelefonokkal szemben, sőt, a kiforrott platformok, úgymint a Palm OS igenis életképesek, és még sokáig népszerűek is maradnak. A cég szerint a jövő eladásait valószínűleg a helymeghatározó képességgel rendelkező eszközök fogják alakítani, tehát ez lesz az egyik legnépszerűbb újdonság.
A két héten át készülő AvantGo 2004 Mobile Life Survey számára 3260 önkéntes felhasználó töltötte ki a kérdőívet. A kalendárium és címtár funkciók szinte minden ember kérdőívén be lettek ikszelve, csakúgy, mint a könnyű szinkronizálás a PC-vel, vagy a szinte végtelen rendelkezésre állási idő egyetlen feltöltéssel. A következő a sorban az email, és egyéb üzenetküldési lehetőségek, majd ezt követi a Wi-Fi és/vagy Bluetooth támogatás, valamint a kis méret. Természetesen a Wi-Fi és a Bluetooth mint olyanok, nem összehasonlítható, nem egykategóriás tulajdonságok, tehát itt némileg sántít a kérdőív.
Meglepő módon még az MP3 lejátszás is megelőzte 1 %-kal az integrált telefonálási lehetőséget, amelyet egy kézi eszközön a válaszolók mindössze 76 %-a tartott fontosnak. Rögtön ezt követi a nagy kijelző-méret, majd 65 %-kal a GPS, és 64 %-kal a 20 GB-nál is nagyobb tárolókapacitás. A TOP12-es listán tehát utolsó helyen végzett, mindössze 63 %-kal az integrált kamera.
Mivel a leginkább igényelt tulajdonság, vagyis a fejlett PIM funkciók már eleve megoldottak mind a Palm OS, mind a Windows Mobile eszközökön, elég kevés játéktere marad a gyártóknak, amivel újabb felhasználókat tudnának magukhoz csábítani. Az egyetlen dolog talán ami meggyőzné még a vásárlókat, az a nagyobb kapacitású akksi, tehát a hosszabb rendelkezésre állási idő.
A meglévő felhasználók megtartása azonban úgytűnik, nem jelent nagy kihívást a gyártóknak. A válaszolók 80 %-a állította, hogy elégedett a jelenlegi Palm OS vagy Windows Mobile eszközével, és ha vált is, csak ugyanilyen platformra épülőt venne helyette. Az emberek kétharmada ráadásul megmaradna a jelenlegi kézi eszközénél, és nem váltana sem okostelefonra, sem kommunikátorra, vagy egyéb, telefonálási funkciókkal is ellátott kombó-eszközre. Azok közül azonban, akik mégis váltanának valamilyen all-in-one termékre, 31 % valamiféle kommunikátort választana a jelenlegi platformjával, 3 %-uk térne át Symbian OS okostelefonra, és 4,5 %-uk használna szívesen RIM Blackberry eszközt.
A megkérdezettek 77 %-a saját maga vásárolta a készülékét, míg 13 % ajándékba kapta, és mindössze 9 % kapta a cégétől. A mobil szoftverek gyártói számára is jó hírekkel szolgál a felmérés, ugyanis az emberek 70 %-a töltött már le 4, vagy annál több alkalmazást, míg 34 % már 10-nél is több extra programot szerzett be a mobil készülékére. A felhasználók döntő többsége azonban csak 100, vagy annál kevesebb dollárt költött ezekre a szoftverekre. Ezenkívül, 31 % használ valamiféle fizetős helymeghatározó, utazási, rendezvény, étterem vagy egyéb programajánló szolgáltatást.
Az AvantGo szerint a felmérés azt mutatja, hogy a piac egyáltalán nem elutasító a kommunikátorokkal és okostelefonokkal szemben, sőt, a kiforrott platformok, úgymint a Palm OS igenis életképesek, és még sokáig népszerűek is maradnak. A cég szerint a jövő eladásait valószínűleg a helymeghatározó képességgel rendelkező eszközök fogják alakítani, tehát ez lesz az egyik legnépszerűbb újdonság.