Rónai György
Újabb részletek a Microsoft XBOX2 konzolról
A kínai GZeasy.com minden valószínűség szerint egy olyan diagramhoz jutott, amely a Xenon fejlesztési kódnév alatt futó XBOX2 architektúráját ábrázolja. Ebből több dologra is fény derül az új konzollal kapcsolatban, ráadásul még a hivatalos bejelentési dátum is kiszivárgott.
Ennek megfelelően a Microsoft várhatóan idén június 2-án fogja formálisan bejelenteni az XBOX2-t. Eddig az időpontig a cég várhatóan már nem hajt végre komolyabb változtatásokat az Xenon architektúrán, maximum apróbb finomításokat. Ezt az architektúrát szemlélteti az alábbi diagram. Amint azt tudjuk már, a Microsoft az IBM POWER 64-bites processzorait fogja alkalmazni az XBOX2-ben. A 65 nm-es chipek mintapéldányai nemrégiben már le is jöttek a futószalagokról, és a Microsoft és az IBM mérnökei már értékelik is az elért eredményeit.
Klikk a képre a nagyításhoz
Természetesen ebben a korai fázisban még nem áll rendelkezésre pontos adat a processzorról, azonban - mint azt eddig is tudni lehetett - az IBM háza táján gőzerővel folyik a többmagos processzorok fejlesztése. A jelek szerint a redmondi szoftveróriás is erre a lóra akar felülni, tehát az XBOX2-ben várhatóan az IBM POWER 976 fog dolgozni. Ez egy kétmagos processzor lesz, amely egyszerre két szálon képes egymástól függetlenül dolgozni. Ami azonban még meglepőbb - mint az ábra is mutatja - a Microsoft ebből rögtön hármat akar az XBOX2-be építeni, amely hatalmas számítási teljesítményt sejtet.
A teljes XBOX2 CPU rendszer így több szálat képes majd feldolgozni egyszerre, ráadásul a RISC természetéből eredően ez egy úgynevezett "big-endian" rendszer lesz, amely fedőnevet arra utalóan kapják az architektúrák, hogy milyen sorrendben tárolják a bájtok szekvenciáit a memóriában. A hagyományos x86 architektúrák ezzel szemben "little-endian" megközelítésűek.
Az XBOX2 grafikus alrendszerét az ATI Technologies fogja szállítani, amely a képen feltüntetett adatok tanulsága szerint nagyon hasonló lesz az NV40 architektúrájához, tehát várhatóan az R423 PCI Express x16 VPU valamely fajtája kerül majd bele. A konzol I/O vezérlőjét a SiS fogja szállítani.
Ennek megfelelően a Microsoft várhatóan idén június 2-án fogja formálisan bejelenteni az XBOX2-t. Eddig az időpontig a cég várhatóan már nem hajt végre komolyabb változtatásokat az Xenon architektúrán, maximum apróbb finomításokat. Ezt az architektúrát szemlélteti az alábbi diagram. Amint azt tudjuk már, a Microsoft az IBM POWER 64-bites processzorait fogja alkalmazni az XBOX2-ben. A 65 nm-es chipek mintapéldányai nemrégiben már le is jöttek a futószalagokról, és a Microsoft és az IBM mérnökei már értékelik is az elért eredményeit.
Klikk a képre a nagyításhoz
Természetesen ebben a korai fázisban még nem áll rendelkezésre pontos adat a processzorról, azonban - mint azt eddig is tudni lehetett - az IBM háza táján gőzerővel folyik a többmagos processzorok fejlesztése. A jelek szerint a redmondi szoftveróriás is erre a lóra akar felülni, tehát az XBOX2-ben várhatóan az IBM POWER 976 fog dolgozni. Ez egy kétmagos processzor lesz, amely egyszerre két szálon képes egymástól függetlenül dolgozni. Ami azonban még meglepőbb - mint az ábra is mutatja - a Microsoft ebből rögtön hármat akar az XBOX2-be építeni, amely hatalmas számítási teljesítményt sejtet.
A teljes XBOX2 CPU rendszer így több szálat képes majd feldolgozni egyszerre, ráadásul a RISC természetéből eredően ez egy úgynevezett "big-endian" rendszer lesz, amely fedőnevet arra utalóan kapják az architektúrák, hogy milyen sorrendben tárolják a bájtok szekvenciáit a memóriában. A hagyományos x86 architektúrák ezzel szemben "little-endian" megközelítésűek.
Az XBOX2 grafikus alrendszerét az ATI Technologies fogja szállítani, amely a képen feltüntetett adatok tanulsága szerint nagyon hasonló lesz az NV40 architektúrájához, tehát várhatóan az R423 PCI Express x16 VPU valamely fajtája kerül majd bele. A konzol I/O vezérlőjét a SiS fogja szállítani.