SG.hu
269 hátrányos helyzetű település óvodája kapott számítógépet
Az IHM Brunszvik Teréz programjának keretében összesen 269 hátrányos helyzetű település óvodája jutott speciális, a gyerekek életkori sajátosságainak megfelelően kialakított számítógéphez.
A pályázat nyertesei hátrányos helyzetű települések óvodái voltak és összesen 269 településre jutott számítógép. A szállítás és az üzembe helyezés (valamint az óvónők oktatása) szintén része volt a pályázatnak, és a már említett ár a 3 éves garancia mellett az összes felmerülő költséget tartalmazza. A pályázatra elkülönített keretösszeg mintegy 300 millió forint volt.
"Meggyőződésem, hogy ez a program tökéletesen egybevág Brunszvik Teréz nagyszerű kezdeményezésének szellemével, mely a maga korában azt a felismerést tükrözte, hogy a világgal való megismerkedés a kisgyermekkorban kezdődik, s csonka az a nevelés, mely nem vesz tudomást a világ változásairól"- fogalmazott a program kapcsán Csepeli György, az informatikai és hírközlési minisztérium politikai államtitkára.
2004 májusában készült szociológiai felmérések szerint a magyar háztartások 37%-ában van számítógép, s ezeknek a családoknak a többsége valamilyen módon kapcsolódik a világhálóhoz is. A gyermekes családok körében nagyobb valószínűséggel találunk számítógépet és internetes kapcsolatot. Ebben a körben (18 év alatti családtagokkal számolva) a számítógép-penetráció 51%. E családok 70%-ában a szülők megengedik a gyermekek számára a szabad számítógéphasználatot. Ugyanakkor az is tény, hogy hiába van egy vagy több gyermek egy családban, ha az egy főre eső jövedelem alacsony, akkor elmarad a számítógép vásárlás, s kisebb lesz a valószínűsége annak, hogy a család rászánja magát az internethasználat előfizetésére.
Mivel az óvodáskorú gyermekek óvodai beiskolázottsága szinte teljesnek tekinthető, az óvodai hálózaton keresztül azoknak a gyermekeknek is biztosítani lehet a számítástechnikai eszközökkel való alkotó megismerkedés lehetőségét, akik szülei egyelőre még nem engedhetik meg maguknak, hogy másokkal ellentétben biztosítsák gyermekeik számára, hogy felfedezzék a számítógép Enter gombjának lenyomását követően feltáruló új és ismeretlen birodalmat.
A program első hullámában az ország társadalmi és gazdasági szempontból fejletlenebb régióban működő óvodák pályázhattak, ahova zömében olyan gyermekek járnak, akiknek otthon nincs lehetőségük a számítógéppel való találkozásra. Emellett a programban való részvétel azok számára is előnyös, akik számára nem idegen a számítógép, akik otthoni tapasztalataik alapján tudják mit jelent az internet elérés. Az minisztérium szakértői a kísérleti fázissal egyidejűleg magyar pszichológusok és számítógépes grafikai tervezők bevonásával az létrehozott egy teljes egészében magyar fejlesztésű szoftvert is, melyet valamennyi óvoda számára hozzáférhetővé tesz.
A Brunszvik Teréz program még az idén tovább folytatódik. A jelenlegi tervek szerint a pályázat ősszel jelenik meg, a pályázói kör pedig a mostaninál bővebb lesz, azaz nemcsak a hátrányos helyzetű települések intézményeiből adható be majd pályázat. Bár a pontos pénzügyi keretek még nem ismertek, de bizonyos, hogy a következő pályázatban ismét több száz óvoda juthat számítógéphez.
A pályázat kiírása előtt az IHM megvizsgálta, hogy milyen hatással van a nagycsoportos óvodásokra a számítógép által számukra elérhető szoftver adta játékos feladatok megoldása, és kikérték az óvónők és a szülők véleményét is. 100 óvodában végzett kutatás alapján az óvónők egyöntetűen hasznosnak ítélték az óvodai nevelési programba beilleszthető, számítógépen keresztül hozzáférhető képzést. Egyetlen problémaként említették az óvónők, hogy nem érzik magukat kompetensnek, s igénylik a saját képzésüket.
A szülők 90%-a pozitívan viszonyult az óvodai számítógépes képzési programhoz. Akik fenntartásaikat hangoztatták vagy ambivalensen viszonyultak a programhoz, azok a számítógép vélt egészségkárosító hatásait illetve más tevékenységek, elsősorban a mozgás háttérbe szorulását említették.
A pályázat nyertesei hátrányos helyzetű települések óvodái voltak és összesen 269 településre jutott számítógép. A szállítás és az üzembe helyezés (valamint az óvónők oktatása) szintén része volt a pályázatnak, és a már említett ár a 3 éves garancia mellett az összes felmerülő költséget tartalmazza. A pályázatra elkülönített keretösszeg mintegy 300 millió forint volt.
"Meggyőződésem, hogy ez a program tökéletesen egybevág Brunszvik Teréz nagyszerű kezdeményezésének szellemével, mely a maga korában azt a felismerést tükrözte, hogy a világgal való megismerkedés a kisgyermekkorban kezdődik, s csonka az a nevelés, mely nem vesz tudomást a világ változásairól"- fogalmazott a program kapcsán Csepeli György, az informatikai és hírközlési minisztérium politikai államtitkára.
2004 májusában készült szociológiai felmérések szerint a magyar háztartások 37%-ában van számítógép, s ezeknek a családoknak a többsége valamilyen módon kapcsolódik a világhálóhoz is. A gyermekes családok körében nagyobb valószínűséggel találunk számítógépet és internetes kapcsolatot. Ebben a körben (18 év alatti családtagokkal számolva) a számítógép-penetráció 51%. E családok 70%-ában a szülők megengedik a gyermekek számára a szabad számítógéphasználatot. Ugyanakkor az is tény, hogy hiába van egy vagy több gyermek egy családban, ha az egy főre eső jövedelem alacsony, akkor elmarad a számítógép vásárlás, s kisebb lesz a valószínűsége annak, hogy a család rászánja magát az internethasználat előfizetésére.
Mivel az óvodáskorú gyermekek óvodai beiskolázottsága szinte teljesnek tekinthető, az óvodai hálózaton keresztül azoknak a gyermekeknek is biztosítani lehet a számítástechnikai eszközökkel való alkotó megismerkedés lehetőségét, akik szülei egyelőre még nem engedhetik meg maguknak, hogy másokkal ellentétben biztosítsák gyermekeik számára, hogy felfedezzék a számítógép Enter gombjának lenyomását követően feltáruló új és ismeretlen birodalmat.
A program első hullámában az ország társadalmi és gazdasági szempontból fejletlenebb régióban működő óvodák pályázhattak, ahova zömében olyan gyermekek járnak, akiknek otthon nincs lehetőségük a számítógéppel való találkozásra. Emellett a programban való részvétel azok számára is előnyös, akik számára nem idegen a számítógép, akik otthoni tapasztalataik alapján tudják mit jelent az internet elérés. Az minisztérium szakértői a kísérleti fázissal egyidejűleg magyar pszichológusok és számítógépes grafikai tervezők bevonásával az létrehozott egy teljes egészében magyar fejlesztésű szoftvert is, melyet valamennyi óvoda számára hozzáférhetővé tesz.
A Brunszvik Teréz program még az idén tovább folytatódik. A jelenlegi tervek szerint a pályázat ősszel jelenik meg, a pályázói kör pedig a mostaninál bővebb lesz, azaz nemcsak a hátrányos helyzetű települések intézményeiből adható be majd pályázat. Bár a pontos pénzügyi keretek még nem ismertek, de bizonyos, hogy a következő pályázatban ismét több száz óvoda juthat számítógéphez.
A pályázat kiírása előtt az IHM megvizsgálta, hogy milyen hatással van a nagycsoportos óvodásokra a számítógép által számukra elérhető szoftver adta játékos feladatok megoldása, és kikérték az óvónők és a szülők véleményét is. 100 óvodában végzett kutatás alapján az óvónők egyöntetűen hasznosnak ítélték az óvodai nevelési programba beilleszthető, számítógépen keresztül hozzáférhető képzést. Egyetlen problémaként említették az óvónők, hogy nem érzik magukat kompetensnek, s igénylik a saját képzésüket.
A szülők 90%-a pozitívan viszonyult az óvodai számítógépes képzési programhoz. Akik fenntartásaikat hangoztatták vagy ambivalensen viszonyultak a programhoz, azok a számítógép vélt egészségkárosító hatásait illetve más tevékenységek, elsősorban a mozgás háttérbe szorulását említették.