Rónai György
Nem lesz visszafelé kompatibilis az XBOX2
Microsofthoz közeli források megerősítették, hogy a 2005-ben megjelenő XBOX2 nem lesz kompatibilis a jelenlegi XBOX-on futó programokkal. Az információ nem túl meglepő annak fényében, hogy a Xenon kódnév alatt fejlesztett konzol alapjaiban eltérő architektúrával rendelkezik majd.
Már egy ideje tudni lehet, hogy az XBOX2 architektúrája radikálisan eltér a jelenlegiétől. A fő eltérések egyike, hogy nem x86-os processzor hajtja meg, ezenkívűl merevlemez sem lesz benne, ráadásul grafikus chipkészletét is az nVIDIA helyett az ATI fogja szállítani. Sokáig olyan pletykák keringtek, hogy a Microsoft külön erre a célra profi, a hardvert szoftveresen emulálni képes specialistákat fogadott fel, azonban ez a feltételezés most megdőlt. Szakértők ezt már csak azért is tartották kétségesnek, mivel Microsoft az nVIDIA grafikus megoldását nem tudta volna úgy emulálni az XBOX(1) játékok számára, hogy azzal ne sértsék meg valamilyen formában az nVIDIA szellemi tulajdonára vonatkozó jogait.
A mostani információk szerint tehát valójában nem lesz visszafelé kompatibilis az XBOX2, ráadásul a Microsoft emberei nem is tartják fontosnak ezt a kérdést. Szerintük a visszafelé kompatibilitás nem sorsdöntő, például a cég egy felmérése szerint a PlayStation2 felhasználók mindössze 10 %-a érdekelt abban, hogy régi PlayStation játékokat is futtasson rajta. Persze ez utóbbi felmérés egy kicsit sántít, mivel a PlayStation2 tulajdonosok 10 %-a is nagyjából 7 millió embert jelent világszerte, ami az összes XBOX tulajdonos több mint fele.
Amint ez utóbbi adat - és több más felmérés, amelyet a videojáték iparban végeztek - is mutatja, az XBOX2 számára lehet, hogy igenis fontos lesz ez a kérdés. Elemzők szerint amennyiben tényleg nem lesz visszafelé kompatibilis az új konzol, az jelentősen lelassíthatja az elterjedését, és hiába jelenik meg esetleg már a többi új konzol előtt 2005-ben, a csekély szoftverellátottság miatt ezt az előnyét máris elveszítené.
Már egy ideje tudni lehet, hogy az XBOX2 architektúrája radikálisan eltér a jelenlegiétől. A fő eltérések egyike, hogy nem x86-os processzor hajtja meg, ezenkívűl merevlemez sem lesz benne, ráadásul grafikus chipkészletét is az nVIDIA helyett az ATI fogja szállítani. Sokáig olyan pletykák keringtek, hogy a Microsoft külön erre a célra profi, a hardvert szoftveresen emulálni képes specialistákat fogadott fel, azonban ez a feltételezés most megdőlt. Szakértők ezt már csak azért is tartották kétségesnek, mivel Microsoft az nVIDIA grafikus megoldását nem tudta volna úgy emulálni az XBOX(1) játékok számára, hogy azzal ne sértsék meg valamilyen formában az nVIDIA szellemi tulajdonára vonatkozó jogait.
A mostani információk szerint tehát valójában nem lesz visszafelé kompatibilis az XBOX2, ráadásul a Microsoft emberei nem is tartják fontosnak ezt a kérdést. Szerintük a visszafelé kompatibilitás nem sorsdöntő, például a cég egy felmérése szerint a PlayStation2 felhasználók mindössze 10 %-a érdekelt abban, hogy régi PlayStation játékokat is futtasson rajta. Persze ez utóbbi felmérés egy kicsit sántít, mivel a PlayStation2 tulajdonosok 10 %-a is nagyjából 7 millió embert jelent világszerte, ami az összes XBOX tulajdonos több mint fele.
Amint ez utóbbi adat - és több más felmérés, amelyet a videojáték iparban végeztek - is mutatja, az XBOX2 számára lehet, hogy igenis fontos lesz ez a kérdés. Elemzők szerint amennyiben tényleg nem lesz visszafelé kompatibilis az új konzol, az jelentősen lelassíthatja az elterjedését, és hiába jelenik meg esetleg már a többi új konzol előtt 2005-ben, a csekély szoftverellátottság miatt ezt az előnyét máris elveszítené.