Rónai György

Kisebb ízelítő a következő 3DMark tudásából

A Futuremark Corporation némi betekintést engedett legújabb projektjébe, amely a népszerű 3DMark03 programot fogja majd leváltani. Ez a program is a videokártyák és az egész rendszer teljesítményének mérésére szolgál majd, de már egészen új grafikai alapokon nyugszik.

A következő 3DMark alapkövetelménye lesz már a teljesen DirectX 9-es videokártya, tehát olyan hardverrel kell rendelkezzünk amely legalább a Pixel Shader 2.0 verziót támogatja. Ugyan a PS 2.0-t már a 3DMark03 is teszteli valamelyest, azonban teljes körűen csak az új verzió fogja vizsgálni. A cég közlése szerint az új verzióban a shader használat teljesen újszerű lesz, ezzel kiküszöbölve az olyan problémákat, amely például a GeforceFX esetében fennállt.

Itt ugye az nVIDIA azzal vádolta meg a Futuremarkot, hogy programja szándékosan olyan sorrendben hajtja végre a shader utasításokat, amely az NV3X architektúrára nézve "nem optimális". Ez gyakorlatilag annyit jelentett, hogy az nVIDIA Detonator meghajtóiba olyan csalást ültetett be, amely felcseréli a sorrendeket és a shadereket, hogy a kártya a saját szájíze szerint működhessen, sok esetben a képminőség rovására. Természetesen ez nem elfogadott eljárás, mivel így más kártyákkal nem összehasonlítható eredményeket kapunk. Az nVIDIA vádja pedig teljesen alaptalan volt, mivel a program teljesen a DirectX 9.0 szabványnak megfelelően alkalmazott mindent, és amint láthattuk az ATI kártyáin minden további nélkül jól is futott.

Ugyan az ATI is próbálkozott egy egyszerűbb shader átrendezéssel, de ez az ő esetükben csak 1-3%-os teljesítménynövekedést jelentett, mivel a hardverükön alaphelyzetben is jól fut a program. Az említett botrány után rögtön úgy is döntöttek, hogy kiveszik a meghajtókból ezt az optimalizálást, magyarán messze nem olyan durva eljárást alkalmaztak, mint konkurenciánál.

A Futuremark nyilatkozata szerint az új 3DMark már új grafikus motorra épül, amely teljes mértékben dinamikus HLSL árnyalókból gazdálkodik. A HLSL shaderek tehát rugalmasan épülnek fel és a legoptimálisabb futási teljesítmény érdekében fordításuk is teljesen dinamikus. Természetesen noha felépítése változik is, ettől még minden hardveren ugyanazt a képet renderelik le. A jövő játékprogramjai is ezt a megoldást alkalmazzák, így rendkívül hatékonyan tudnak majd nagyméretű 3D-s világokat megjeleníteni, különböző megoldásokkal. Ez tehát várhatóan előrelépést jelent majd az egyes hardverek különbségeinek kiegyenlítésében.

A cég arról egyelőre nem árult el semmit, hogy az új 3DMark kihasználja-e majd a legújabb Pixel Shader 3.0 és Vertex Shader 3.0 egységeket, amelyeket a Geforce 6 sorozat már támogat. Az ATI tekintetében egyelőre nem tudni biztosat, azonban nagyon valószínű, hogy az R420 legalább a Vertex Shader 3.0-t támogatni fogja, mivel a cég szerint csupán ennek van jelenleg értelme. A szakértők szerint a PS 3.0-nak egyelőre nincs túl nagy szerepe, még legalább egy év eltelik mire valamilyen formában alkalmazva lesz. A Pixel Shader 2.0 és 3.0 megjelenített képe között egyébként nincs látványbeli különbség, mivel ha használják is, inkább sebességbeli finomításokat tartalmaz.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Power #19
    "Ez meg esetfüggő. Egy összetettebb művelet esetén sokkal hatékonyabb tud lenni az egy passban megvalósított, de ugrásokat és ciklusokat is tartalmazó program, mint ha sok-sok passra"

    Azért mindig érdekes ilyeneket olvasni :)))
    Ezt szerintem a compiler írókkal illetve a processzor tervezQkkel egyeztesd, mert a végén még feltalálod a spanyol viaszt.
    Kizárt dolog, hogy kifejtve lassabb legyen.
  • Power #17
    "1. 2 hónapja minden rendezvényen azt hangoztatják, hogy jobb ma egy gyors SM2.0, mint egy lassú SM3.0.
    Csak az a baj, hogy a konkurencia (NV40, PowerVR, 3DLabs) nem lesz "lassú", "

    Ez viszonyítás kérdése, lehet hogy lassú lesz, de lehet hogy nem.

    "3D programozással nem foglalkozom, viszont sima programozással igen"

    Akkor arra azért rálátásod lehet, hogyha egy programban nincsenek feltételes elágazások, akkor mennyivel hatékonyabb a végrehajtása. Szóval itt az kérdés, hogy hatékony vagy kényelmes.
    Egy CPU, GPU(VPU) azonban ilyen szinten nem lehet össszehasonlítani, ugyanis az első általános célú a másik meg speciális.

    Egyébként igazán komoly PS2/VS2 használathoz még az NV40/R420 is lassú lesz.
  • [HUN]PAStheLoD #16
    azért megin szép lesz a 3dmark , csak ne kéne hozzá új kártya ... ejj :P
  • Inquisitor #14
    "- csak VS2.0x: nincs textura-olvasás: nincs normális displacement mapping, csak fake"
    Öööö. Akkor a Parheliában és az R3xx-ban fake a Hardware Displacement Mapping?????
  • cifuatwork #12
    1.: Milyen az ATi magatartása? :)
    2.: Próbáltam, Radeon 9800XT-n nagyon szépen futnak... :))

    Én annyira nem vagyok benne (nem a kenyerem) a témában, csak olvasom a Beyond3D-t, HWSW és egyébb, korrektebb oldalak fórumait, ahol nálam (vagy nálad, hacsak nem te is 3D programosással/fejlesztéssel foglalkozol) okosabbak állítják, hogy a PS3.0 nem tartalmaz olyan látványbéli pluszt, amit ne lehetne PS2.0-val megcsinálni - csupán programozás és egyes esetekben sebesség okán előnyösebb a PS3.0 - ez az általad is említett "ösztönző" erő. Viszont ami a lényeg, te a cikk azon részébe kötöttél bele, hogy nem hoz látványbéli különbséget a PS3.0. Ez pedig igaz a fentiek fényében, és már te is elismerted...

    Amúgy itt egy másik (érdekes) cikk a PS/VS3.0-ról:
    http://www.elitebastards.com/page.php?pageid=4136&head=1&comments=1,
  • Mice #11
    vakker adok még nekik egy hetet aztán leregisztrálom az 1, a 2 a 3,4,5,6,7 db gy-és nicket :) ennyi vergődést
  • [NST]Cifu #9
    1.: Az ATi eleddig semmit sem jelentett be az új kártyájának képességéről. Az, hogy lesz-e PS/VS 3.0 csak pletykák vannak. Szóval amíg a hivatalos ATi bejelentés nem lesz, addig magas lóról...

    2.: gy #3-ra: a PS3.0 nem tud semmit látványbeli pluszt, amit tud, azt PS2.0-val is meg lehet jeleníteni, csak több lépésben - vagyis lassabban. A PowerVR még tavaly kihozott PS3.0 és VS3.0 demót, amiket innen le lehet tölteni - és csak PS2.0 ill. VS2.0 kell hozzá...
    Szóval ha valamihez nem értesz, nem kellene beleugatnod hülyeséget alpári módon, mert csak magadat égeted, bár gondolom téged nem zavar, hiszen reg nélkül teszed...
  • IMYke2.0.0.0 #2
    Csak egy elírásra hívnám fel a figyelmet:

    "Az ATI tekintetében egyelőre nem tudni biztosat, azonban nagyon valószínű, hogy az R420 legalább a Vertex Shader 3.0-t támogatni fogja, mivel a cég szerint csupán ennek van jelenleg értelme. A szakértők szerint a PS 3.0-nak egyelőre nincs túl nagy szerepe, még legalább egy év eltelik mire valamilyen formában alkalmazva lesz."

    ebben az idézett szakaszban hibádzik ez:

    ...az R420 legalább a Vertex Shader 3.0-t támogatni fogja...

    Helyesen:

    ...az R420 legfeljebb a Vertex Shader 2.0-t fogja támogatni...

    -----------------------------------------
    .:i2k:. = IMYke2000 - @ - 2004
    -----------------------------------------
  • item #1
    Ez érdekes lesz, kiváncsian várom, de valószínüleg most sem az új 3D mark miatt fognak venni jobb kártyát az emberek! Ha esetleg valaki erre adná a fejét,rosszul döntene!