Berta Sándor
Kevéssé ismertek az európai e-kormányzati portálok
Kevesen érdeklődnek az európai uniós tagállamok e-kormányzati weboldalai iránt, derül ki egy nemrég elkészített tanulmányból.
Annak ellenére, hogy a Cap Gemini Ernst & Youn cég által készített dokumentum szerint az európai uniós országok hivatalainak az internetes oldalai iránt nem nagy az érdeklődés, a felmérésben részt vevő személyek szerint javultak ezek a weblapok. Míg korábban 60, most már 67 százalékuk vélte úgy, hogy jól használhatók ezek az oldalak és az általuk nyújtott szolgáltatások. Ugyanakkor az is kiderült, hogy a portálok betöltési sebessége az elmúlt évekhez képest jelentősen csökkent.
Az e-kormányzati aktivitás leginkább Ausztriában nőtt meg, így a korábbi 56 százalék helyett most már 87 százaléka elégedett hazája weboldalával és annak tartalmával. A németeknél ez az arány az elmúlt évekbeli 48 helyett már 52 százalék. A vállalat a felmérést egyébként az Európai Bizottság megbízásából készítette és összesen 15 európai uniós tagállam, valamint Norvégia, Izland és Svájc húsz hivatalát vizsgálták meg. A kérdést évek óta folyamatosan tanulmányozzák, hogy minél felhasználóbarátabb kormányzati hivatalok segíthessék az állampolgárokat a világhálón is.
A felmérés érdekességként említi, hogy a különböző tranzakciók lehetőségét is megvizsgálták. A tranzakciók körébe tartozik többek között a nyújtott szolgáltatások sokrétűsége, illetve, hogy mennyire van lehetőség adat- és információcserére az állampolgár és a hivatal között. E tekintetben Dánia, Svédország és Ausztria honlapjai vezetnek, míg például Németország a lista középső részére szorult.
A dokumentumból az is kiderült, hogy a vállalatok számára készített oldalakat és weboldalrészeket mindenhol előbb és gyorsabban dolgozzák ki és tökéletesítik, mint az állampolgárok részére készülteket. A felkerülő adatok többsége a cégek számára szól, és még akkor is igaz ez, ha napjainkban ugyanúgy előtérbe került az egyszerű állampolgárok tájékoztatása is. A legfőbb észrevétel azonban az, hogy nem csak itthon de az Európai Unió tagállamaiban is van még mit fejlődniük a különböző kormányzati és más hivatalok honlapjainak.
Az e-kormányzati aktivitás leginkább Ausztriában nőtt meg, így a korábbi 56 százalék helyett most már 87 százaléka elégedett hazája weboldalával és annak tartalmával. A németeknél ez az arány az elmúlt évekbeli 48 helyett már 52 százalék. A vállalat a felmérést egyébként az Európai Bizottság megbízásából készítette és összesen 15 európai uniós tagállam, valamint Norvégia, Izland és Svájc húsz hivatalát vizsgálták meg. A kérdést évek óta folyamatosan tanulmányozzák, hogy minél felhasználóbarátabb kormányzati hivatalok segíthessék az állampolgárokat a világhálón is.
A felmérés érdekességként említi, hogy a különböző tranzakciók lehetőségét is megvizsgálták. A tranzakciók körébe tartozik többek között a nyújtott szolgáltatások sokrétűsége, illetve, hogy mennyire van lehetőség adat- és információcserére az állampolgár és a hivatal között. E tekintetben Dánia, Svédország és Ausztria honlapjai vezetnek, míg például Németország a lista középső részére szorult.
A dokumentumból az is kiderült, hogy a vállalatok számára készített oldalakat és weboldalrészeket mindenhol előbb és gyorsabban dolgozzák ki és tökéletesítik, mint az állampolgárok részére készülteket. A felkerülő adatok többsége a cégek számára szól, és még akkor is igaz ez, ha napjainkban ugyanúgy előtérbe került az egyszerű állampolgárok tájékoztatása is. A legfőbb észrevétel azonban az, hogy nem csak itthon de az Európai Unió tagállamaiban is van még mit fejlődniük a különböző kormányzati és más hivatalok honlapjainak.