Hunter
Felgyorsíthatja a letöltéseket az új rendszer
Képzeljünk el egy Internet kapcsolatot, ami olyan gyors, hogy egy teljes mozifilmet mindössze öt másodperc alatt sikerül segítségével letölteni, vagy TV minőségű videó szerverekhez enged valósidejű hozzáférést. Ezt ígéri a Kaliforniai Technológiai Intézet, a Caltech egyik fejlesztő csapata, akik egy új rendszerrel készülnek előrukkolni, mely a Fast TCP névre hallgat. A Fast TCP talán legnagyobb erénye, hogy használható a jelenlegi Internet infrastruktúrán is.
Steven Low, a csapat vezetője az Internet mai működését egy olyan útszakaszhoz hasonlítja, ahol a látótávolság mindössze 10 méter. Lassan növeljük a jármű sebességét, egészen addig, míg egy akadály elénk nem kerül, akkor ugyanis bele kell taposni a fékbe. "Ez még meg is felelne, ha egy parkolóban autóznánk" - mondta Low. "A főúton azonban jóval tovább kellene látnunk, ezt fogja biztosítani a Fast TCP."
Ma minden Interneten zajló forgalom a Bob Kahn és Vinton Cerf által a hetvenes években kifejlesztett Transmission Control Protocol-t (TCP) használja. A TCP a nagy file-okat körülbelül 1500 byte-os kis csomagokra bontja, melyek mindegyike szállítja a küldő és a fogadó címét. A küldő számítógép továbbítja a csomagot, vár egy jelre a fogadótól, ami nyugtázza a biztonságos átérést, majd küldi a következő csomagot. Ha nem jön visszajelzés, a küldő ugyanazt a csomagot újra elküldi fele akkora sebességgel, egészen addig ismételve egyre lassabban a folyamatot, amíg sikerrel nem jár.
Ez annyit jelent, hogy akár a vonal legapróbb hibája rendkívül döcögőssé teszi a kapcsolatot. Mivel a Fast TCP ugyanazokat a csomagméreteket használja, mint a hagyományos TCP, az üzeneteket szállító hardver továbbra is alkalmazható. A különbség a szoftverben és a küldő számítógép hardverében rejlik, mely folyamatosan méri az elküldött csomagok és a visszaigazolás megérkezéséhez szükséges időt. Ez felfedi a vonal késedelmeit, korai figyelmeztetést adva a lehetséges csomagvesztésekről. A Fast TCP szoftver ezt használja fel, hogy megbecsülje a legmagasabb adatrátát, amit a kapcsolat adatvesztés nélkül képes biztosítani. Mivel a csomagok azonos méretűek a TCP által használtakkal, az Internetes berendezéseket nem kell módosítani és nincs szükség új hardver beépítésére az adatokat fogadó számítógépekbe sem.
A Fast TCP első gyakorlati tesztjére novemberben került sor egy konferencia keretében. A Caltech kutatói a kaliforniai Sunnyvale-től 10.000 kilométerre fekvő genfi CERN-hez másodpercenkénti 925 megabites átlaggal küldtek adatokat. A hagyományos TCP ugyanezen az úton mindössze 266 megabitet ér el. Tíz Fast TCP rendszer csoportosításával a kutatók másodpercenkénti 8,6 gigabites adatátviteli sebességet értek el, ami a hagyományos broadband kapcsolat hatezerszerese.
A jelenleg fejlesztés alatt álló "Internet 2" infrastruktúra, melyet a világ 200 egyeteme közötti tudományos adatforgalomra szánnak, a hagyományos TCP-t fogja használni, ami másodpercenként 350 megabites sebességet tesz majd lehetővé, azonban a Caltech technológiájával itt is jelentős sebességnövekedés érhető majd el. A sávszélesség-faló szórakoztatóipar szintén nagyon szeretne hozzájutni a Fast TCP-hez. A Caltech már tárgyal a Microsofttal és a Disney-vel a felhasználásokról.
Steven Low, a csapat vezetője az Internet mai működését egy olyan útszakaszhoz hasonlítja, ahol a látótávolság mindössze 10 méter. Lassan növeljük a jármű sebességét, egészen addig, míg egy akadály elénk nem kerül, akkor ugyanis bele kell taposni a fékbe. "Ez még meg is felelne, ha egy parkolóban autóznánk" - mondta Low. "A főúton azonban jóval tovább kellene látnunk, ezt fogja biztosítani a Fast TCP."
Ma minden Interneten zajló forgalom a Bob Kahn és Vinton Cerf által a hetvenes években kifejlesztett Transmission Control Protocol-t (TCP) használja. A TCP a nagy file-okat körülbelül 1500 byte-os kis csomagokra bontja, melyek mindegyike szállítja a küldő és a fogadó címét. A küldő számítógép továbbítja a csomagot, vár egy jelre a fogadótól, ami nyugtázza a biztonságos átérést, majd küldi a következő csomagot. Ha nem jön visszajelzés, a küldő ugyanazt a csomagot újra elküldi fele akkora sebességgel, egészen addig ismételve egyre lassabban a folyamatot, amíg sikerrel nem jár.
Ez annyit jelent, hogy akár a vonal legapróbb hibája rendkívül döcögőssé teszi a kapcsolatot. Mivel a Fast TCP ugyanazokat a csomagméreteket használja, mint a hagyományos TCP, az üzeneteket szállító hardver továbbra is alkalmazható. A különbség a szoftverben és a küldő számítógép hardverében rejlik, mely folyamatosan méri az elküldött csomagok és a visszaigazolás megérkezéséhez szükséges időt. Ez felfedi a vonal késedelmeit, korai figyelmeztetést adva a lehetséges csomagvesztésekről. A Fast TCP szoftver ezt használja fel, hogy megbecsülje a legmagasabb adatrátát, amit a kapcsolat adatvesztés nélkül képes biztosítani. Mivel a csomagok azonos méretűek a TCP által használtakkal, az Internetes berendezéseket nem kell módosítani és nincs szükség új hardver beépítésére az adatokat fogadó számítógépekbe sem.
A Fast TCP első gyakorlati tesztjére novemberben került sor egy konferencia keretében. A Caltech kutatói a kaliforniai Sunnyvale-től 10.000 kilométerre fekvő genfi CERN-hez másodpercenkénti 925 megabites átlaggal küldtek adatokat. A hagyományos TCP ugyanezen az úton mindössze 266 megabitet ér el. Tíz Fast TCP rendszer csoportosításával a kutatók másodpercenkénti 8,6 gigabites adatátviteli sebességet értek el, ami a hagyományos broadband kapcsolat hatezerszerese.
A jelenleg fejlesztés alatt álló "Internet 2" infrastruktúra, melyet a világ 200 egyeteme közötti tudományos adatforgalomra szánnak, a hagyományos TCP-t fogja használni, ami másodpercenként 350 megabites sebességet tesz majd lehetővé, azonban a Caltech technológiájával itt is jelentős sebességnövekedés érhető majd el. A sávszélesség-faló szórakoztatóipar szintén nagyon szeretne hozzájutni a Fast TCP-hez. A Caltech már tárgyal a Microsofttal és a Disney-vel a felhasználásokról.