Franczy
Nvidia: marad a tripla sebességű Moore-törvény
A grafikus megoldások piacán vezető pozíciót betöltő Nvidia Corporation egyik vezető beosztású munkatársa a napokban azt nyilatkozta, hogy a személyi számítógépekbe szánt grafikus processzorok teljesítménye az elmúlt öt évben egy egyfajta felgyorsított Moore-törvénynek megfelelően nem 18-24 havonta, hanem félévente duplázódott meg. Mint az ismeretes, a közismertté vált Moore-törvényt az Intel egyik alapítója, Gordon Moore fogalmazta meg, és egész pontosan az áll benne, hogy a chipekben található tranzisztorok száma átlagosan 18-24 hónaponként duplájára növekszik.
"Úgy vélem, hogy a grafikus megoldások piacára vonatkoztatott képzeletbeli, nagyjából tripla sebességű Moore-törvény az előrelátható jövőben érvényben fog maradni. A grafikus processzorok esetében nem a mag méretének a csökkentésén van a hangsúly, hanem sokkal inkább azon, hogy lényegében állandó magméret mellett folyamatosan egyre több és összetettebb dolgot lehessen bepréselni egy-egy újgenerációs grafikuschipbe. Elmondhatom, hogy ez ügyben az eddigiekben és várhatóan a jövőben is sikeresek leszünk, és a közeljövőben napvilágot látó grafikuschipek esetében megvalósított egyre több párhuzamosított feladatvégzés eredménye nem lesz más, mint a drasztikusan növekvő grafikus teljesítmény" - nyilatkozta Dan Vivoli, a Santa Clara-i (Kalifornia) székhelyű chipgyártó, az Nvidia marketing részlegének az alelnöke. Vivoli mindezt egyébként a napokban zajló Platform Conference összejövetel keretein belül mondta.
Vivoli a személyi számítógépekbe szánt grafikus megoldások piacán érvényben lévő felgyorsított Moore-törvény ellenpéldájaként a játékkonzolokat hozta, ugyanis ebben a piaci szegmensben csak mintegy 4-5 évente lehet generációváltással számolni. Ez egyébként ékes bizonyítéka annak, hogy a személyi számítógépeket sohasem szoríthatják ki a különböző játékgépek - mondta az üggyel kapcsolatban Vivoli, majd hozzátette, hogy az Nvidia a híresztelések ellenére nem bánta meg, hogy a Microsofttal karöltve belevágott az Xbox-féle konzolprojektbe. Vivoli elmondta, hogy az Xbox folyamatosan növekvő bevételi forrást jelent az Nvidia számára, valamint utalt arra, hogy a cég chipekből származó teljes bevételének mintegy 15 százaléka az Xbox projektből folyik be. Vivoli végül néhány szóban említést tett arról, hogy az Nvidia idén ősszel bemutatkozó következő nagyágyúját, a jelenleg még csak NV30 fejlesztési kódnevet viselő újgenerációs grafikuschipet a tajvani TSMC fogja gyártani, még pedig 0,13 mikronos gyártási technológiák segítségével.
"Úgy vélem, hogy a grafikus megoldások piacára vonatkoztatott képzeletbeli, nagyjából tripla sebességű Moore-törvény az előrelátható jövőben érvényben fog maradni. A grafikus processzorok esetében nem a mag méretének a csökkentésén van a hangsúly, hanem sokkal inkább azon, hogy lényegében állandó magméret mellett folyamatosan egyre több és összetettebb dolgot lehessen bepréselni egy-egy újgenerációs grafikuschipbe. Elmondhatom, hogy ez ügyben az eddigiekben és várhatóan a jövőben is sikeresek leszünk, és a közeljövőben napvilágot látó grafikuschipek esetében megvalósított egyre több párhuzamosított feladatvégzés eredménye nem lesz más, mint a drasztikusan növekvő grafikus teljesítmény" - nyilatkozta Dan Vivoli, a Santa Clara-i (Kalifornia) székhelyű chipgyártó, az Nvidia marketing részlegének az alelnöke. Vivoli mindezt egyébként a napokban zajló Platform Conference összejövetel keretein belül mondta.
Vivoli a személyi számítógépekbe szánt grafikus megoldások piacán érvényben lévő felgyorsított Moore-törvény ellenpéldájaként a játékkonzolokat hozta, ugyanis ebben a piaci szegmensben csak mintegy 4-5 évente lehet generációváltással számolni. Ez egyébként ékes bizonyítéka annak, hogy a személyi számítógépeket sohasem szoríthatják ki a különböző játékgépek - mondta az üggyel kapcsolatban Vivoli, majd hozzátette, hogy az Nvidia a híresztelések ellenére nem bánta meg, hogy a Microsofttal karöltve belevágott az Xbox-féle konzolprojektbe. Vivoli elmondta, hogy az Xbox folyamatosan növekvő bevételi forrást jelent az Nvidia számára, valamint utalt arra, hogy a cég chipekből származó teljes bevételének mintegy 15 százaléka az Xbox projektből folyik be. Vivoli végül néhány szóban említést tett arról, hogy az Nvidia idén ősszel bemutatkozó következő nagyágyúját, a jelenleg még csak NV30 fejlesztési kódnevet viselő újgenerációs grafikuschipet a tajvani TSMC fogja gyártani, még pedig 0,13 mikronos gyártási technológiák segítségével.