JohnnyCage
Interjú az nVidia ázsiai marketingigazgatójával
A Microsoft Xbox játékkonzoljának egyre szélesebb körben való elterjedésével az eszköz integrált grafikus chipkészletét gyártó nVidia minden bizonnyal komoly extrabevételekre tesz szert. Erről, illetve a társaság chipsetpiaci terveiről beszél a cég marketingigazgatója.
Az interjút a tajvani DigiTimes készítette a napokban K. B. Ng-vel, az nVidia ázsiai marketingigazgatójával, a fő témát pedig a társaság jövőt illető tervei, elképzelései képezték. Lentebb az interjú fontosabb részei olvashatóak.
K: A konzolpiac jelenlegi, meglehetősen lendületes növekedése miatt számos társaság, köztük az Advanced Micro Devices (AMD), és a VIA Technologies is szemet vetett az üzletágra, és szeretne bekerülni az Xbox 2-be. Hogyan látja az nVidia a helyzetet?
V: A statisztikák szerint a játékkonzolok piaca jelenleg évi 20 százalékkal növekedik, amely jelentősen meghaladja a PC piaci növekedést, a szegmens ezért rendkívül fontos az nVidia számára. Bár az Xbox még nincs túlzottan régen a piacon, a Microsoft támogatásának köszönhetően az eladások várhatóan folyamatosan növekedni fognak. 2001 utolsó negyedévében az Xbox-ba készülő chipek az nVidia bevételének 10 százalékáért voltak felelősek. Ez az arány a 2002-es évben várhatóan magasabb lesz.
A piac lehetőségeinek tekinetében nem meglepő, hogy más társaságok is be szeretnék juttatni megoldásukat a következő generációs Xbox-ba. A Microsoft minden bizonnyal számos cég termékeit meg fogja vizsgálni, mivel azonban egy-egy konzol életciklusa meglehetősen hosszú, erről egyelőre még korai lenne beszélni.
K: Milyen hatása lehet az nVidia-ra az előttünk álló második negyedév tradícionálisan gyenge keresletének, illetve az egyre erősödő konkurenciának? A rivális gyártók integrált alaplapi chipkészletei különösen nagy veszélyt jelentenek az alsó szegmensben.
V: Az nVidia részesedése az asztali PC-kbe szánt grafikus chipek piacán jelenleg 70 százalék körül mozog. Az integrált alaplapi chipkészletek szerintünk a költséghatékony grafikus megoldások piacának mintegy 10 - 20 százalékát fogják átvenni. Mivel azonban egyre több gyártó célozza meg az alsó- és középkategóriás grafikus megoldások piacát, az árháború aligha lesz elkerülhető a szegmensben.
Az nVidia elsőszámú termékei a közép- és felsőkategóriás grafikus megoldások, amelyeket természetesen érintenek a szezonális piaci változások. Úgy véljük azonban, hogy a csúcskategóriás grafikus megoldások továbbra is általánosak lesznek az OEM számítógépgyártók rendszereiben. A kiélezett konkurenciaharc miatt még a vezető PC gyártók, mint a Compaq Computer, és a Dell Computer is elkezdtek átállni a csúcskategóriás GeForce 4 Ti 4600 grafikus megoldások alkalmazására, hogy növeljék rendszereik összteljesítményét. Az nVidia Corp. piaci részesedésének stabilizálása érdekében továbbra is tartani fogja a 6 hónapos fejlesztési ciklust.
K: Mik az nVidia tervei a notebookok, illetve a kéziszámítógépek piacán?
V: 2001 közepe óta az nVidia megoldásai a notebookokba szánt grafikus chipek piacának 10 százalékát szerezték meg. A chipeket jelenleg a Toshiba és Dell cégek alkalmazzák eszközeikben, de a közeljövőben számos japán gyártó fog nVidia grafikus processzorral ellátott notebookot piacra dobni.
Ami a mobiltelefonok és kéziszámítógépek piacát illeti, az ilyen eszközöket célzó chipek fogyasztása és ára rendkívül szűk határok között mozoghat. Az nVidia egyelőre nem gyárt ilyen chipeket, a fejlesztési munkálatok azonban már megkezdődtek.
K: Az nForce alaplapi chipkészletek piaci részesedése 10 százalék alatt van. Mit szándékozik az nVidia tenni a megoldás szélesebb körű elterjedése érdekében?
V: Az AMD chipkészletek piacán az nForce viszonylag kis részesedésének legfőbb oka a relatívan magas ár. A társaság a közelmúltban megváltoztatta az nForce chipkészletek árát, amely így sokkal közelebb került a versenytársak megoldásainak árához. Mivel manapság az eszközök integráltsági foka folyamatosan növekedik, az nVidia rendkívül optimista a szegmens jövőjét illetően.
Az nVidia a közelmúltban kiadott DDR333-alapú nForce 615-D és 620-D megoldásokkal átvette a vezető pozíciót, már ami a termékek specifikációját illeti. Az első DDR400-alapú nForce változatok legkorábban a második negyedévben jelenhetnek meg.
K: Immár bizonyos, hogy a tajvani United Microelectronics Corporation (UMC) lesz az nVidia második szerződéses chipgyártó partnere?
V: A megfelelő gyártókapacitás biztosítása érdekében az nVidia valóban keres egy második gyártót is. Egyelőre azonban még nem döntöttük el, melyik chipgyártóval kötünk szerződést. Ez természetesen a UMC is lehet. Mivel az új NV25 processzormagra épülő GeForce 4 Ti sorozat 130 nm-es chipgyártási eljárással készül, a leendő gyártók 130 nm-es technológiájának minősége döntő szerephez jut a végső döntés során.
Az interjút a tajvani DigiTimes készítette a napokban K. B. Ng-vel, az nVidia ázsiai marketingigazgatójával, a fő témát pedig a társaság jövőt illető tervei, elképzelései képezték. Lentebb az interjú fontosabb részei olvashatóak.
K: A konzolpiac jelenlegi, meglehetősen lendületes növekedése miatt számos társaság, köztük az Advanced Micro Devices (AMD), és a VIA Technologies is szemet vetett az üzletágra, és szeretne bekerülni az Xbox 2-be. Hogyan látja az nVidia a helyzetet?
V: A statisztikák szerint a játékkonzolok piaca jelenleg évi 20 százalékkal növekedik, amely jelentősen meghaladja a PC piaci növekedést, a szegmens ezért rendkívül fontos az nVidia számára. Bár az Xbox még nincs túlzottan régen a piacon, a Microsoft támogatásának köszönhetően az eladások várhatóan folyamatosan növekedni fognak. 2001 utolsó negyedévében az Xbox-ba készülő chipek az nVidia bevételének 10 százalékáért voltak felelősek. Ez az arány a 2002-es évben várhatóan magasabb lesz.
A piac lehetőségeinek tekinetében nem meglepő, hogy más társaságok is be szeretnék juttatni megoldásukat a következő generációs Xbox-ba. A Microsoft minden bizonnyal számos cég termékeit meg fogja vizsgálni, mivel azonban egy-egy konzol életciklusa meglehetősen hosszú, erről egyelőre még korai lenne beszélni.
K: Milyen hatása lehet az nVidia-ra az előttünk álló második negyedév tradícionálisan gyenge keresletének, illetve az egyre erősödő konkurenciának? A rivális gyártók integrált alaplapi chipkészletei különösen nagy veszélyt jelentenek az alsó szegmensben.
V: Az nVidia részesedése az asztali PC-kbe szánt grafikus chipek piacán jelenleg 70 százalék körül mozog. Az integrált alaplapi chipkészletek szerintünk a költséghatékony grafikus megoldások piacának mintegy 10 - 20 százalékát fogják átvenni. Mivel azonban egyre több gyártó célozza meg az alsó- és középkategóriás grafikus megoldások piacát, az árháború aligha lesz elkerülhető a szegmensben.
Az nVidia elsőszámú termékei a közép- és felsőkategóriás grafikus megoldások, amelyeket természetesen érintenek a szezonális piaci változások. Úgy véljük azonban, hogy a csúcskategóriás grafikus megoldások továbbra is általánosak lesznek az OEM számítógépgyártók rendszereiben. A kiélezett konkurenciaharc miatt még a vezető PC gyártók, mint a Compaq Computer, és a Dell Computer is elkezdtek átállni a csúcskategóriás GeForce 4 Ti 4600 grafikus megoldások alkalmazására, hogy növeljék rendszereik összteljesítményét. Az nVidia Corp. piaci részesedésének stabilizálása érdekében továbbra is tartani fogja a 6 hónapos fejlesztési ciklust.
K: Mik az nVidia tervei a notebookok, illetve a kéziszámítógépek piacán?
V: 2001 közepe óta az nVidia megoldásai a notebookokba szánt grafikus chipek piacának 10 százalékát szerezték meg. A chipeket jelenleg a Toshiba és Dell cégek alkalmazzák eszközeikben, de a közeljövőben számos japán gyártó fog nVidia grafikus processzorral ellátott notebookot piacra dobni.
Ami a mobiltelefonok és kéziszámítógépek piacát illeti, az ilyen eszközöket célzó chipek fogyasztása és ára rendkívül szűk határok között mozoghat. Az nVidia egyelőre nem gyárt ilyen chipeket, a fejlesztési munkálatok azonban már megkezdődtek.
K: Az nForce alaplapi chipkészletek piaci részesedése 10 százalék alatt van. Mit szándékozik az nVidia tenni a megoldás szélesebb körű elterjedése érdekében?
V: Az AMD chipkészletek piacán az nForce viszonylag kis részesedésének legfőbb oka a relatívan magas ár. A társaság a közelmúltban megváltoztatta az nForce chipkészletek árát, amely így sokkal közelebb került a versenytársak megoldásainak árához. Mivel manapság az eszközök integráltsági foka folyamatosan növekedik, az nVidia rendkívül optimista a szegmens jövőjét illetően.
Az nVidia a közelmúltban kiadott DDR333-alapú nForce 615-D és 620-D megoldásokkal átvette a vezető pozíciót, már ami a termékek specifikációját illeti. Az első DDR400-alapú nForce változatok legkorábban a második negyedévben jelenhetnek meg.
K: Immár bizonyos, hogy a tajvani United Microelectronics Corporation (UMC) lesz az nVidia második szerződéses chipgyártó partnere?
V: A megfelelő gyártókapacitás biztosítása érdekében az nVidia valóban keres egy második gyártót is. Egyelőre azonban még nem döntöttük el, melyik chipgyártóval kötünk szerződést. Ez természetesen a UMC is lehet. Mivel az új NV25 processzormagra épülő GeForce 4 Ti sorozat 130 nm-es chipgyártási eljárással készül, a leendő gyártók 130 nm-es technológiájának minősége döntő szerephez jut a végső döntés során.