Franczy
Újabb lépés a Linux szabványosításának irányába
[ZDNET] Egy ipari csoportosulás a napokban bejelentett egy olyan új szabványt, mely arra hivatott, hogy megkönnyítse a Linuxos szoftverek fejlesztését, ugyanis megpróbálja garantálni azt, hogy az összes Linux operációs rendszer hasonlóan működjön.
A Free Standards Group képviselői a napokban hozták nyilvánosságra a Linux Standard Base névre hallgató új Linux szabvány 1.0-s verziószámot viselő specifikációit. A kezdeményezés egyik legfontosabb feladatának azt tartja, hogy egy egyszerű példát hozva, az Oracle adatbázis szoftverei ugyanúgy futtathatóak legyenek a Red Hat, a Debian, a SuSE, vagy bármilyen más egyéb cég által fejlesztett Linux operációs rendszeren.
A csoportosulás képviselői a bejelentés kapcsán elmondták, hogy a Windows operációs rendszerekkel milyen könnyű dolguk van a fejlesztőknek, hiszen az egyik Windows-os számítógépen megírt szoftver nyugodtan futtatható egy másik Windows-os számítógépen is. A Linux esetében teljesen más a helyzet, hiszen számos cég foglalkozik ilyen nyílt forrású operációs rendszer fejlesztésével, ami azt eredményezi, hogy ezek a rendszerek akár lényeges dolgokban is különbözhetnek egymástól, melynek egyenes következménye, hogy a használni kívánt alkalmazások esetében sokszor kisebb-nagyobb trükkökre van szükség.
"Az alkalmazások általában futnak a különböző Linux operációs rendszereken, de nagyon sok esetben kellemetlenségekkel találkozhatnak a felhasználók" - nyilatkozta Scott McNeil, a nonprofit Free Standards Group vezérigazgatója.
McNeil elmondta, hogy szó sincs arról, hogy a Linux Standard Base 1.0 szabvány bármilyen mértékben is korlátozná a fejlesztőket, mert az új szabvány csak a teljes mértékű kompatibilitáshoz szükséges alapelveket és specifikációkat tartalmazza magában, ezen felül pedig az egyes cégek továbbra is olyan plusz szolgáltatásokat integrálnak a szoftvereikbe, amilyeneket csak akarnak. McNeil erre egy példát is hozott: amennyiben az új szabványt az autóiparban alkalmaznák, akkor az azt mondaná ki, hogy autónak négy kereke, egy motorja, egy kormánya és egy szélvédője van, vagyis ez alapján az autógyártók még nyugodtan készíthetnek kisautókat, terepjárókat, vagy akár pickupokat is, ráadásul különböző felszereltségi szintekkel.
"A Linuxos közösség saját maga nem volt képes arra, hogy megalkosson egy a mi szabványunkhoz hasonló szabványt, de ezért nem is hibáztatható. A szabványosítás nagyon sok munkánkba került, és hát nem is egy túl kellemes munkáról volt szó" - mondta McNeil, majd hozzátette, hogy huszonöt ember vett részt a szabvány megalkotásában.
A Free Standards Group képviselői a napokban hozták nyilvánosságra a Linux Standard Base névre hallgató új Linux szabvány 1.0-s verziószámot viselő specifikációit. A kezdeményezés egyik legfontosabb feladatának azt tartja, hogy egy egyszerű példát hozva, az Oracle adatbázis szoftverei ugyanúgy futtathatóak legyenek a Red Hat, a Debian, a SuSE, vagy bármilyen más egyéb cég által fejlesztett Linux operációs rendszeren.
A csoportosulás képviselői a bejelentés kapcsán elmondták, hogy a Windows operációs rendszerekkel milyen könnyű dolguk van a fejlesztőknek, hiszen az egyik Windows-os számítógépen megírt szoftver nyugodtan futtatható egy másik Windows-os számítógépen is. A Linux esetében teljesen más a helyzet, hiszen számos cég foglalkozik ilyen nyílt forrású operációs rendszer fejlesztésével, ami azt eredményezi, hogy ezek a rendszerek akár lényeges dolgokban is különbözhetnek egymástól, melynek egyenes következménye, hogy a használni kívánt alkalmazások esetében sokszor kisebb-nagyobb trükkökre van szükség.
"Az alkalmazások általában futnak a különböző Linux operációs rendszereken, de nagyon sok esetben kellemetlenségekkel találkozhatnak a felhasználók" - nyilatkozta Scott McNeil, a nonprofit Free Standards Group vezérigazgatója.
McNeil elmondta, hogy szó sincs arról, hogy a Linux Standard Base 1.0 szabvány bármilyen mértékben is korlátozná a fejlesztőket, mert az új szabvány csak a teljes mértékű kompatibilitáshoz szükséges alapelveket és specifikációkat tartalmazza magában, ezen felül pedig az egyes cégek továbbra is olyan plusz szolgáltatásokat integrálnak a szoftvereikbe, amilyeneket csak akarnak. McNeil erre egy példát is hozott: amennyiben az új szabványt az autóiparban alkalmaznák, akkor az azt mondaná ki, hogy autónak négy kereke, egy motorja, egy kormánya és egy szélvédője van, vagyis ez alapján az autógyártók még nyugodtan készíthetnek kisautókat, terepjárókat, vagy akár pickupokat is, ráadásul különböző felszereltségi szintekkel.
"A Linuxos közösség saját maga nem volt képes arra, hogy megalkosson egy a mi szabványunkhoz hasonló szabványt, de ezért nem is hibáztatható. A szabványosítás nagyon sok munkánkba került, és hát nem is egy túl kellemes munkáról volt szó" - mondta McNeil, majd hozzátette, hogy huszonöt ember vett részt a szabvány megalkotásában.