SG.hu
Hamarosan vége a reklámmentes böngészésnek
A Mozilla és a Google is megnehezíti az uBlock Origin és az uBlock Lite felhasználóinak életét. Az uBlock Origin az uBlock elágazásaként indult, amely most az AdBlock fejlesztőinek tulajdonában van.
Az uBlock Origin és kisebb testvére, az uBlock Origin Lite is problémákkal küzd a böngészőgyártóknak köszönhetően. A fejlesztő Raymond Hill - vagy más néven, a GitHubon gorhill - a modern web egyik legnagyobb meg nem énekelt hőse. Ő áll a nem kívánt reklámok blokkolására szolgáló két vezető böngészőbővítmény, a klasszikus uBlock Origin és annak kisebb, egyszerűbb rokona, az uBlock Origin Lite mögött. Mindkettő ugyanazt a feladatot végzi, jelentősen eltérő módon, így a preferált böngészőtől függően az emberek most választásra kényszerülnek.
Gorhill a GitHubon arról számolt be, hogy a Mozilla automatikus kódellenőrzése problémákat jelzett az uBlock Origin Lite esetében, ezért a bővítményt levette a Mozilla oldaláról. A bővítmény korábbi oldalán most már csak annyi áll, hogy „Hoppá! Nem találjuk ezt az oldalt”, de közvetlenül a GitHubról továbbra is telepíthető. A jó hír, hogy a teljes értékű változat, az uBlock Origin még mindig ott van, így az is választható. A probléma akkor jön elő, ha valaki Firefoxot és Chrome-ot is futtat, és mindkettőt ugyanazon reklámblokkolóval akarja használni.
Ez azért van, mert - ahogy arra már tavaly novemberben figyelmeztettünk - a Google új Manifest V3 bővítményrendszere a Manifest V2 eltávolítását jelenti, amelytől az uBlock Origin függ. Egyelőre még működik, és elérhető a Google webes bővítményboltjában, egy kissé félrevezető figyelmeztetéssel: "Ez a bővítmény hamarosan nem lesz többé támogatott, mivel nem követi a Chrome-bővítményekre vonatkozó legjobb gyakorlatokat."
Ha tehát valaki Chrome-ot vagy Chrome-alapú böngészőt használ - ami a legtöbb felhasználóra igaz -, az hamarosan kénytelen lesz eltávolítani az uBO-t, és helyette az uBlock Origin Lite-ra váltani. A reklámblokkolókkal kapcsolatos problémák oka, hogy a Mozilla júniusban megvette a reklámpari mérésekkel foglalkozó Anonym céget. A 2022-ben a Meta korábbi vezetői által alapított vállalat a hirdetőknek és a hirdetési hálózatoknak segít annak megmérésében, hogy az online hirdetések mennyire jól teljesítenek, és hogy azokat a megfelelő közönség látja-e.
Összefoglalva, ha valaki Mozilla-családba tartozó böngészővel rendelkezik, az uBlock Origin a könnyebb megoldás. A Chrome-családba tartozó böngésző esetén - ilyen például a Microsoft Edge -, akkor nagyon hamarosan az uBlock Origin Lite lesz az egyetlen elérhető verzió. Természetesen léteznek egyéb böngészőbe épített reklámblokkolási lehetőségek is, például az ingyenes AdBlock Plus, amely a Mozilla áruházában és a Chrome áruházában is megtalálható.
Az uBlock Origin és kisebb testvére, az uBlock Origin Lite is problémákkal küzd a böngészőgyártóknak köszönhetően. A fejlesztő Raymond Hill - vagy más néven, a GitHubon gorhill - a modern web egyik legnagyobb meg nem énekelt hőse. Ő áll a nem kívánt reklámok blokkolására szolgáló két vezető böngészőbővítmény, a klasszikus uBlock Origin és annak kisebb, egyszerűbb rokona, az uBlock Origin Lite mögött. Mindkettő ugyanazt a feladatot végzi, jelentősen eltérő módon, így a preferált böngészőtől függően az emberek most választásra kényszerülnek.
Gorhill a GitHubon arról számolt be, hogy a Mozilla automatikus kódellenőrzése problémákat jelzett az uBlock Origin Lite esetében, ezért a bővítményt levette a Mozilla oldaláról. A bővítmény korábbi oldalán most már csak annyi áll, hogy „Hoppá! Nem találjuk ezt az oldalt”, de közvetlenül a GitHubról továbbra is telepíthető. A jó hír, hogy a teljes értékű változat, az uBlock Origin még mindig ott van, így az is választható. A probléma akkor jön elő, ha valaki Firefoxot és Chrome-ot is futtat, és mindkettőt ugyanazon reklámblokkolóval akarja használni.
Ez azért van, mert - ahogy arra már tavaly novemberben figyelmeztettünk - a Google új Manifest V3 bővítményrendszere a Manifest V2 eltávolítását jelenti, amelytől az uBlock Origin függ. Egyelőre még működik, és elérhető a Google webes bővítményboltjában, egy kissé félrevezető figyelmeztetéssel: "Ez a bővítmény hamarosan nem lesz többé támogatott, mivel nem követi a Chrome-bővítményekre vonatkozó legjobb gyakorlatokat."
Ha tehát valaki Chrome-ot vagy Chrome-alapú böngészőt használ - ami a legtöbb felhasználóra igaz -, az hamarosan kénytelen lesz eltávolítani az uBO-t, és helyette az uBlock Origin Lite-ra váltani. A reklámblokkolókkal kapcsolatos problémák oka, hogy a Mozilla júniusban megvette a reklámpari mérésekkel foglalkozó Anonym céget. A 2022-ben a Meta korábbi vezetői által alapított vállalat a hirdetőknek és a hirdetési hálózatoknak segít annak megmérésében, hogy az online hirdetések mennyire jól teljesítenek, és hogy azokat a megfelelő közönség látja-e.
Összefoglalva, ha valaki Mozilla-családba tartozó böngészővel rendelkezik, az uBlock Origin a könnyebb megoldás. A Chrome-családba tartozó böngésző esetén - ilyen például a Microsoft Edge -, akkor nagyon hamarosan az uBlock Origin Lite lesz az egyetlen elérhető verzió. Természetesen léteznek egyéb böngészőbe épített reklámblokkolási lehetőségek is, például az ingyenes AdBlock Plus, amely a Mozilla áruházában és a Chrome áruházában is megtalálható.