SG.hu

Egymás ellen játsza ki saját beszállítóit a Temu, és most már helyi raktárakat is elvár

A kínai online áruház üzleti modell-váltása hatalmas terhet ró a kereskedőire. Az internetes piactér célja a szállítási idő csökkentése az áruk vásárlókhoz közelebbi tárolásával.

A 2022 szeptemberében indult Temu azzal vált ismertté, hogy a Shein modelljét lemásolva olcsó és könnyű árukat értékesített, amelyeket kínai raktárakból szállítottak közvetlenül a nyugati vásárlóknak. De a kínai csoport - amely a 177 milliárd dolláros PDD Holdings e-kereskedelmi óriás tulajdonában van - most olyan kereskedőket próbál bevonzani, akik helyi raktárakkal bírnak az európai és az amerikai piacon. A lépés célja kettős, egyrészt a Temu üzletének védelme, ha a kormányok bezárják azt az adókulcsot, amely felgyorsította a növekedést, másrészt az áruknak a vásárlókhoz közelebbi tárolásával lerövidítenék a szállítási időt. A váltás lehetővé tenné, hogy nagyobb méretű és magasabb árrésű termékeket, például bútorokat és háztartási gépeket értékesítsenek.

Az üzleti modell megváltoztatására azért került sor, mert a Temu arra készül, hogy az USA és az EU megszünteti az olcsó csomagokat az importvámok alól mentesítő adókulcsot. Az Európai Bizottság terveket készít a 150 eurós küszöbérték eltörlésére, amely alatt a termékek vámmentesen vásárolhatók meg. A Bizottság szerint tavaly 2,3 milliárd eurónyi a határérték alatti terméket hoztak be az EU-ba. Az USA is jelezte, hogy változtatni kíván a „de minimis” szabályon, amely lehetővé teszi, hogy a 800 dollár alatti szállítmányok importvámok nélkül érkezzenek.

A nyugati raktárakkal rendelkező beszállítókra való áttérés azt jelenti, hogy a Temu a „teljesen menedzselt” modellről a „félig menedzselt” modellre vált - utóbbinál a piactéren lévő kereskedő átvállalja a raktározás és a kiszállítás költségeit, amelyeket korábban az online platform kezelt. Több kínai beszállító kételyeket fogalmazott meg a lépéssel kapcsolatban, amely szerint több kockázatot kell vállalniuk ahhoz, hogy a platformon értékesítsenek. "Az a mód, ahogyan a Temu a beszállítóival bánik, fenntarthatatlannak tűnik” - mondta egy női nadrágokat gyártó kínai cég vezetője, Hong. "Úgy érzem, hogy ez nem tarthat ki olyan sokáig.”

Egy másik gyakori panasz a beszállítók körében a Temu taktikája, amellyel a kereskedőket az árak csökkentésére próbálja rávenni. A Temu nagy sikert aratott azzal, hogy módot kínált az eladatlan készletek átcsoportosítására, mégpedig úgy, hogy az árukat a Kínában található saját raktáraiban fogadta. "Ez sok eladót vonzott, köztük olyanokat is, akiknek nincs határokon átnyúló tapasztalatuk” - mondta Bing Gongsun, egy kereskedő, aki elektronikus termékeket árul az összes nagy e-kereskedelmi platformon. A kvangcsoui kereskedő a Temu működésének első hónapjaiban naponta akár 30 000-50 000 megrendelést is kapott. Mára ez a szám 3000-re esett vissza, amiért a Temu-t okolja, mert a cég sokkal több beszállítót próbál meg felvenni, hogy egymás ellen játszhassa ki őket, és így csökkentse az árakat.

Több más beszállító arról beszélt, hogy a Temu nem tudja megbízhatóan megjósolni az eladásokat, mivel attól függően döntheti el, hogy melyik kereskedő áruit reklámozza leginkább a vásárlóknak, hogy melyikük árulja a legolcsóbban a termékeket, vagy pedig melyik csatlakozott legutoljára a platformhoz. Sok kereskedő elmondta, hogy azért hagyta abba a Temuval való együttműködést, mert a platform egyre több bírságot szabott ki, a hibás csomagolástól kezdve a termék és az online leírás közötti eltérések miatti vásárlói panaszokig. "Bírságot szednek le rólad, ha vevői panasz érkezik, még akkor is, ha nem a te hibád. Ha a tételben csak egy termékkel van hiba, akkor is az egész tételre bírságot szabnak ki” - mondta egy eladó, aki nem kívánta magát megnevezni.

Sok kereskedő azt mondta, hogy hajlandó lenne a Temuval a teljesen menedzselt modell keretében együttműködni, tekintettel a gyorsan növekvő értékesítési volumenre. (A Bernstein elemzői előrejelzése szerint a Temu idén 54 milliárd dollár bruttó árbevételt - a platformján értékesített áruk összértékét - fog generálni, szemben a 2023-as becsült 17 milliárd dollárral.) De ezek az emberek hozzátették, hogy a vállalat árazási taktikája miatt vonakodnak a félig menedzselt modellre való áttéréstől. „Bevállalhatnánk ezt a sok költséget, de aztán rájönnénk, hogy a termékünk nem fogy, amikor eljut az Egyesült Államokba” - mondta Bing.

Ennek az ellenállásnak a leküzdése érdekében a Temu azt ígéri, hogy az eladókat azzal támogatja, hogy termékeiknek a platformon a legjobb helyeket biztosítja, ha a félig menedzselt modellre jelentkeznek. „A Temu prioritásként kezeli, hogy az Egyesült Államokban készletekkel rendelkező kereskedőkhöz érdkezzen fogyasztói érdeklődés a platformon” - mondta Hong. Hozzátette, hogy a Temu rendelésenként 3 dollár támogatást nyújt bizonyos ruházati cikkek félig menedzselt rendszeren keresztül történő értékesítéséhez. Hong szerint a modell még az ösztönzők ellenére sem kedvező a kisebb kereskedők számára. „A legtöbben azért árultak a Temun, mert a vállalat viselte a logisztikai és raktározási költségeket. Sokan közülünk ezt nem engedhetik meg maguknak” - mondta.

A változtatás megoldaná a Temu hatékonyságának problémáját is - mondta Hu Jianlong, a sencseni Brands Factory tanácsadó cég alapítója. A Temunak általában kilenc-tizenkét napba telik, amíg a csomagokat eljuttatja Kínából az amerikai vásárlókhoz, míg az Amazon képes aznapi vagy másnapi kiszállítást kínálni, mivel a termékeket a nagyvárosok külvárosaiban lévő raktárakban tárolja. Az Amazon néhány vezető kínai beszállítója raktárral rendelkezik az Egyesült Államokban és más jelentős piacokon. Több kereskedő szerint azért voltak hajlandóak vállalni ezt a költséget, mert az Amazont „megbízható” platformnak tekintik, ahol profitot lehet termelni. "Az Amazon a legfontosabb piactér” - mondta a Brand Factory munkatársa, Hu. „A legtöbb sikeres eladó nagymértékben támaszkodik az Amazonra, amit elősegít a platform iránti mély bizalom. Ezzel szemben a feltörekvő platformok még nem vívták ki ugyanezt”.

A Temu és a Shein növekvő kihívására válaszul az Amazon védekezésbe vonult. Az elmúlt hónapokban az amerikai e-kereskedelmi vállalat a beszállítók szerint 15-ről 8 százalékra csökkentette a ruhagyártóktól elvett jutalékot, miközben a kereskedők szállítási és marketingköltségeit is mérsékelte. A múlt hónapban az Amazon kínai beszállítókat is toborozni kezdett, hogy lemásolják a Shein és a Temu modelljét, amely az áruk Kínából közvetlenül Nyugatra szállításáról szól, így próbálva kihívni őket hasonlóan alacsony árak kínálásával. "Az Amazon lassan reagált. De most már minden platform másolja egymást” - mondta Bing, a kereskedő. „Van egy iparági vicc, miszerint mind kalózok, akik egymástól lopnak”.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Frekvency #3
    na ez az a kereskedői szint amihez minimum félisteneknek kell lenned : ) Ezeket a logisztikai bravúrokat durván tolják az ázsiaiak...
  • Sequoyah #2
    Sokszor olcsobb nagy mennyisegben szallitani az arut kontenerben es helyben raktarozni, mint egyenkent kuldozgetni messzirol postan.

    Nem mondom hogy ezert csinalja a Temu (annyira nem ismerem oket), de egy jo pelda arra hogy a raktarozas olcsobb lehet.
  • RJoco #1
    Nekem ez nem egészen vili.
    Anyagilag hol éri meg, hogy az EU-s vevő nem Kínából kapja az árut, hanem az EU területéről, miután megszüntették az adómentességet?
    Mármint oké, hogy rövidebb idő alatt kézbe veheti a vevő, de az adó attól még ugyanúgy rákerül, ami eddig nem volt, nem?
    Emellett még a raktározásért is fizetni kell, ami szintén megdrágíthatja az árat.