SG.hu

Fogyasztóvédők szerint illegális módszereket használ a Temu

Az Európai Unió fogyasztóvédelmi csoportjai összehangolt panaszokat nyújtottak be a Temu ellen, amelyben a kínai tulajdonú, rendkívül olcsó e-kereskedelmi platformot a digitális szolgáltatásokról szóló törvény (DSA) megsértésével vádolják. A Temu csak körülbelül egy évvel ezelőtt indult el a régióban, de nemrég arról számoltak be, hogy átlépték a 75 milliós havi felhasználószámot.

A 31 uniós ország 45 regionális fogyasztóvédelmi csoportját képviselő európai fogyasztóvédelmi szervezet, a BEUC közölte, hogy panaszt nyújtott be a Temu ellen az Európai Bizottságnál. Felszólították az EU-t, hogy sürgősen minősítse a Temut a DSA értelmében „nagyon nagy online platformnak” (VLOP). (A VLOP-státusz azt jelenti, hogy a Temunak további algoritmikus átláthatósági és elszámoltathatósági szabályoknak kell megfelelnie, beleértve a rendszerkockázat mérséklését. A többi e-kereskedelmi VLOP közé tartozik az Alibaba, az Amazon, a Booking.com, a Google Shopping és a Zalando).

Ezzel egyidejűleg a BEUC 17 tagszervezete DSA-panaszt nyújtott be saját nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságaikhoz, azzal vádolva a Temut, hogy megsértette a rendelet általános szabályait, amelyek február közepe óta vonatkoznak a cégre. Az összehangolt panaszok szerint az e-kereskedelmi óriás nem teljesít egy sor DSA-követelményt, köztük a kereskedők nyomon követhetőségére vonatkozó követelményeket, a manipulatív tervezés elleni szabályokat és a termékajánló algoritmusok átláthatóságát.

Monique Goyens, a BEUC főigazgatója nyilatkozatában azzal vádolta a Temut, hogy „hemzsegnek rajta a manipulatív technikák”, amelyek célja, hogy a fogyasztókat nagyobb kiadásokra ösztönözzék, és azt állítja, hogy a kereskedőkre vonatkozó elégtelen információk „gyakran hagyják a fogyasztókat a sötétben, hogy kitől vásárolnak termékeket”. "A nyomon követhetőség hiánya megakadályozza, hogy a fogyasztók megalapozott döntést hozzanak, vagy hogy megtudják, hogy egy termék megfelel-e az uniós biztonsági szabályoknak” - tette hozzá.

A fogyasztóvédelmi csoportok a kiskorúak biztonságával kapcsolatban is aggodalmakat fogalmaznak meg, rámutatva, hogy a Temu platformjába beépített extrém árkedvezmények és a gamifikációs funkciók valószínűleg vonzóak lehetnek a gyermekek számára. "A Temu nem garantálja felhasználóinak a törvény által előírt biztonságos, kiszámítható és megbízható online környezetet” - állítják a panaszban. „Komoly aggályaink vannak azzal kapcsolatban, hogy a fogyasztók manipulatív technikák áldozatául esnek, hogy a Temu nem biztosítja a platformján működő kereskedők nyomon követhetőségét, illetve hogy a platform általános működése átláthatatlan marad, ami mind a digitális szolgáltatásokról szóló törvényt sérti. Végső soron a Temun nyomon követhetetlen kereskedők által, manipulatív gyakorlatok és átláthatatlan ajánlórendszerek révén értékesített veszélyes termékek nagy száma egy olyan mérgező koktél összetevője, amely valószínűleg károsítja a kiskorúak magánéletét, biztonságát és védelmét” - figyelmeztetnek a csoportok.

Az összehangolt panaszok a Temu piacterén eladásra kínált termékek biztonsága és jogszerűsége miatt aggódó fogyasztói csoportok egyes egyéni kereseteit követik. Tavaly ősszel például az Altroconsumo olasz fogyasztói csoport tesztelte a platformon vásárolt kozmetikumokat, és megállapította, hogy a túlnyomó többség nem tüntette fel (vagy nem teljes körűen) az összetevőket. Az év elején a vzbv német fogyasztóvédelmi szervezet aggodalmának adott hangot a platformon megjelenő félrevezető termékértékelések és árengedmények miatt.

Mivel a Temu jelenleg nem kijelölt VLOP, a DSA általános szabályai szerinti felügyeletét az illetékes digitális szolgáltatáskoordinátorok látják el azokban az uniós tagállamokban, ahol a szolgáltatása működik. Írország médiafelügyelete is képben van, mivel a Temu egy évvel ezelőtt irodát nyitott Dublinban. A panasz azonban valószínűleg fokozza a nyomást az EU-ra, hogy a Temu VLOP-ként legyen kijelölve. A Bizottság szóvivője elmondta, hogy tudomása van arról, hogy a Temu nemrégiben több mint 45 millió havi aktív felhasználót jelentett az EU-ban - ami a VLOP-státusz kiváltásához szükséges küszöbérték -, és hozzátette: „Kapcsolatban állunk a platformmal egy esetleges jövőbeni kijelölés céljából”.

A Temu "újoncként” jellemzi magát a régióban, és azt állítja, hogy figyelembe vette az ügyfelek, a szabályozó hatóságok és a fogyasztói csoportok visszajelzéseit, valamint hogy a helyi elvárásokhoz igazította működését. "Ami a BEUC panaszát illeti, nagyon komolyan vesszük és alaposan tanulmányozni fogjuk” - írja közleményében a Temu. „Reméljük, hogy folytathatjuk a párbeszédet az érintett érdekelt felekkel, hogy javíthassuk a Temu szolgáltatását a fogyasztók számára. Ahol javításra szoruló területeket azonosítunk, ott szívesen dolgozunk együtt szolgáltatásunk javítása és az esetleges hiányosságok orvoslása érdekében. Szívügyünknek tekintjük a fogyasztók érdekeit, és arra törekszünk, hogy biztonságos és megbízható szolgáltatást nyújtsunk, amelyet a fogyasztók értékelnek, és amely jelentős hozzáadott értéket teremt. Elkötelezettek vagyunk az átláthatóság és az összes vonatkozó törvény és rendelet teljes körű betartása mellett.”

A múlt hónapban a Sheint - egy másik kínai e-kereskedelmi óriást, amely éles rivalizálásba keveredett a Temuval, többek között a nemzetközi piaci terjeszkedés tekintetében - az EU DSA VLOP-nak minősítette, miután bejelentette, hogy átlépte a 45 milliós küszöböt. Az EU márciusban indította meg első DSA-vizsgálatát egy piactérrel szemben, amely egy másik kínai tulajdonú e-kereskedelmi platformot, az Alibaba AliExpressét vette célba, amelyet tavaly áprilisban, a kijelölések első hullámában VLOP-nak neveztek. A Bizottság akkor azt mondta, hogy a gyanú szerint az AliExpress megsértette a DSA-szabályokat a kockázatok kezelésével és mérséklésével, a tartalom moderálásával és a belső panaszkezelési mechanizmusával, a hirdetések és az ajánlórendszerek átláthatóságával, a kereskedők nyomon követhetőségével és a kutatók adathozzáférésével kapcsolatos területeken.

A vizsgálat - amely egyike azon több vizsgálatnak, amelyet az EU a VLOP-ok ellen indított a nagyobb platformokra vonatkozó tavalyi megfelelési határidő kezdete óta - még folyamatban van. Az EU online kormányzási és piacbiztonsági rendszerének megerősített megsértéséért kiszabott büntetések elérhetik a platform anyavállalatának globális éves forgalmának 6%-át. Némi összehasonlításképpen: a Temu anyavállalata, a Pinduoduo 2023-ra közel 35 milliárd dolláros bevételt jelentett, ami majdnem kétszerese az előző évinek; a Temu becslések szerint tavaly ennek az összegnek mintegy 23%-át tette ki.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!