SG.hu
Burjánzanak az interneten a hamis vélemények
A hatóságok és az iparági szereplők is próbálkoznak valamit kezdeni a hamis termékértékelések és vélemények üzletágával, szakértők szerint azonban a probléma megoldhatatlan.
Milliárd dolláros méretű a hamis értékelési iparág, emberek és vállalkozások milliói fizetnek marketingeseknek azért, hogy hamis pozitív értékeléseket tegyenek közzé az e-kereskedelmi honlapokon, a Google Maps rendszerében és egyéb platformokon, évente vásárlók millióit tévesztve meg. A hamis értékelések egyidősek magával az internettel. Illegálisak, és az online platformok tiltják őket. De a hamis értékeléssel foglalkozó vállalkozások ennek ellenére tovább virágoznak. A szabályozó hatóságok és a technológiai cégek összehangolt erőfeszítéseket tesznek a helyzet megfordítására.
Idén nyáron az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság olyan átfogó szabályozást javasolt, amely egyéb korlátozások mellett büntetné a hamis értékelések vásárlását vagy értékesítését végző vállalkozásokat. Októberben több online platform - köztük az Amazon és az Expedia - bejelentette, hogy koalíciót hoz létre, amelynek célja az információk és erőforrások megosztása a vállalatok között a véleményezési csalás elleni küzdelem érdekében. Szakértők azonban arra figyelmeztetnek, hogy a hamis értékelések problémája hatalmas, és megjegyzik, hogy az üzletág a korábbi kampányokat is túlélte.
Jason Brown, a Review Fraud, egy a hamis értékeléseket használó vállalkozásokat leleplező fogyasztóvédelmi weboldal alapítója szerint a platformok eddig nem tettek eleget a probléma kezelése érdekében, de elismerte, hogy a szabályozó hatóságok és a vállalatok aggodalma egyre nagyobb. "Mindenki érzi a nyomást" - mondta. "Az idő majd megmutatja." Szinte az összes hamis értékelés pozitív, például négy- és ötcsillagos értékelés,. Ezeket a vállalkozások maguk írják, vagy olyan digitális marketingesek hozzák létre, akiknek a szolgáltatásait már néhány dollárért is meg lehet vásárolni az interneten. Sok megtévesztésben utazó cég székhelye Ázsiában van, ami korlátozza a hatóságok illetékességét a probléma ellenőrzésére. Ráadásul a mesterséges intelligencia eszközei - mint például a ChatGPT - azzal fenyegetik az e-kereskedőket, hogy még könnyebb lesz hamis értékeléseket írni.
A hamis vélemények olyannyira elterjedtek, hogy szinte minden online vásárló valószínűleg találkozott már eggyel. Az Amazon közölte, hogy tavaly több mint 200 millió feltételezett hamis véleményt blokkolt, a Google pedig 2022-ben 115 millió szabályszegő véleményt távolított el a Mapsről. Ez 20 százalékos növekedés az előző évhez képest. A Google Maps az egyik legnagyobb értékelő platformmá nőtte ki magát világszerte. A cég júniusban pert indított valaki ellen, aki a bírósági feljegyzések szerint több mint 14 000 hamis értékelést tett közzé. "Amikor rossz szereplőket találunk, akik megpróbálják félrevezetni az embereket, gyors lépéseket teszünk a tartalom eltávolításától kezdve a fiók felfüggesztésén át egészen a pereskedésig" - mondta Ian Leader, a Google Maps termékmenedzsment igazgatója.
A javasolt szabályban az FTC nem kívánt új szabályokat hozni a technológiai óriásokkal szemben, és egy szövetségi törvényre hivatkozott, amely megvédi a vállalatokat a platformjaikon közzétett tartalmakkal kapcsolatos felelősségtől. Az ügynökség ehelyett az online értékeléseket vásárló vagy értékesítő vállalkozások vizsgálatára és megbüntetésére összpontosít, azokat 50 000 dolláros vagy annál is magasabb bírságokkal fenyegetve.
"A szabály nem vonatkozik az egész korrupt rendszer építészeire: a véleményezési platformokra és a technológiai cégekre, amelyek hasznot húznak az online véleményekből, legyenek azok valósak vagy hamisak" - mondta Kay Dean, egy korábbi szövetségi bűnügyi nyomozó, aki a Fake Review Watch-ot vezeti. Dean azután kezdte meg erőfeszítéseit, hogy a hamis online értékelések egy pszichiátriai rendelőbe tévesztették. YouTube-csatornáján több száz olyan vállalkozást dokumentál, amelyek hamis vagy gyanús értékeléseket használnak, a költöztető cégektől az orvosi rendelőkig. Vizsgálatai gyakran támaszkodnak olyan értékelők azonosítására, akik országszerte egymástól független vállalkozásokat értékelnek - ez a csalás biztos jele. Dean a Google-t és más nagy platformokat okolja a problémáért: ezek a weboldalak általában csak az ügyfelekre hagyatkoznak a hamis értékelések önellenőrzésében, és általában nem hozzák nyilvánosságra, ha egy vállalkozás gyanúsan viselkedik, így a csalók a régi értékelések eltávolítása után is folytathatják a csalárd értékelések közzétételét.
Tipikus eset szerinte egy orvosé: Dr. Mohrmann állítólagos páciensei közül 19-en ugyanarról a Las Vegas-i költöztető cégről is dicsérő értékelést hagytak a Google Maps-en, és további 18-an nyilvánvalóan ugyanazt a texasi lakatoscéget használták. Dr. Mark éreztette velem, hogy biztos kezekben vagyok" - írta a páciens a Yelp értékelő oldalon ötcsillagos értékelésében a rajta elvégzett sikeres ortopédiai beavatkozásról. Csakhogy az író nem volt tényleges beteg, és nem volt semmilyen kezelés. A múlt hónapban Dr. Mohrmann megegyezett a New York-i főügyésszel a nyilvánosság hamis véleményekkel való megtévesztésének vádjában, és beleegyezett, hogy 100 000 dolláros büntetést fizet. A New York-i főügyész hivatala szerint Dr. Mohrmann "arra kérte barátait, családtagjait és alkalmazottait, hogy pozitív, ötcsillagos értékeléseket hagyjanak", és hogy a felesége írta az értékelések egy részét.
A Transparency Company egy iparági megfigyelő szervezet, amely a hamis értékelések elemzésére és felderítésére szolgáló szoftvereket fejleszt. A cég már több, mint 100 000 olyan vállalkozást azonosított, amelyek hamis és gyanús értékeléseket használnak digitális imázsuk növelésére - gyakran olyan módon, amely a gyanútlan vásárló számára láthatatlan. "Az egyik ok, amiért a hamis Google-értékelések felderítését választottam az Amazonnal és másokkal szemben, az a fogyasztóknak okozott kár" - mondta Curtis Boyd, a Transparency Company alapítója. "Egy rossz 10 dolláros konyhakés vagy egy olcsó Bluetooth-fejhallgató nem tesz tönkre egy háztartást. Ha rossz orvost, ügyvédet vagy vállalkozót választunk, az tönkreteheti az életünket".
Az Amazon júniusban elébe ment az FTC új szabályozásának, és bejelentette a hamis értékelések megállítására irányuló tervezetét. Egy blogbejegyzésben a vállalat elismerte, hogy "kialakult egy illegális "hamis értékelés-közvetítő" iparág", és fogadalmat tett a visszaszorításra. A vállalat több forrást biztosított a hamis értékelési rendszerek kivizsgálására, és közölte, hogy információt fog cserélni a rivális cégekkel. Októberre az Amazon más nagy értékelő portálokkal, például az Expedia-val közösen létrehozta a Coalition for Trusted Reviews (Koalíció a megbízható értékelésekért) nevű együttműködést, amelynek célja, hogy közös szabványokat hozzon létre az értékelések ellenőrzésére, és lehetővé tegye a vállalatok számára, hogy feljegyzéseket cseréljenek a csalárd szereplők működéséről. A koalíció azonban még nem írta le, hogyan érné el ezeket a célokat, illetve mennyi időt és pénzt igényelne.
Az iparági koalíciók egyben kísérletek arra, hogy elkerüljék a törvényhozók szigorúbb szabályozását. Az Európai Unió gyorsabban lépett a vállalatok felelősségre vonása érdekében a platformjaikon közzétett tartalmakért, tavaly fogadták el a digitális szolgáltatásokról szóló törvényt, amely jogilag felelősségre vonhatja a vállalatokat a csalárd tartalmakért. Az Amazon a szabályozó hatóságokra is hárította a felelősséget, azt írva, hogy a probléma "olyan kormányzati szerveket igényel, amelyek megfelelő végrehajtási hatáskörrel és finanszírozással rendelkeznek ahhoz, hogy üldözzék a hamis értékelőket". Az Amazon szóvivője közleményében azt mondta, hogy miközben a vállalat küzd a hamis értékelések ellen, a hamis értékelő brókerek "taktikája is fejlődik", de a vállalat "felfüggeszti, kitiltja és jogi lépéseket tesz" azok ellen, akik megsértették a szabályzatát.
Milliárd dolláros méretű a hamis értékelési iparág, emberek és vállalkozások milliói fizetnek marketingeseknek azért, hogy hamis pozitív értékeléseket tegyenek közzé az e-kereskedelmi honlapokon, a Google Maps rendszerében és egyéb platformokon, évente vásárlók millióit tévesztve meg. A hamis értékelések egyidősek magával az internettel. Illegálisak, és az online platformok tiltják őket. De a hamis értékeléssel foglalkozó vállalkozások ennek ellenére tovább virágoznak. A szabályozó hatóságok és a technológiai cégek összehangolt erőfeszítéseket tesznek a helyzet megfordítására.
Idén nyáron az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság olyan átfogó szabályozást javasolt, amely egyéb korlátozások mellett büntetné a hamis értékelések vásárlását vagy értékesítését végző vállalkozásokat. Októberben több online platform - köztük az Amazon és az Expedia - bejelentette, hogy koalíciót hoz létre, amelynek célja az információk és erőforrások megosztása a vállalatok között a véleményezési csalás elleni küzdelem érdekében. Szakértők azonban arra figyelmeztetnek, hogy a hamis értékelések problémája hatalmas, és megjegyzik, hogy az üzletág a korábbi kampányokat is túlélte.
Jason Brown, a Review Fraud, egy a hamis értékeléseket használó vállalkozásokat leleplező fogyasztóvédelmi weboldal alapítója szerint a platformok eddig nem tettek eleget a probléma kezelése érdekében, de elismerte, hogy a szabályozó hatóságok és a vállalatok aggodalma egyre nagyobb. "Mindenki érzi a nyomást" - mondta. "Az idő majd megmutatja." Szinte az összes hamis értékelés pozitív, például négy- és ötcsillagos értékelés,. Ezeket a vállalkozások maguk írják, vagy olyan digitális marketingesek hozzák létre, akiknek a szolgáltatásait már néhány dollárért is meg lehet vásárolni az interneten. Sok megtévesztésben utazó cég székhelye Ázsiában van, ami korlátozza a hatóságok illetékességét a probléma ellenőrzésére. Ráadásul a mesterséges intelligencia eszközei - mint például a ChatGPT - azzal fenyegetik az e-kereskedőket, hogy még könnyebb lesz hamis értékeléseket írni.
A hamis vélemények olyannyira elterjedtek, hogy szinte minden online vásárló valószínűleg találkozott már eggyel. Az Amazon közölte, hogy tavaly több mint 200 millió feltételezett hamis véleményt blokkolt, a Google pedig 2022-ben 115 millió szabályszegő véleményt távolított el a Mapsről. Ez 20 százalékos növekedés az előző évhez képest. A Google Maps az egyik legnagyobb értékelő platformmá nőtte ki magát világszerte. A cég júniusban pert indított valaki ellen, aki a bírósági feljegyzések szerint több mint 14 000 hamis értékelést tett közzé. "Amikor rossz szereplőket találunk, akik megpróbálják félrevezetni az embereket, gyors lépéseket teszünk a tartalom eltávolításától kezdve a fiók felfüggesztésén át egészen a pereskedésig" - mondta Ian Leader, a Google Maps termékmenedzsment igazgatója.
A javasolt szabályban az FTC nem kívánt új szabályokat hozni a technológiai óriásokkal szemben, és egy szövetségi törvényre hivatkozott, amely megvédi a vállalatokat a platformjaikon közzétett tartalmakkal kapcsolatos felelősségtől. Az ügynökség ehelyett az online értékeléseket vásárló vagy értékesítő vállalkozások vizsgálatára és megbüntetésére összpontosít, azokat 50 000 dolláros vagy annál is magasabb bírságokkal fenyegetve.
"A szabály nem vonatkozik az egész korrupt rendszer építészeire: a véleményezési platformokra és a technológiai cégekre, amelyek hasznot húznak az online véleményekből, legyenek azok valósak vagy hamisak" - mondta Kay Dean, egy korábbi szövetségi bűnügyi nyomozó, aki a Fake Review Watch-ot vezeti. Dean azután kezdte meg erőfeszítéseit, hogy a hamis online értékelések egy pszichiátriai rendelőbe tévesztették. YouTube-csatornáján több száz olyan vállalkozást dokumentál, amelyek hamis vagy gyanús értékeléseket használnak, a költöztető cégektől az orvosi rendelőkig. Vizsgálatai gyakran támaszkodnak olyan értékelők azonosítására, akik országszerte egymástól független vállalkozásokat értékelnek - ez a csalás biztos jele. Dean a Google-t és más nagy platformokat okolja a problémáért: ezek a weboldalak általában csak az ügyfelekre hagyatkoznak a hamis értékelések önellenőrzésében, és általában nem hozzák nyilvánosságra, ha egy vállalkozás gyanúsan viselkedik, így a csalók a régi értékelések eltávolítása után is folytathatják a csalárd értékelések közzétételét.
Tipikus eset szerinte egy orvosé: Dr. Mohrmann állítólagos páciensei közül 19-en ugyanarról a Las Vegas-i költöztető cégről is dicsérő értékelést hagytak a Google Maps-en, és további 18-an nyilvánvalóan ugyanazt a texasi lakatoscéget használták. Dr. Mark éreztette velem, hogy biztos kezekben vagyok" - írta a páciens a Yelp értékelő oldalon ötcsillagos értékelésében a rajta elvégzett sikeres ortopédiai beavatkozásról. Csakhogy az író nem volt tényleges beteg, és nem volt semmilyen kezelés. A múlt hónapban Dr. Mohrmann megegyezett a New York-i főügyésszel a nyilvánosság hamis véleményekkel való megtévesztésének vádjában, és beleegyezett, hogy 100 000 dolláros büntetést fizet. A New York-i főügyész hivatala szerint Dr. Mohrmann "arra kérte barátait, családtagjait és alkalmazottait, hogy pozitív, ötcsillagos értékeléseket hagyjanak", és hogy a felesége írta az értékelések egy részét.
A Transparency Company egy iparági megfigyelő szervezet, amely a hamis értékelések elemzésére és felderítésére szolgáló szoftvereket fejleszt. A cég már több, mint 100 000 olyan vállalkozást azonosított, amelyek hamis és gyanús értékeléseket használnak digitális imázsuk növelésére - gyakran olyan módon, amely a gyanútlan vásárló számára láthatatlan. "Az egyik ok, amiért a hamis Google-értékelések felderítését választottam az Amazonnal és másokkal szemben, az a fogyasztóknak okozott kár" - mondta Curtis Boyd, a Transparency Company alapítója. "Egy rossz 10 dolláros konyhakés vagy egy olcsó Bluetooth-fejhallgató nem tesz tönkre egy háztartást. Ha rossz orvost, ügyvédet vagy vállalkozót választunk, az tönkreteheti az életünket".
Az Amazon júniusban elébe ment az FTC új szabályozásának, és bejelentette a hamis értékelések megállítására irányuló tervezetét. Egy blogbejegyzésben a vállalat elismerte, hogy "kialakult egy illegális "hamis értékelés-közvetítő" iparág", és fogadalmat tett a visszaszorításra. A vállalat több forrást biztosított a hamis értékelési rendszerek kivizsgálására, és közölte, hogy információt fog cserélni a rivális cégekkel. Októberre az Amazon más nagy értékelő portálokkal, például az Expedia-val közösen létrehozta a Coalition for Trusted Reviews (Koalíció a megbízható értékelésekért) nevű együttműködést, amelynek célja, hogy közös szabványokat hozzon létre az értékelések ellenőrzésére, és lehetővé tegye a vállalatok számára, hogy feljegyzéseket cseréljenek a csalárd szereplők működéséről. A koalíció azonban még nem írta le, hogyan érné el ezeket a célokat, illetve mennyi időt és pénzt igényelne.
Az iparági koalíciók egyben kísérletek arra, hogy elkerüljék a törvényhozók szigorúbb szabályozását. Az Európai Unió gyorsabban lépett a vállalatok felelősségre vonása érdekében a platformjaikon közzétett tartalmakért, tavaly fogadták el a digitális szolgáltatásokról szóló törvényt, amely jogilag felelősségre vonhatja a vállalatokat a csalárd tartalmakért. Az Amazon a szabályozó hatóságokra is hárította a felelősséget, azt írva, hogy a probléma "olyan kormányzati szerveket igényel, amelyek megfelelő végrehajtási hatáskörrel és finanszírozással rendelkeznek ahhoz, hogy üldözzék a hamis értékelőket". Az Amazon szóvivője közleményében azt mondta, hogy miközben a vállalat küzd a hamis értékelések ellen, a hamis értékelő brókerek "taktikája is fejlődik", de a vállalat "felfüggeszti, kitiltja és jogi lépéseket tesz" azok ellen, akik megsértették a szabályzatát.