SG.hu
A lengyel online piacért harcol egymással az Amazon és a Temu
Az Amazon és a Temu különböző módszerekkel próbál részesedést rabolni Lengyelország vezető online piacterétől, az Allegro-tól. Az amerikai e-kereskedelmi óriás a videókra, a divatra összpontosító kínai vállalat pedig az alacsony árakra támaszkodik a vásárlók megnyerése érdekében.
Mindkét kiskereskedő nagy lehetőségeket lát Közép- és Kelet-Európa legnagyobb gazdaságában és a régió egészében, mert a jövedelmek nőnek és egyre több az online vásárló fogyasztó, és az érettebb nyugati piacokhoz képest a növekedés is nagyobb. Az Amazon azt tervezi, hogy lengyel nyelvű műsorokkal bővíti a Prime Video szolgáltatását - mondta el Rocco Braeuniger, a Németországért, Ausztriáért, Svájcért és a közép-európai piacokért felelős országmenedzser. "Jó visszhangot tapasztaltunk a Prime Videonál, és ezt meg fogjuk duplázni" - mondta. "Befektetünk a régió helyi produkcióiba." Az Amazon eddigi legnézettebb címe Lengyelországban egy Robert Lewandowski futballistáról szóló dokumentumfilm.
Az Amazon Prime más szolgáltatások mellett a videostreaminget is tartalmazza, Lengyelországban évi 49 zlotyba (4500 forintba) kerül. A legtöbb lengyel előfizető igénybe veszi a videós kedvezményt, amelyet a vállalat kulcsfontosságúnak tart a felhasználók vonzása és megtartása szempontjából - mondta Braeuniger. Az Amazon Alexa hangalapú asszisztens szoftverét a társaság Gdansk városában található technológiai központjában fejlesztették ki, és a cég további beruházásokat tervez a régióban, többek között a logisztika területén. "Óriási növekedési potenciált látunk a közép- és kelet-európai térségben" - mondta Braeuniger.
Az EuroCommerce Europe iparági szervezet nemrégiben 900 milliárd euróra becsülte a teljes európai online piacot, amelynek 67%-a Nyugat-Európában található. A közép- és kelet-európai országok a teljes forgalomnak mindössze 8%-át, illetve 2%-át tették ki, így még bőven van tere a növekedésnek. A közel 40 millió lakosú Lengyelországban az online piacterek forgalmát az 1999-ben alapított Allegro uralja, amely 2020-ban debütált a varsói tőzsdén. Az Amazon 2021-ben lépett be a lengyel piacra.
A kínai Temu - amely a Pinduoduo tulajdonában van - 2023-ban követte, és olcsó divatajánlatokkal gyorsan növelte piaci részesedését, "Bíztató visszajelzéseket kaptunk a közép-kelet-európai régió fogyasztóitól" - közölte a cég egy nyilatkozatban. A Mediapanel Gemius Polska és a PBI adatai szerint februárban az Amazon közel 5,9 millió felhasználóval rendelkezett Lengyelországban, messze lemaradva a 18,2 milliós Allegro és a Temu 13,7 millió felhasználója mögött. Pawel Szpigiel, a DM mBank elemzője szerint az Allegro hűséges ügyfélkörének és széles szolgáltatási palettájának köszönhetően nehezen legyőzhető piacvezető, de az Amazon lassú építkezési képessége és a Temu árversenye potenciális fenyegetést jelent. "Az Allegro nem alhat nyugodtan, mert az e-kereskedelmi piac nagyon dinamikus, amit a Temu világszerte sikeres" - mondta Szpigiel. "Az Amazon stratégiája más és mindig is más volt, mint a kínai vállalatoké, ők az elhúzódó lövészárok harcokban jók" - tette hozzá.
Eddig a vásárlókhoz való közelség segített az Allegrónak megvédeni vezető pozícióját Lengyelországban, és 2023-ban a szomszédos Csehországban, idén pedig Szlovákiában is megjelennek. A Mall.cz felvásárlását követően a hat országban működő vállalat 2024-ben Horvátországban, Magyarországon és Szlovéniában tervezi bevezetni az Allegro márkát. "A Cseh Köztársaságban és Szlovákiában az az erősségünk, hogy ezek Lengyelországgal szomszédos piacok" - mondta Jon Eastick pénzügyi igazgató. "A lengyel kereskedők kínálata nem felel meg tökéletesen az ottani ízlésnek, de elég közel áll hozzá".
De a kifogyhatatlan zsebű Amazonnal való versengés nem lesz egyszerű. Dominik Niszcz, a Trigon elemzője szerint az Allegro 2024-es nemzetközi tevékenységből származó vesztesége meghaladhatja az 500 millió zlotyt, az összeg főként a magyar piacra való belépéshez kapcsolódó kiadásoktól függ. Lengyelország éves inflációja 2023 februárjában 18,4%-on tetőzött, majd azóta 1,9%-ra mérséklődött. Elemzők arra számítanak, hogy az infláció ott ismét emelkedni fog, mivel a kormány eltörölte az élelmiszerekre vonatkozó nulla százalékos adót és feloldotta az energiaárak befagyasztását. Egyes elemzők Lengyelország viszonylag alacsony háztartási megtakarítási rátájára is rámutatnak, mondván, hogy a magánfogyasztás lassabban élénkülhet, ha a háztartások úgy döntenek, hogy először a tartalékaikat építik újra. "Úgy tűnik, hogy a fellendülés (a fogyasztás) egy kicsit lassabban jön, mint ahogy azt a közgazdászok várják. Ebből a szempontból óvatosak vagyunk" - mondta Eastick.
Mindkét kiskereskedő nagy lehetőségeket lát Közép- és Kelet-Európa legnagyobb gazdaságában és a régió egészében, mert a jövedelmek nőnek és egyre több az online vásárló fogyasztó, és az érettebb nyugati piacokhoz képest a növekedés is nagyobb. Az Amazon azt tervezi, hogy lengyel nyelvű műsorokkal bővíti a Prime Video szolgáltatását - mondta el Rocco Braeuniger, a Németországért, Ausztriáért, Svájcért és a közép-európai piacokért felelős országmenedzser. "Jó visszhangot tapasztaltunk a Prime Videonál, és ezt meg fogjuk duplázni" - mondta. "Befektetünk a régió helyi produkcióiba." Az Amazon eddigi legnézettebb címe Lengyelországban egy Robert Lewandowski futballistáról szóló dokumentumfilm.
Az Amazon Prime más szolgáltatások mellett a videostreaminget is tartalmazza, Lengyelországban évi 49 zlotyba (4500 forintba) kerül. A legtöbb lengyel előfizető igénybe veszi a videós kedvezményt, amelyet a vállalat kulcsfontosságúnak tart a felhasználók vonzása és megtartása szempontjából - mondta Braeuniger. Az Amazon Alexa hangalapú asszisztens szoftverét a társaság Gdansk városában található technológiai központjában fejlesztették ki, és a cég további beruházásokat tervez a régióban, többek között a logisztika területén. "Óriási növekedési potenciált látunk a közép- és kelet-európai térségben" - mondta Braeuniger.
Az EuroCommerce Europe iparági szervezet nemrégiben 900 milliárd euróra becsülte a teljes európai online piacot, amelynek 67%-a Nyugat-Európában található. A közép- és kelet-európai országok a teljes forgalomnak mindössze 8%-át, illetve 2%-át tették ki, így még bőven van tere a növekedésnek. A közel 40 millió lakosú Lengyelországban az online piacterek forgalmát az 1999-ben alapított Allegro uralja, amely 2020-ban debütált a varsói tőzsdén. Az Amazon 2021-ben lépett be a lengyel piacra.
A kínai Temu - amely a Pinduoduo tulajdonában van - 2023-ban követte, és olcsó divatajánlatokkal gyorsan növelte piaci részesedését, "Bíztató visszajelzéseket kaptunk a közép-kelet-európai régió fogyasztóitól" - közölte a cég egy nyilatkozatban. A Mediapanel Gemius Polska és a PBI adatai szerint februárban az Amazon közel 5,9 millió felhasználóval rendelkezett Lengyelországban, messze lemaradva a 18,2 milliós Allegro és a Temu 13,7 millió felhasználója mögött. Pawel Szpigiel, a DM mBank elemzője szerint az Allegro hűséges ügyfélkörének és széles szolgáltatási palettájának köszönhetően nehezen legyőzhető piacvezető, de az Amazon lassú építkezési képessége és a Temu árversenye potenciális fenyegetést jelent. "Az Allegro nem alhat nyugodtan, mert az e-kereskedelmi piac nagyon dinamikus, amit a Temu világszerte sikeres" - mondta Szpigiel. "Az Amazon stratégiája más és mindig is más volt, mint a kínai vállalatoké, ők az elhúzódó lövészárok harcokban jók" - tette hozzá.
Eddig a vásárlókhoz való közelség segített az Allegrónak megvédeni vezető pozícióját Lengyelországban, és 2023-ban a szomszédos Csehországban, idén pedig Szlovákiában is megjelennek. A Mall.cz felvásárlását követően a hat országban működő vállalat 2024-ben Horvátországban, Magyarországon és Szlovéniában tervezi bevezetni az Allegro márkát. "A Cseh Köztársaságban és Szlovákiában az az erősségünk, hogy ezek Lengyelországgal szomszédos piacok" - mondta Jon Eastick pénzügyi igazgató. "A lengyel kereskedők kínálata nem felel meg tökéletesen az ottani ízlésnek, de elég közel áll hozzá".
De a kifogyhatatlan zsebű Amazonnal való versengés nem lesz egyszerű. Dominik Niszcz, a Trigon elemzője szerint az Allegro 2024-es nemzetközi tevékenységből származó vesztesége meghaladhatja az 500 millió zlotyt, az összeg főként a magyar piacra való belépéshez kapcsolódó kiadásoktól függ. Lengyelország éves inflációja 2023 februárjában 18,4%-on tetőzött, majd azóta 1,9%-ra mérséklődött. Elemzők arra számítanak, hogy az infláció ott ismét emelkedni fog, mivel a kormány eltörölte az élelmiszerekre vonatkozó nulla százalékos adót és feloldotta az energiaárak befagyasztását. Egyes elemzők Lengyelország viszonylag alacsony háztartási megtakarítási rátájára is rámutatnak, mondván, hogy a magánfogyasztás lassabban élénkülhet, ha a háztartások úgy döntenek, hogy először a tartalékaikat építik újra. "Úgy tűnik, hogy a fellendülés (a fogyasztás) egy kicsit lassabban jön, mint ahogy azt a közgazdászok várják. Ebből a szempontból óvatosak vagyunk" - mondta Eastick.