SG.hu
Annyira nehéz lemondani az Adobe előfizetést, hogy az már csalás
Az amerikai szabályozó hatóságok beperelték az Adobe-ot azért, mert a vállalat megnehezítette a Photoshop és más szoftverek előfizetéseinek lemondását.
Az igazságügyi minisztérium keresete szerint az Adobe "apró betűs részekben, valamint opcionális szövegdobozok és hiperlinkek mögött" rejtette el a fogyasztók elől a lemondási díj részleteit. A perben foglalt állítások szerint az társaság honlapja és ügyfélszolgálati képviselői a lemondást igazi kihívássá tették. "Az Adobe tisztában van azzal, hogy a fogyasztók milyen akadályokkal szembesülnek, amikor megpróbálják lemondani előfizetésüket" - állítja az amerikai kormány a perben, amelyet az Egyesült Államok észak-kaliforniai kerületi bíróságán nyújtottak be.
Mindez a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság által az Amazon ellen tavaly indított hasonló pert követi, amelyben a kormány azzal érvelt, hogy az e-kereskedelmi óriás megnehezítette a vásárlók számára Prime-tagságuk felmondását. Az ügynökség új, "egy kattintással lemondható" szabályokat javasol, amelyek megkövetelnék a vállalatoktól, hogy egyszerű módot kínáljanak arra, hogy ne kelljen a kívántnál tovább fizetni egy termékért.
A nehezen lemondható előfizetésekkel rendelkező vállalatok megbüntetésére irányuló új erőfeszítések a szövetségi szabályozó hatóságok szélesebb körű kísérletére épülnek, hogy visszaszorítsák az IT-cégek hatalmát. Az Igazságügyi Minisztérium és a versenyhivatal, az FTC trösztellenes pert indított a Google, az Amazon, az Apple, a Microsoft és a Meta, az Instagram és a WhatsApp tulajdonosa ellen is, azzal vádolva őket, hogy magatartásuk vagy üzletkötéseik elfojtják a versenyt. Az Adobe tavaly elállt a Figma, egy dizájn startup 20 milliárd dollárosra tervezett felvásárlásától, mert világszerte a szabályozó hatóságok ellenállásába ütközött.
Az Adobe elleni perben az igazságügyi minisztérium David Wadhwanit, a digitális média üzletág elnökét és Maninder Sawhney-t, a vállalat egyik alelnökét nevezte meg vádlottként. A kereset az Adobe gyakorlatának az FTC által lefolytatott vizsgálatát követi. "Átláthatóak az előfizetési megállapodásaink feltételei és egyszerű lemondási folyamatunk van" - írja Dana Rao, az Adobe általános jogtanácsosa egy nyilatkozatban. "A bíróságon cáfolni fogjuk az FTC állításait".
A per az Adobe népszerű tervezőszoftvereit, köztük a Photoshopot, az Illustratort és az Acrobat programot célozza. Az elmúlt években az Adobe áttért arra, hogy előfizetéseket kínáljon ezekhez a termékekhez, és felhagyott a korábbi modellel, amely egyszeri licenceket adott el az eszközök használatához. A vállalat 2023-ban 14,22 milliárd dollár bevételt ért el az előfizetésekből, szemben a 2019-es 7,71 milliárd dollárral - közölte a kormány. Az Adobe lépéseket tett annak érdekében, hogy a fogyasztókat havi részletekben számlázott éves előfizetésekbe zárja, állítja a per. Feliratkozáskor a teljes árat félkövér betűvel tüntették fel, ezzel szemben a lemondási díjra való hivatkozás világosabb dőlt betűs szövegben jelenik meg, kifogásolja a kormány.
A fogyasztóknak egy külön linkre kellett kattintaniuk, hogy láthassák az idő előtti lemondási díj részleteit, amely a fennmaradó részletek felébe került, és akkor volt érvényes, ha az ügyfél az első évben mondott le. "A fogyasztók az előfizetésre anélkül is beiratkozhatnak, hogy erre a linkre kattintanának, és az Adobe tudja, hogy a legtöbb fogyasztó nem kattint rá a feliratkozás előtt" - áll a keresetben. A kormány szerint az ügyfelek panaszt tettek az Adobe-nál és a fogyasztói szervezeteknél a lemondási díj miatt.
Az ügyfelek csak nehezen tudják megtalálni a lemondáshoz szükséges űrlapot az Adobe weboldalán. A kereset szerint a vállalat ügyfélszolgálati vonala gyakran elutasította a hívásokat, vagy csak egymás között kapcsolgatták tovább az ügyfelet. "Számos esetben az Adobe ügyfélszolgálatán keresztül lemondást kérő előfizetők azt hitték, hogy sikeresen lemondtak, de a díjat továbbra is felszámították" - állítja a kormány. "Ezen előfizetők közül néhányan hónapokig nem vették észre, hogy az Adobe továbbra is számlázza őket, és csak akkor értesültek a díjakról, amikor átnézték a bankszámláikat". A per egyes vezetőkre vonatkozó állításainak nagy részét titkosították. A kormány szerint Wadwhani szerepe kulcsfontosságú volt az Adobe előfizetési üzletágában.
Az igazságügyi minisztérium keresete szerint az Adobe "apró betűs részekben, valamint opcionális szövegdobozok és hiperlinkek mögött" rejtette el a fogyasztók elől a lemondási díj részleteit. A perben foglalt állítások szerint az társaság honlapja és ügyfélszolgálati képviselői a lemondást igazi kihívássá tették. "Az Adobe tisztában van azzal, hogy a fogyasztók milyen akadályokkal szembesülnek, amikor megpróbálják lemondani előfizetésüket" - állítja az amerikai kormány a perben, amelyet az Egyesült Államok észak-kaliforniai kerületi bíróságán nyújtottak be.
Mindez a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság által az Amazon ellen tavaly indított hasonló pert követi, amelyben a kormány azzal érvelt, hogy az e-kereskedelmi óriás megnehezítette a vásárlók számára Prime-tagságuk felmondását. Az ügynökség új, "egy kattintással lemondható" szabályokat javasol, amelyek megkövetelnék a vállalatoktól, hogy egyszerű módot kínáljanak arra, hogy ne kelljen a kívántnál tovább fizetni egy termékért.
A nehezen lemondható előfizetésekkel rendelkező vállalatok megbüntetésére irányuló új erőfeszítések a szövetségi szabályozó hatóságok szélesebb körű kísérletére épülnek, hogy visszaszorítsák az IT-cégek hatalmát. Az Igazságügyi Minisztérium és a versenyhivatal, az FTC trösztellenes pert indított a Google, az Amazon, az Apple, a Microsoft és a Meta, az Instagram és a WhatsApp tulajdonosa ellen is, azzal vádolva őket, hogy magatartásuk vagy üzletkötéseik elfojtják a versenyt. Az Adobe tavaly elállt a Figma, egy dizájn startup 20 milliárd dollárosra tervezett felvásárlásától, mert világszerte a szabályozó hatóságok ellenállásába ütközött.
Az Adobe elleni perben az igazságügyi minisztérium David Wadhwanit, a digitális média üzletág elnökét és Maninder Sawhney-t, a vállalat egyik alelnökét nevezte meg vádlottként. A kereset az Adobe gyakorlatának az FTC által lefolytatott vizsgálatát követi. "Átláthatóak az előfizetési megállapodásaink feltételei és egyszerű lemondási folyamatunk van" - írja Dana Rao, az Adobe általános jogtanácsosa egy nyilatkozatban. "A bíróságon cáfolni fogjuk az FTC állításait".
1. @FTC has taken action against Adobe and two executives for pushing people into subscriptions and then making it absurdly hard to cancel.
— Lina Khan (@linakhanFTC) June 17, 2024
Adobe ambushed users with hefty "early termination fees" and threw up obstacles when people tried to cancel.https://t.co/lyWAv4GMm1
A per az Adobe népszerű tervezőszoftvereit, köztük a Photoshopot, az Illustratort és az Acrobat programot célozza. Az elmúlt években az Adobe áttért arra, hogy előfizetéseket kínáljon ezekhez a termékekhez, és felhagyott a korábbi modellel, amely egyszeri licenceket adott el az eszközök használatához. A vállalat 2023-ban 14,22 milliárd dollár bevételt ért el az előfizetésekből, szemben a 2019-es 7,71 milliárd dollárral - közölte a kormány. Az Adobe lépéseket tett annak érdekében, hogy a fogyasztókat havi részletekben számlázott éves előfizetésekbe zárja, állítja a per. Feliratkozáskor a teljes árat félkövér betűvel tüntették fel, ezzel szemben a lemondási díjra való hivatkozás világosabb dőlt betűs szövegben jelenik meg, kifogásolja a kormány.
A fogyasztóknak egy külön linkre kellett kattintaniuk, hogy láthassák az idő előtti lemondási díj részleteit, amely a fennmaradó részletek felébe került, és akkor volt érvényes, ha az ügyfél az első évben mondott le. "A fogyasztók az előfizetésre anélkül is beiratkozhatnak, hogy erre a linkre kattintanának, és az Adobe tudja, hogy a legtöbb fogyasztó nem kattint rá a feliratkozás előtt" - áll a keresetben. A kormány szerint az ügyfelek panaszt tettek az Adobe-nál és a fogyasztói szervezeteknél a lemondási díj miatt.
Az ügyfelek csak nehezen tudják megtalálni a lemondáshoz szükséges űrlapot az Adobe weboldalán. A kereset szerint a vállalat ügyfélszolgálati vonala gyakran elutasította a hívásokat, vagy csak egymás között kapcsolgatták tovább az ügyfelet. "Számos esetben az Adobe ügyfélszolgálatán keresztül lemondást kérő előfizetők azt hitték, hogy sikeresen lemondtak, de a díjat továbbra is felszámították" - állítja a kormány. "Ezen előfizetők közül néhányan hónapokig nem vették észre, hogy az Adobe továbbra is számlázza őket, és csak akkor értesültek a díjakról, amikor átnézték a bankszámláikat". A per egyes vezetőkre vonatkozó állításainak nagy részét titkosították. A kormány szerint Wadwhani szerepe kulcsfontosságú volt az Adobe előfizetési üzletágában.