SG.hu
20 milliárd dollárért vett volna meg egy szoftvercéget az Adobe, de a hatóságok nem engedik
Az Adobe feladja a Figma 20 milliárd dolláros felvásárlását, mert az EU-ban és az Egyesült Királyságban zajló versenyjogi vizsgálatok miatt a hatósági jóváhagyás nehézkessé vált.
Az ügyletet mind az Egyesült Királyság, mind az EU versenyfelügyeleti hatóságai vizsgálni kezdték, mivel attól tartottak, hogy az hatással lenne a terméktervezés, a képszerkesztés és az illusztráció piacára. A szabályozó hatóság által tegnap közzétett dokumentum szerint az Adobe a múlt héten elutasította, hogy a brit verseny- és piacfelügyeleti hatóság aggályainak eleget tevő korrekciós intézkedéseket kínáljon, azzal érvelve, hogy az elidegenítés "teljesen aránytalan" lenne. Órákkal később a két vállalat közös nyilatkozatot adott ki, amelyben a szabályozói kihívásokra hivatkozva megszüntették az egyesülést. Az Adobe a fúziós megállapodás értelmében 1 milliárd dolláros felmondási díjat fizet a Figmának.
"Az Adobe és a Figma határozottan nem ért egyet a közelmúltbeli szabályozói megállapításokkal, de úgy gondoljuk, hogy mindkettőnk érdeke, hogy függetlenül haladjunk előre" - mondta Shantanu Narayen, az Adobe elnök-vezérigazgatója. A vállalatoknak több szabályozási kihívással kellett megküzdeniük: az EU végrehajtó szerve, az Európai Bizottság a múlt hónapban kifogást emelt az ügylet ellen, arra hivatkozva, hogy a felvásárlás "jelentősen csökkentheti a versenyt a globális piacokon". Margrethe Vestager, az EU versenyjogi biztosa így nyilatkozott: "A két vállalat egyesítésével a tervezett felvásárlás megszüntette volna az összes jelenlegi és megakadályozta volna az összes jövőbeli versenyt közöttük. Alapos vizsgálatunk kimutatta, hogy ez magasabb árakhoz, alacsonyabb minőséghez vagy kevesebb választékhoz vezetne a fogyasztók számára".
A versenyszabályozók világszerte vegyes jeleket küldenek a nagy IT-cégek törekvéseivel kapcsolatban, amelyek ígéretes startup-ok és potenciális riválisok felvásárlásában reménykednek, miközben a nyilvános piacok nagyrészt zárva vannak az új tőzsdei bevezetések előtt. Az EU trösztellenes felügyelete hivatalos kifogást emelt az Amazon által a Roomba-gyártó iRobot 1,7 milliárd dolláros tervezett felvásárlása ellen. A Microsoft azonban véghez tudta vinni a játékgyártó Activision 75 milliárd dolláros felvásárlását, miután a brit szabályozó hatóságok megnyugtatására módosította az üzletet. Dylan Field, a Figma vezérigazgatója szerint "fontos, hogy a felvásárlási út továbbra is rendelkezésre álljon, mert nagyon kevés vállalat jut el a tőzsdei bevezetésig. Nagyon sok cég bukik meg ezen az úton."
Az ügylet kritikusai szerint az Adobe azért kínált ilyen magas árat a San Franciscó-i székhelyű Figmáért, mert a szoftveróriásnak nagyon fontos az évtizedek óta legígéretesebb új riválisának elnyomása. A két cég először a COVID-19 járvány idején, a technológiai befektetések fellendülése idején tárgyalt az üzletről, és azt 2022 szeptemberében jelentették be. Az ár a Figma értékét az éves ismétlődő bevételeinek nagyjából 50-szeresére, a legutóbbi, 2021-es magánfinanszírozási körének pedig a duplájára értékelte volna. Az angol versenyfelügyelet, a CMA novemberi jogorvoslati javaslatai szerint azt fontolgatták, hogy vagy megtiltja az ügyletet, vagy az átfedő tevékenységek - például az Adobe Illustrator vagy Photoshop, illetve a Figma fő terméke, a Figma Design - eladását követelik meg.
Field elmondta, hogy ez utóbbi javaslat meghökkentette őt. "Észveszejtő az az ötlet, hogy felvásároljanak egy vállalatot, hogy aztán el kelljen adnia fő termékét. Amikor elolvastam a dokumentumot, és láttam, hogy ez az egyik javaslat, elég mulatságosnak találtam; úgy éreztem, mintha egy vicc csattanója lenne. Meglepett, hogy ezt hatósági javaslatként láttam"." Nyilatkozatában Field azt mondta, hogy "csalódott az eredmény miatt". A CMA közzétette a vállalatok válaszait az előzetes megállapításokra, amelyek az Adobe és a Figma szerint "súlyos jogi és ténybeli hibákat" tartalmaztak, és "irracionális megközelítést alkalmaztak a bizonyítékok összegyűjtése és értékelése során. A Photoshop vagy az Illustrator több milliárd dolláros globális értékesítésének megkövetelése egy bizonytalan és spekulatív kárelmélet kezelése érdekében teljesen aránytalan" - írták.
Az Adobe nagyon akarta ezt a céget, felismerve, hogy a vele való versenyre felállított ajánlatuk, az XD közel sem jó ajánlat. Mindez arra kényszeríti őket, hogy visszatérjenek saját tervezési együttműködési eszközükhöz. "Az Adobe felismerte, hogy a generatív MI világában az érték nem a tartalomkészítés, hanem a tartalom munkájának összehangolása. Ez a megállapodás két évvel veti vissza az Adobe-ot, és arra ösztönzi őket, hogy az XD-t úgy alakítsák át, hogy lefedje ezt a kulcsfontosságú piacot" - mondta Ray Wang, a Constellation Research alapítója és vezető elemzője. Ez nem lesz egyszerű, mert a vállalat szinte teljesen leépítette az XD csapatát.
"Az XD-vel megpróbáltunk beszállni a kollaboratív tervezésbe, de nem sikerült. Elhagytuk azt a terméket. Lényegében soha nem hozott nekünk évi 15-17 millió dollárnál többet. Azt hiszem, csak öt teljes munkaidős alkalmazott foglalkozik vele, akik a szerződéses követelmények miatt nem kapcsolták le a villanyt" - mondta Dana Rao, az Adobe általános jogtanácsosa. Pozitívum, hogy a vállalatnak most megmaradt egy csomó pénze, és talán a generatív mesterséges intelligencia utáni világban ezt másra jobban fel lehet használni. Az üzletet a ChatGPT előtt jelentették be, és a világ azóta drámaian megváltozott. Wang szerint a vállalat megfontolhatja egy másik kollaborációs startup felvásárlását, mint például a Miro, a Webflow vagy az InVision. Bár egyikük sem tökéletes helyettesítője a Figmának, bármelyikük előnyt adhatna a vállalatnak a kollaborációs térben, anélkül, hogy olyan vizsgálatot vonzana, mint a Figma megvásárlására tett kísérlet.
A Figma a maga részéről az üzlet bejelentése óta sem állt meg, független vállalatként folytatja és tervezi a munkát. A startup 2022 szeptembere óta 500 embert vett fel és több új képességet fejlesztett ki, többek között fejlesztőknek szánt eszközöket és egy generatív MI-réteget a népszerű FigJam whiteboard eszközére. Most a Figma egyedül lép tovább, és megmaradt ugyanannak a potenciállal teli startupnak, ami az üzlet bejelentése előtt, 2022 szeptemberében volt. Az Adobe-nak pedig újra kell gondolnia a design-kollaborációs stratégiáját, lényegében a nulláról kell kezdenie. Valószínűleg mélységesen csalódottak a kialakult helyzet miatt.
Az ügyletet mind az Egyesült Királyság, mind az EU versenyfelügyeleti hatóságai vizsgálni kezdték, mivel attól tartottak, hogy az hatással lenne a terméktervezés, a képszerkesztés és az illusztráció piacára. A szabályozó hatóság által tegnap közzétett dokumentum szerint az Adobe a múlt héten elutasította, hogy a brit verseny- és piacfelügyeleti hatóság aggályainak eleget tevő korrekciós intézkedéseket kínáljon, azzal érvelve, hogy az elidegenítés "teljesen aránytalan" lenne. Órákkal később a két vállalat közös nyilatkozatot adott ki, amelyben a szabályozói kihívásokra hivatkozva megszüntették az egyesülést. Az Adobe a fúziós megállapodás értelmében 1 milliárd dolláros felmondási díjat fizet a Figmának.
"Az Adobe és a Figma határozottan nem ért egyet a közelmúltbeli szabályozói megállapításokkal, de úgy gondoljuk, hogy mindkettőnk érdeke, hogy függetlenül haladjunk előre" - mondta Shantanu Narayen, az Adobe elnök-vezérigazgatója. A vállalatoknak több szabályozási kihívással kellett megküzdeniük: az EU végrehajtó szerve, az Európai Bizottság a múlt hónapban kifogást emelt az ügylet ellen, arra hivatkozva, hogy a felvásárlás "jelentősen csökkentheti a versenyt a globális piacokon". Margrethe Vestager, az EU versenyjogi biztosa így nyilatkozott: "A két vállalat egyesítésével a tervezett felvásárlás megszüntette volna az összes jelenlegi és megakadályozta volna az összes jövőbeli versenyt közöttük. Alapos vizsgálatunk kimutatta, hogy ez magasabb árakhoz, alacsonyabb minőséghez vagy kevesebb választékhoz vezetne a fogyasztók számára".
A versenyszabályozók világszerte vegyes jeleket küldenek a nagy IT-cégek törekvéseivel kapcsolatban, amelyek ígéretes startup-ok és potenciális riválisok felvásárlásában reménykednek, miközben a nyilvános piacok nagyrészt zárva vannak az új tőzsdei bevezetések előtt. Az EU trösztellenes felügyelete hivatalos kifogást emelt az Amazon által a Roomba-gyártó iRobot 1,7 milliárd dolláros tervezett felvásárlása ellen. A Microsoft azonban véghez tudta vinni a játékgyártó Activision 75 milliárd dolláros felvásárlását, miután a brit szabályozó hatóságok megnyugtatására módosította az üzletet. Dylan Field, a Figma vezérigazgatója szerint "fontos, hogy a felvásárlási út továbbra is rendelkezésre álljon, mert nagyon kevés vállalat jut el a tőzsdei bevezetésig. Nagyon sok cég bukik meg ezen az úton."
Az ügylet kritikusai szerint az Adobe azért kínált ilyen magas árat a San Franciscó-i székhelyű Figmáért, mert a szoftveróriásnak nagyon fontos az évtizedek óta legígéretesebb új riválisának elnyomása. A két cég először a COVID-19 járvány idején, a technológiai befektetések fellendülése idején tárgyalt az üzletről, és azt 2022 szeptemberében jelentették be. Az ár a Figma értékét az éves ismétlődő bevételeinek nagyjából 50-szeresére, a legutóbbi, 2021-es magánfinanszírozási körének pedig a duplájára értékelte volna. Az angol versenyfelügyelet, a CMA novemberi jogorvoslati javaslatai szerint azt fontolgatták, hogy vagy megtiltja az ügyletet, vagy az átfedő tevékenységek - például az Adobe Illustrator vagy Photoshop, illetve a Figma fő terméke, a Figma Design - eladását követelik meg.
Field elmondta, hogy ez utóbbi javaslat meghökkentette őt. "Észveszejtő az az ötlet, hogy felvásároljanak egy vállalatot, hogy aztán el kelljen adnia fő termékét. Amikor elolvastam a dokumentumot, és láttam, hogy ez az egyik javaslat, elég mulatságosnak találtam; úgy éreztem, mintha egy vicc csattanója lenne. Meglepett, hogy ezt hatósági javaslatként láttam"." Nyilatkozatában Field azt mondta, hogy "csalódott az eredmény miatt". A CMA közzétette a vállalatok válaszait az előzetes megállapításokra, amelyek az Adobe és a Figma szerint "súlyos jogi és ténybeli hibákat" tartalmaztak, és "irracionális megközelítést alkalmaztak a bizonyítékok összegyűjtése és értékelése során. A Photoshop vagy az Illustrator több milliárd dolláros globális értékesítésének megkövetelése egy bizonytalan és spekulatív kárelmélet kezelése érdekében teljesen aránytalan" - írták.
Az Adobe nagyon akarta ezt a céget, felismerve, hogy a vele való versenyre felállított ajánlatuk, az XD közel sem jó ajánlat. Mindez arra kényszeríti őket, hogy visszatérjenek saját tervezési együttműködési eszközükhöz. "Az Adobe felismerte, hogy a generatív MI világában az érték nem a tartalomkészítés, hanem a tartalom munkájának összehangolása. Ez a megállapodás két évvel veti vissza az Adobe-ot, és arra ösztönzi őket, hogy az XD-t úgy alakítsák át, hogy lefedje ezt a kulcsfontosságú piacot" - mondta Ray Wang, a Constellation Research alapítója és vezető elemzője. Ez nem lesz egyszerű, mert a vállalat szinte teljesen leépítette az XD csapatát.
"Az XD-vel megpróbáltunk beszállni a kollaboratív tervezésbe, de nem sikerült. Elhagytuk azt a terméket. Lényegében soha nem hozott nekünk évi 15-17 millió dollárnál többet. Azt hiszem, csak öt teljes munkaidős alkalmazott foglalkozik vele, akik a szerződéses követelmények miatt nem kapcsolták le a villanyt" - mondta Dana Rao, az Adobe általános jogtanácsosa. Pozitívum, hogy a vállalatnak most megmaradt egy csomó pénze, és talán a generatív mesterséges intelligencia utáni világban ezt másra jobban fel lehet használni. Az üzletet a ChatGPT előtt jelentették be, és a világ azóta drámaian megváltozott. Wang szerint a vállalat megfontolhatja egy másik kollaborációs startup felvásárlását, mint például a Miro, a Webflow vagy az InVision. Bár egyikük sem tökéletes helyettesítője a Figmának, bármelyikük előnyt adhatna a vállalatnak a kollaborációs térben, anélkül, hogy olyan vizsgálatot vonzana, mint a Figma megvásárlására tett kísérlet.
A Figma a maga részéről az üzlet bejelentése óta sem állt meg, független vállalatként folytatja és tervezi a munkát. A startup 2022 szeptembere óta 500 embert vett fel és több új képességet fejlesztett ki, többek között fejlesztőknek szánt eszközöket és egy generatív MI-réteget a népszerű FigJam whiteboard eszközére. Most a Figma egyedül lép tovább, és megmaradt ugyanannak a potenciállal teli startupnak, ami az üzlet bejelentése előtt, 2022 szeptemberében volt. Az Adobe-nak pedig újra kell gondolnia a design-kollaborációs stratégiáját, lényegében a nulláról kell kezdenie. Valószínűleg mélységesen csalódottak a kialakult helyzet miatt.