SG.hu
Meg tudja menteni az Apple a Vision Pro-t?
Az Apple 3500 dolláros VR-szemüvegét már féláron árulják a viszonteladói weboldalakon. Vajon a finomhangolások és a frissítések megmenthetik az elavulástól?
Megjelenésekor az Apple Vision Pro egy műszaki vívmány volt, egy olyan "térbeli számítástechnikai" headset, amelyről igazán maga a cég sem tudta mire való. Irodákban, kávézókban vagy hosszú repülőutakon való használatra? Vagy filmet nézni az ágyban, míg a párunk mellettünk alszik? De az biztos, hogy az első vásárlók többségénél már a polcon porosodik. Az Apple nem közölt eladási adatokat, de az elemzők becslései szerint a készülék bukás volt, a vártnál kevesebb darabot adtak el belőle. A közösségi média már nem hemzseg az olyan lelkes videóktól, amelyeken a headsetet nyilvánosan viselik, mint a készülék megjelenése utáni napokban. Néhány korai vásárló visszaküldte a Vision Pro készüléket, és az alig használt készülékek már 2500 dollárért is elkelnek a viszonteladói weboldalakon.
Az Apple hétfőn, az éves fejlesztői konferenciáján bejelentette a Vision Pro néhány új funkcióját, köztük a VisionOS operációs rendszer új verzióját, új gesztusvezérlést és a régi fényképek 3D-s „térbeli fotókká” alakításának módját, amelyeket a készüléken lehet megtekinteni. Az Apple azt is elmondta, hogy hamarosan megkezdi a Vision Pro értékesítését olyan országokban, mint Kína, Japán és Nagy-Britannia. Ezek azonban csak szerény finomítások, nem pedig olyan átfogó átalakítás, amit sok Vision Pro-rajongó remélt. A Vision Pro-t pedig háttérbe szorította az Apple újabb, fényesebb projektje - a generatív MI, amelyet a vállalat „Apple Intelligence”-nek nevez, és amelyet számos termékébe és szolgáltatásába beépít, beleértve a Siri felturbózott változatát, amely idén lesz elérhető az iPhone-okon.
Ez eléggé elgondolkodtató: Az Apple lemond arról az eszközről, amelyet vezetői alig néhány hónappal ezelőtt a számítástechnika jövőjeként hirdettek? Egy irtó drága termékről van szó, első generációs voltához és a konkurensekhez képest a 3500 dollár kiugróan magas. (Persze figyelembe véve a készülékbe csomagolt csúcstechnológiát képviselő alkatrészeket valószínűleg nem ez a helyzet.) De ez az összeg messze magasabb, mint amennyit a fogyasztók túlnyomó többsége fontolóra vesz egy olyan kísérleti eszközre, amely nem helyettesíti az okostelefonját vagy a laptopját, és amely nem tölt be nyilvánvaló igényt az életében.
Rengeteg bosszantó hardveres problémája van, kapásból például túl nehéz ahhoz, hogy hosszú ideig kényelmesen lehessen viselni. Magunkkal kell cipelni egy külső akkumulátort, sötét vagy gyengén megvilágított helyiségekben nem működik jól, és nincs jó módja a szövegbevitelnek - így aki a Vision Pro-t bármilyen szöveges munkára akarja használni, Bluetooth-billentyűzetet kell használnia. Olyan alapvető funkciók hiányoznak belőle, mint a telefonhívások kezdeményezése vagy fogadása. Csak az Apple Magic Trackpaddel kompatibilis, Bluetooth egerekkel nem. A vendég üzemmód pedig - ahol a Vision Pro-t megmutathatod a barátaidnak, amikor kérik, hogy kipróbálhassák maguk is - egy zűrzavar.
De a legnagyobb csalódás az alkalmazások siralmas mennyisége. Több hónappal a debütálás után még mindig nincs natív YouTube vagy Netflix app. Nincs Spotify, nincs Instagram. (Webböngészőben vagy nem hivatalos, harmadik féltől származó alkalmazásokkal persze minden megoldható, de rosszabb élményt jelent.) Néhány alkalmazás vállalati belharcok miatt hiányzik, például a Google-nek és a Metának megvannak a saját virtuális valóságra vonatkozó ambíciói, és feltehetően nem akarják az Apple termékét azzal fellendíteni, hogy alkalmazásokat készítenek hozzá. Mások hiánya a bizalmatlanságra vezethető vissza: a fejlesztők nem akarnak olyan platformokra alkalmazásokat készíteni, amelyeket senki sem használ, és az eddigi vonakodásuk - az Apple hétfői közlése szerint csak körülbelül 2000 alkalmazást fejlesztettek a Vision Pro-ra - sok mindent elárul a készülék lanyha fogadtatásáról.
Az Apple a Vision Pro-hoz készült saját kínálatát is csak lassan frissítette, például a speciális 3D-s kamerákkal forgatott és az Apple TV-n keresztül közzétett „magával ragadó videók” sorozatát. Ezek a videók - amelyek között van egy őskori természetfilm és egy „próbaterem” videó Alicia Keysről és zenekaráról, amint egy dalt adnak elő - a Vision Pro nagyfelbontású grafikáját és „térbeli hang” funkcióját hivatottak bemutatni, és messze a legjobb dolgok közé tartoznak, amelyeket a Vision Pro-val lehet csinálni. Az Apple azonban nem ad ki ilyen minőségű új tartalmakat, és a maradék az többnyire ugyanaz a kétdimenziós anyag, amit tévén vagy iPaden is megvan. Jó móka megnézni a Dűne második részét egy kosárlabdapálya méretű vásznon, de sokadjára unalmas.
A Vision Pro figyelemre méltó technológia, széles körben elismerten futurisztikus érzés a használata. És ha az Apple megelégszik azzal, hogy a Vision Pro egy hiánypótló szórakoztató eszköz maradjon, akkor minden joga megvan hozzá. De ha a vállalat azt szeretné, hogy a Vision Pro a tömegeket is megszólítsa, akkor változtatnia kell néhány dolgon. Például csökkentenie kellene az árat. (Igen, még akkor is, ha ez azt jelenti, hogy a headseteket veszteséggel kell értékesítenie.) Ki kellene javítania a hibákat, pótolnia a durva hiányosságokat és több minőségi tartalmat kellene kiadnia. A legsürgősebb, hogy megtalálja és finanszírozza a potenciális gyilkos alkalmazásokat: új játékokat, irodai eszközöket és szórakoztató élményeket, amelyek kihasználják a Vision Pro funkcióit, és amelyek elég okot adhatnak arra, hogy valaki megvásároljon egyet.
Igazság szerint a Vision Pro még mindig új, és más Apple-termékeknél is beletelt egy-két generációba, mire megtalálták a helyüket. Például az Apple Watch híresen drága high-end divatkiegészítőként indult, amíg az Apple rá nem jött, hogy a fitneszkövetés az un. gyilkos funkció. A vállalat többször is elmondta, hogy a Vision Pro-t korai kísérletnek tekinti - „a holnap technológiája ma”, ahogy Tim Cook, az Apple vezérigazgatója fogalmazott -, nem pedig egy teljesen kiforrott termék. De a Vision Pro veszélyben van, mert már nem ez az Apple legfelkapottabb új projektje, és a tőzsde és a közönség érdeklődése az MI felé fordult. És ez nem egy nagy, bevált fejőstehén, mint az iPhone vagy az iPad, amelyet az emberek akkor is megvásárolnak, ha minden egyes verzió csak egy kicsivel jobb, mint az előző.
Ahhoz, hogy a Vision Pro kihasználhassa a benne rejlő lehetőségeket, egy kicsit több szeretetre és, nos, egy kicsit erősebb vízióra van szükség. Az Apple-nek jobb válaszokra van szüksége az olyan alapvető kérdésekre, mint például: Mire való ez? Hogyan fogja javítani az életemet, vagy hogyan leszek tőle produktívabb, mint más dolgoktól, amelyeket 3500 dollárért megvehetnék? Mit tudok rajta csinálni, amit a laptopomon vagy egy nagy tévén nem? Ellenkező esetben a Vision Pro lehet, hogy elavulásra ítéltetik, az első vásárlók pedig ugyanolyanok lesznek, mint a Google Glass vevői: bátor kockák, akik hamar beleugrottak egy futurisztikus új technológiába, de veszítettek.
Megjelenésekor az Apple Vision Pro egy műszaki vívmány volt, egy olyan "térbeli számítástechnikai" headset, amelyről igazán maga a cég sem tudta mire való. Irodákban, kávézókban vagy hosszú repülőutakon való használatra? Vagy filmet nézni az ágyban, míg a párunk mellettünk alszik? De az biztos, hogy az első vásárlók többségénél már a polcon porosodik. Az Apple nem közölt eladási adatokat, de az elemzők becslései szerint a készülék bukás volt, a vártnál kevesebb darabot adtak el belőle. A közösségi média már nem hemzseg az olyan lelkes videóktól, amelyeken a headsetet nyilvánosan viselik, mint a készülék megjelenése utáni napokban. Néhány korai vásárló visszaküldte a Vision Pro készüléket, és az alig használt készülékek már 2500 dollárért is elkelnek a viszonteladói weboldalakon.
Az Apple hétfőn, az éves fejlesztői konferenciáján bejelentette a Vision Pro néhány új funkcióját, köztük a VisionOS operációs rendszer új verzióját, új gesztusvezérlést és a régi fényképek 3D-s „térbeli fotókká” alakításának módját, amelyeket a készüléken lehet megtekinteni. Az Apple azt is elmondta, hogy hamarosan megkezdi a Vision Pro értékesítését olyan országokban, mint Kína, Japán és Nagy-Britannia. Ezek azonban csak szerény finomítások, nem pedig olyan átfogó átalakítás, amit sok Vision Pro-rajongó remélt. A Vision Pro-t pedig háttérbe szorította az Apple újabb, fényesebb projektje - a generatív MI, amelyet a vállalat „Apple Intelligence”-nek nevez, és amelyet számos termékébe és szolgáltatásába beépít, beleértve a Siri felturbózott változatát, amely idén lesz elérhető az iPhone-okon.
Ez eléggé elgondolkodtató: Az Apple lemond arról az eszközről, amelyet vezetői alig néhány hónappal ezelőtt a számítástechnika jövőjeként hirdettek? Egy irtó drága termékről van szó, első generációs voltához és a konkurensekhez képest a 3500 dollár kiugróan magas. (Persze figyelembe véve a készülékbe csomagolt csúcstechnológiát képviselő alkatrészeket valószínűleg nem ez a helyzet.) De ez az összeg messze magasabb, mint amennyit a fogyasztók túlnyomó többsége fontolóra vesz egy olyan kísérleti eszközre, amely nem helyettesíti az okostelefonját vagy a laptopját, és amely nem tölt be nyilvánvaló igényt az életében.
Rengeteg bosszantó hardveres problémája van, kapásból például túl nehéz ahhoz, hogy hosszú ideig kényelmesen lehessen viselni. Magunkkal kell cipelni egy külső akkumulátort, sötét vagy gyengén megvilágított helyiségekben nem működik jól, és nincs jó módja a szövegbevitelnek - így aki a Vision Pro-t bármilyen szöveges munkára akarja használni, Bluetooth-billentyűzetet kell használnia. Olyan alapvető funkciók hiányoznak belőle, mint a telefonhívások kezdeményezése vagy fogadása. Csak az Apple Magic Trackpaddel kompatibilis, Bluetooth egerekkel nem. A vendég üzemmód pedig - ahol a Vision Pro-t megmutathatod a barátaidnak, amikor kérik, hogy kipróbálhassák maguk is - egy zűrzavar.
De a legnagyobb csalódás az alkalmazások siralmas mennyisége. Több hónappal a debütálás után még mindig nincs natív YouTube vagy Netflix app. Nincs Spotify, nincs Instagram. (Webböngészőben vagy nem hivatalos, harmadik féltől származó alkalmazásokkal persze minden megoldható, de rosszabb élményt jelent.) Néhány alkalmazás vállalati belharcok miatt hiányzik, például a Google-nek és a Metának megvannak a saját virtuális valóságra vonatkozó ambíciói, és feltehetően nem akarják az Apple termékét azzal fellendíteni, hogy alkalmazásokat készítenek hozzá. Mások hiánya a bizalmatlanságra vezethető vissza: a fejlesztők nem akarnak olyan platformokra alkalmazásokat készíteni, amelyeket senki sem használ, és az eddigi vonakodásuk - az Apple hétfői közlése szerint csak körülbelül 2000 alkalmazást fejlesztettek a Vision Pro-ra - sok mindent elárul a készülék lanyha fogadtatásáról.
Az Apple a Vision Pro-hoz készült saját kínálatát is csak lassan frissítette, például a speciális 3D-s kamerákkal forgatott és az Apple TV-n keresztül közzétett „magával ragadó videók” sorozatát. Ezek a videók - amelyek között van egy őskori természetfilm és egy „próbaterem” videó Alicia Keysről és zenekaráról, amint egy dalt adnak elő - a Vision Pro nagyfelbontású grafikáját és „térbeli hang” funkcióját hivatottak bemutatni, és messze a legjobb dolgok közé tartoznak, amelyeket a Vision Pro-val lehet csinálni. Az Apple azonban nem ad ki ilyen minőségű új tartalmakat, és a maradék az többnyire ugyanaz a kétdimenziós anyag, amit tévén vagy iPaden is megvan. Jó móka megnézni a Dűne második részét egy kosárlabdapálya méretű vásznon, de sokadjára unalmas.
A Vision Pro figyelemre méltó technológia, széles körben elismerten futurisztikus érzés a használata. És ha az Apple megelégszik azzal, hogy a Vision Pro egy hiánypótló szórakoztató eszköz maradjon, akkor minden joga megvan hozzá. De ha a vállalat azt szeretné, hogy a Vision Pro a tömegeket is megszólítsa, akkor változtatnia kell néhány dolgon. Például csökkentenie kellene az árat. (Igen, még akkor is, ha ez azt jelenti, hogy a headseteket veszteséggel kell értékesítenie.) Ki kellene javítania a hibákat, pótolnia a durva hiányosságokat és több minőségi tartalmat kellene kiadnia. A legsürgősebb, hogy megtalálja és finanszírozza a potenciális gyilkos alkalmazásokat: új játékokat, irodai eszközöket és szórakoztató élményeket, amelyek kihasználják a Vision Pro funkcióit, és amelyek elég okot adhatnak arra, hogy valaki megvásároljon egyet.
Igazság szerint a Vision Pro még mindig új, és más Apple-termékeknél is beletelt egy-két generációba, mire megtalálták a helyüket. Például az Apple Watch híresen drága high-end divatkiegészítőként indult, amíg az Apple rá nem jött, hogy a fitneszkövetés az un. gyilkos funkció. A vállalat többször is elmondta, hogy a Vision Pro-t korai kísérletnek tekinti - „a holnap technológiája ma”, ahogy Tim Cook, az Apple vezérigazgatója fogalmazott -, nem pedig egy teljesen kiforrott termék. De a Vision Pro veszélyben van, mert már nem ez az Apple legfelkapottabb új projektje, és a tőzsde és a közönség érdeklődése az MI felé fordult. És ez nem egy nagy, bevált fejőstehén, mint az iPhone vagy az iPad, amelyet az emberek akkor is megvásárolnak, ha minden egyes verzió csak egy kicsivel jobb, mint az előző.
Ahhoz, hogy a Vision Pro kihasználhassa a benne rejlő lehetőségeket, egy kicsit több szeretetre és, nos, egy kicsit erősebb vízióra van szükség. Az Apple-nek jobb válaszokra van szüksége az olyan alapvető kérdésekre, mint például: Mire való ez? Hogyan fogja javítani az életemet, vagy hogyan leszek tőle produktívabb, mint más dolgoktól, amelyeket 3500 dollárért megvehetnék? Mit tudok rajta csinálni, amit a laptopomon vagy egy nagy tévén nem? Ellenkező esetben a Vision Pro lehet, hogy elavulásra ítéltetik, az első vásárlók pedig ugyanolyanok lesznek, mint a Google Glass vevői: bátor kockák, akik hamar beleugrottak egy futurisztikus új technológiába, de veszítettek.