SG.hu
A Meta szerint 10 évesek is hordhatják a VR-szemüvegét
A cég 13 évről 10-re viszi le a korhatárt, de valójában még senki nem tudja, hogy ennek mik a potenciális veszélyei.
A Meta hamarosan hivatalosan is engedélyezni fogja, hogy a már 10 éves felhasználók is használhassák a Meta Quest 2 és 3 VR headsetjeit - ha a szüleik is beleegyeznek. Blogbejegyzésében a techóriás azt írja, hogy a gyerekeknek "magával ragadó és tanulságos alkalmazások, játékok és egyebek széles választéka" áll rendelkezésre. Az új, szülők által kezelt Meta-fiókokhoz kezdetben anyu vagy apu jóváhagyása szükséges, és a szülők ellenőrizhetik, hogy a tizenévesek milyen alkalmazásokat használnak és időbeli korlátokat állíthatnak be. Az ehhez szükséges információk a fiók "családi központ" részében lesznek elérhetők.
Az adatgyűjtéssel kapcsolatban a vállalat azt mondja: "A Meta Quest termékeinken keresztül a 10, 11 és 12 évesekről gyűjtött információkat arra fogjuk használni, hogy az életkornak megfelelő élményt nyújtsunk. Ennek a korosztálynak nem szolgálunk ki hirdetéseket. A szülők azt is kiválaszthatják majd, hogy gyermekük adatait felhasználjuk-e az élmény javítására, és törölhetik gyermekük fiókját, beleértve a hozzá tartozó összes adatot". Azt persze minden szülőnek magának kell eldöntenie, hogy a VR megfelelő-e a gyerekének. És ebben teljesen magukra vannak utalva, mert egyszerűen nincs olyan független tanulmány, mely a headseteket használó gyerekekről készült volna.
A Meta becsületére legyen mondva, hogy egy dokumentumban megemlíti a VR potenciális veszélyeit, kezdve attól a ténytől, hogy a sisakok sokkal nehezebbek egy kisgyermek számára, mint egy felnőttnek, egészen a szem megerőltetésének és a hányinger kialakulásának lehetőségéig. Minden szakasz azonban azzal végződik, hogy a Meta valami olyasmit mond, hogy "de nem találtunk bizonyítékot arra, hogy ez káros lenne". Talán a legijesztőbb dolog, amit említenek, az a gyermek "valóságmegkülönböztetésének" lehetséges eróziója vagy késleltetése. Persze fiatal korban a valóság és a fantázia hajlamos összemosódni, de még öt vagy tíz évvel ezelőtt sem voltak a gyerekeknek olyan, fotorealisztikus világokat bemutató, teljes látószöget betöltő kijelzők, amelyekben elveszhettek volna.
Persze a VR-élmény megtapasztalása remek dolog, szórakoztató lehet minden érintett számára. De egyben félelmetes lehet, mert még a felnőtteknél is előfordulnak azonnal negatív hatások, nem is beszélve a hosszan tartó kitettségről. Mindenképpen érdemes óvatosan kezelni a dolgot, főleg ha még Meta is elismeri, hogy vannak kockázatok.
A Meta hamarosan hivatalosan is engedélyezni fogja, hogy a már 10 éves felhasználók is használhassák a Meta Quest 2 és 3 VR headsetjeit - ha a szüleik is beleegyeznek. Blogbejegyzésében a techóriás azt írja, hogy a gyerekeknek "magával ragadó és tanulságos alkalmazások, játékok és egyebek széles választéka" áll rendelkezésre. Az új, szülők által kezelt Meta-fiókokhoz kezdetben anyu vagy apu jóváhagyása szükséges, és a szülők ellenőrizhetik, hogy a tizenévesek milyen alkalmazásokat használnak és időbeli korlátokat állíthatnak be. Az ehhez szükséges információk a fiók "családi központ" részében lesznek elérhetők.
Az adatgyűjtéssel kapcsolatban a vállalat azt mondja: "A Meta Quest termékeinken keresztül a 10, 11 és 12 évesekről gyűjtött információkat arra fogjuk használni, hogy az életkornak megfelelő élményt nyújtsunk. Ennek a korosztálynak nem szolgálunk ki hirdetéseket. A szülők azt is kiválaszthatják majd, hogy gyermekük adatait felhasználjuk-e az élmény javítására, és törölhetik gyermekük fiókját, beleértve a hozzá tartozó összes adatot". Azt persze minden szülőnek magának kell eldöntenie, hogy a VR megfelelő-e a gyerekének. És ebben teljesen magukra vannak utalva, mert egyszerűen nincs olyan független tanulmány, mely a headseteket használó gyerekekről készült volna.
A Meta becsületére legyen mondva, hogy egy dokumentumban megemlíti a VR potenciális veszélyeit, kezdve attól a ténytől, hogy a sisakok sokkal nehezebbek egy kisgyermek számára, mint egy felnőttnek, egészen a szem megerőltetésének és a hányinger kialakulásának lehetőségéig. Minden szakasz azonban azzal végződik, hogy a Meta valami olyasmit mond, hogy "de nem találtunk bizonyítékot arra, hogy ez káros lenne". Talán a legijesztőbb dolog, amit említenek, az a gyermek "valóságmegkülönböztetésének" lehetséges eróziója vagy késleltetése. Persze fiatal korban a valóság és a fantázia hajlamos összemosódni, de még öt vagy tíz évvel ezelőtt sem voltak a gyerekeknek olyan, fotorealisztikus világokat bemutató, teljes látószöget betöltő kijelzők, amelyekben elveszhettek volna.
Persze a VR-élmény megtapasztalása remek dolog, szórakoztató lehet minden érintett számára. De egyben félelmetes lehet, mert még a felnőtteknél is előfordulnak azonnal negatív hatások, nem is beszélve a hosszan tartó kitettségről. Mindenképpen érdemes óvatosan kezelni a dolgot, főleg ha még Meta is elismeri, hogy vannak kockázatok.