Franczy

Intel: Öt GigaHertz? Az semmi

[ZDNET] Patrick Gelsinger, az Intel cég egyik alelnöke szerint a mikroprocesszorok gyártásával foglalkozó cégek egyik legnagyobb problémája a közeljövőben a chipek által termelt hőmennyiség lesz.

Elmondása szerint az Intelnél foglalkoztatott mérnököknek olyan teljesen új megoldásokat kell kidolgozniuk, melyek alkalmazásával az egyre több tranzisztorral teletömött mikroprocesszorok által termelt hőmennyiséget megfelelő módon lehet majd elvezetni. Az új hűtési megoldások alkalmazása már az újgenerációs félvezetők tervezésének kezdeti lépéseiben és a gyártási technológiák megválasztásakor is rendkívül fontos szempont lesz, de természetesen a személyi számítógépek házának hűtésére és szellőzésére is ráférne némi optimalizáció.

Gelsinger egy a napokban Tajpejben adott interjújában elmondta, hogy az elmúlt héten bemutatott 1,7 GHz-es órajelű Pentium 4-es processzorokat úgy tervezték, hogy azok elméletileg akár sokkal magasabb frekvencián is működőképesek lennének, ha a processzorok által termelt hőmennyiség nem befolyásolná negatív irányba az elérhető legmagasabb működési frekvenciát.

"Öt GigaHertz? Az semmi. A 10 GHz-es határ átlépése, na az már valami." - mondta Gelsinger, aki elmondta, hogy egy darabig még mindenképpen sikeresen csökkenteni lehet majd a processzorok csíkszélességét, de egy bizonyos méret alatt már káros, úgynevezett szivárgási jelenségek léphetnek fel a parányi tranzisztorok esetében, ez pedig alapvető problémát jelent. Gelsinger szerint az elkövetkező tíz évben várhatóan olyan fejlesztéseket hajtanak majd végre az Intelnél, melynek eredményeképpen tíz év múlva egy mikroprocesszor esetében egyáltalán nem lesz meglepő az egy-két milliárdos tranzisztor szám. Összehasonlításképpen a jelenlegi legfejlettebb Intel Pentium 4-es processzorokban 42 millió tranzisztor kap helyet, és ezek a chipek jelenleg 50-60 W-ot fogyasztanak, amit még az Intel vezetői is soknak tartanak.

Gelinger szerint az első 0,13 mikronos gyártási technológiával készülő 2 GHz-es frekvenciájú Pentium 4-es processzorok még az idei év negyedik negyedévében napvilágot látnak majd, valamint véleménye szerint a 10 GHz-es frekvenciájú chipek gyártásához legalább 0,07 mikronos csíkszélességre lesz majd szükség.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Andor PaPa #34
    Most megölitek egymást? Tényleg nem Keltáról szól a rovat. Nem védem, csak unalmas, hogy egy hír kommentálása helyett megy a nagy anyázás.
  • Andor PaPa #32
    Inkább egy hűtőgép, mint plusz 40000 Forint. A másik pedig az, hogy a P4 is hűtésigényes, nem csak az AMD cuccok. De az AMD-k viszont gyorsabbak. Sokkal. Meg olcsóbbak. Sokkal.
  • Andor PaPa #27
    Nem anyázunk Kelta, csak azt mondjuk, hogy nem csak a programozók a bűnözők, hanem a hardver gyártók is egy kicsit összeszedhetnék magukat.
  • Andor PaPa #24
    Ha valaki csak így visszafejti a Windowst, mint a kelta haverja, akkor az tud egy komplett oprendszert is írni. Meg összeesküvés-elméleteket alkotni...
  • Szilasz #23
    Hát ember látszik, neked lehet van egy okos ismerősöd, de te finoman szólva - most uriember vagyok :) - szűklátókörű. Nem vagyok egy nagy programozó, csak ismerkedet a témával, s pár dologra rájöttem: A régi szép 8086/80286 időkben relatíve kis, rövid programok készültek melyek nagyságúk miatt kevesebb idő alatt készültek el, mint mai társaik. Így aztán arany volt az élet. AZtán fejlődtek a processzorok, nőt a memória, bonyolódott a hardver. Föltalálták az OOP-t, a multitaskot, a hardver védelmet a naív felhasználó programjaitól (pl az egyik ilyen védelmi hiba a közismert kedvenc General Protection Fault), a szegmens, majd a lapszerinti memóriakezelést, mely támogatja a virtuális tárkezelést. Ezen alapszik az assembly. Így ahogy fejéődik a proci, más-más fordító ajánlott hozzá, a maximális teljesítmény éedekében. Ilyen rutinokból állnak a fejlettebb programozási nyelvek. Nem tudom programoztál-e Win32 alatt. Programot azt láttál már biztos. Láttad a menüket, a gombokat, nyomkodtad őket, s működött az egész. Hát kérlek alásan ez nem magától ment sőt nemis a nagymama szilva begőtjétől, hanem mert vki márhetetlen kedvvel - s főleg türelemmel - megírta a programot. Képzeld el mekkora pöcsölés tud lenni ez. Aztán még maga a program ami a látszat mögött rejtőzik. Esetleg több ablakból épól fel, s még gyermekablakai is lehetnek... Talán még marad benne a fejlesztésből teszt kód, mivel emberek vagyunk, s a nagy méreteik miatt átsiklathatunk felettük. Ezek lassítják a programot, s tán a barátod ilyeneket talált...
    Persze lehet, hogy tényleg lassítót talált, végülis ez egy szemét világ...
  • Coine #17
    igazgaz...
  • Andris #14
    Azért ez nem csak a lustasága a programozóknak. Mivel ott is nagy a verseny, nem az a cél , hogy hibátlan progikat csináljanak, hanem, hogy gyorsan. Régen egy ASM demónak a megírása, ami amúgy télleg tök királyul néz ki, (és nem akad még egy "szar" illetve régi gépen sem) azért eltratott egy pár hónapig. Most meg egy játék max egy év. úgyhogy azért ennek is van előnye, sok program gyors fejlesztési munka
    Visual Basic RULEZ :)))
  • Dikkma #12
    Igaz.Mindenben.
  • Andor PaPa #11
    Totál igaza van Mixinek. Miért nem lehet végre a punnyadék programozóknak is megvakarni a seggét, és összedobni valami olyat, ami jól van optimalizálva, és totál kompatibilis mindennel? Azért, mert akkor csinálni is kéne valamit. Ha kihoznak egy új játékot, akkor nem megpróbálják csökkenteni a gépigényt, hanem nagyobb procit ajánlanak hozzá. Miért mindig nekünk kell fizetni mások lustaságáért? Egyébként az Intel meg bekaphatja. A P4 tényleg nem hasít, az azonos frekvenciájú PIII szinte azonos teljesítményt produkál. Kedves Intel: ideje lenne fejleszteni is valamit...
  • sanya_ #8
    Sebességből sohasem elég. Hamarosan elérik a fizikai határt aminél kissebb csíkszélesség evvel a technológiával nem érhető el. Vagy a házak méretét fogják növelni :) Akkor lesz majd érdekes a verseny ki mivel áll elő.