SG.hu
Az Universal kiadó kivonta zenéit a TikTokról
A TikTok elveszített egy hatalmas zenei katalógust: a Universal Music Group - a három nagy zenei konglomerátum közül a legnagyobb - kivonta Taylor Swift, Drake és más sztárok dalait, miután a cégeknek nem sikerült megállapodniuk.
A TikTok felhasználói a hétvégén arra ébredtek, hogy számos olyan sztár, mint Taylor Swift, Lana Del Rey, Drake és Ariana Grande dalait felhasználó videónak egyszerűen nincs hangja, mert a TikTok és a Universal Music Group, a világ legnagyobb zenei vállalata között nyilvános vita alakult ki. Ez megdöbbentő fordulat az alkalmazás alkotói és felhasználói számára, valamint a zeneipar számára, mert ugyan a szerzői jogokról és a jogdíjfeltételekről folytatott heves tárgyalások néha a nyilvánosság előtt zajlanak, de ritkán jutnak el az egyik iparági kiadvány által "nukleáris opciónak" nevezett megoldásig - a tartalom teljes körű eltávolításáig.
Kedden a Universal Music, a több száz jelentős előadó zenéjét kiadó globális óriáscég egy erőteljes nyílt levelet tett közzé, mivel közeledett a közösségi médiaplatformmal kötött szerződésének vége. Az Universal szerint a TikTok - amely a kínai ByteDance vállalat tulajdonában van - nem foglalkozott megfelelően az Universal aggodalmaival a platformon megjelenő, mesterséges intelligencia által generált zenékkel kapcsolatban, és nem egyezett bele az Universal által kielégítőnek tartott jogdíjakba. "Végső soron a TikTok egy zenealapú üzletet próbál felépíteni" - mondta a kiadó - "anélkül, hogy tisztességes értéket fizetne a zenéért". A Universal megjegyezte, hogy a TikTokkal kötött megállapodása lejár, és a kiadó közölte, hogy visszavonja a licenceit - a zenéi felhasználásának törvényes engedélyeit -, ha nem sikerül megegyezni. A határidő lejárt, és a TikTok csütörtökön kora reggel megerősítette, hogy megkezdte a Universal hatalmas dalkatalógusához való hozzáférés megszüntetését.
A Universal a három nagy zenei konglomerátum (a másik kettő a Sony és a Warner) közül a legnagyobb és több ezer zenei sztárral kötöttek szerződést zenéik kiadására. Swift és Drake mellett a kiadó legnagyobb nevei közé tartozik Olivia Rodrigo, Morgan Wallen, Nicki Minaj, Billie Eilish, Noah Kahan, Post Malone és Lorde, és olyan K-pop óriásokkal is van szerződése, mint a Stray Kids és a NewJeans. A vállalat kiadói közé tartozik az Interscope, a Geffen, az Island, a Def Jam, a Capitol, a Motown, a Blue Note és a Republic, és kiterjedt zenei kiadói részleggel is rendelkezik a dalszerzők számára. A Universal vezérigazgatója, Lucian Grainge tapasztalt tehetségkutató, aki több mint egy évtizede az iparág egyik meghatározó vállalati vezetője. A legtöbb évben a Billboard éves "Power 100" listájának első helyére szokott kerülni. Idén a második helyen áll - Swift mögött, akivel Grainge állítólag szoros munkakapcsolatban áll.
A Universal agresszívan védi előadóinak jogait, és a lehető legjobb üzleteket keresi; tavaly a cég beperelte a Triller nevű közösségi médiaalkalmazást, mondván az nem fizette ki a licencdíjakat. Grainge az utóbbi időben nyíltan kiállt amellett, hogy a mesterséges intelligencia zenében való felhasználását ellenőrizni kell, és iparági szabványokat kell kidolgozni. "Szomorú és kiábrándító, hogy a Universal Music Group saját kapzsiságát a művészek és dalszerzők érdekei fölé helyezte." - írja a TikTok közleménye. A TikTok alkalmazásában a felhasználók saját videoklipjeiket töltik fel, és egy hangtárból - amelynek nagy részét olyan kiadók biztosítják, mint a Universal - háttérhangokat is hozzáadhatnak. A művészek és a lemezkiadók is hozzáadják saját tartalmaikat. Az Universal visszavonásának eleget téve a TikTok eltávolította a vállalat dalait a zenei könyvtárából, így ezek a dalok már nem elérhetők az új klipekhez. Az olyan régebbi videók esetében, amelyekben már szerepelt a Universal zenéje, a TikTok elkezdte "elnémítani" a klipeket - a hangot teljesen törölte, így a videók némák maradtak. Ez történt az olyan hírességek videóival, mint Kylie Jenner és Dwayne Johnson (más néven a Rock), valamint számtalan másikkal is; sokukhoz olyan magyarázó megjegyzések kerültek, mint "Ez a hang nem elérhető".
Az olyan művészek hivatalos profiloldalain, mint Swift, a felhasználók számára általában több tucat dalt tartalmazó részek nagyrészt üressé váltak. (Egyes esetekben rövid részleteket vagy a felhasználók által készített mixeket meghagytak.) Az eltávolítás teljes folyamata várhatóan legalább néhány napot vesz igénybe. A TikTok képviselője nem mondta meg, hogy hány videót érint a Universal visszavonása, de valószínűleg több millióról van szó. Ez a konfliktus az elmúlt évtizedekben többször is lejátszódott a médiaiparban, mert a technológiai cégek innovációi - és néha a szabályokat megszegő felhasználók kreativitása - időnként összeütközésbe kerülnek a zeneipar ellenőrzésre és méltányos kompenzációra vonatkozó követeléseivel. Ez a feszültség volt a mozgatórugó a Napstertől és a YouTube-tól kezdve a Pandorán át a TikTokig.
Az Universal aggodalmai valósak, és a zeneipar néhány legsürgetőbb kihívását tükrözik: a művészek igényét a tisztességes megélhetésre, a modern licencszerződések feltételeit és a mesterséges intelligencia szerepét. Az elmúlt években a zenei cégek is kezdtek alkalmazkodni ahhoz a valósághoz, hogy a zenebarátok figyelme nem kizárólag az olyan zenegép típusú streaming-szolgáltatókra összpontosul, mint a Spotify vagy az Apple Music, hanem számos közösségi platformra, például a TikTok-ra, ahol a zene csak az egyik attrakció. A TikTok számára a kérdés az, hogy mekkora befolyást hajlandó átengedni egyetlen tartalmi partnernek. Bármennyire is fontos a zene a TikTok-on - a múltban a vállalat azt mondta, hogy "a zene a TikTok-élmény középpontjában áll" -, nem jelenti az alkalmazás élményének teljességét; mint azt minden TikTok-felhasználó tudja, egy dal lehet csupán egy sminkelési bemutató vagy egy vízvezeték-szerelési útmutató háttere.
A zenészek kulcsfontosságúak az Universal számára, amely azt állítja, hogy jobb megállapodást szeretne kötni a fellépőinek. Ugyanakkor minél tovább húzódik a vita, annál nagyobb kárt okozhat a művészeknek, legalábbis rövid távon. A TikTok létfontosságú promóciós eszköz, és a fiatal rajongók egész generációja támaszkodik az alkalmazásra, hogy felfedezzen régi és új zenéket. Az elmúlt évek legmeghatározóbb zenei pillanatai közül néhány a TikTok-on történt, Lil Nas X "Old Town Road" és Olivia Rodrigo "Drivers License" című dalának robbanásától kezdve a Fleetwood Mac "Dreams" című dalának újjáélesztéséig. Sok mai művész számára a TikTokról való távollét olyan lenne, mintha Madonnának eltűnne egy videoklipje az MTV-ről az 1980-as években.
Ugyanakkor azonban a művészek nagyon is tisztában vannak azzal, hogy jobb szerződéseket kell kötniük a zenéjükre, és hogy milyen alacsony árakkal kell szembenézniük a streaming-térségben. Ha két percig beszélgetünk egy előadóval az üzletről, azt fogja mondani, hogy több pénzt kellene keresniük a streamingből, csak nem akarják feláldozni a promóciót vagy a rajongókkal való kapcsolatukat. A világ legnépszerűbb számaiból álló, több ezer dalból álló könyvtárhoz való hozzáférés elvesztése nem tesz jót a TikToknak. A zenei komponenssel rendelkező alkalmazások a szórakoztatóipari cégekkel kötött licencmegállapodásokra támaszkodnak, és a felhasználók széles választékot várnak el. Másrészt a TikTok számos más zenei céggel is rendelkezik licencszerződésekkel, és a felhasználók hamarosan rájöhetnek, hogy ha elveszítik a hozzáférést egy Lady Gaga-dalhoz, választhatják helyette mondjuk Dua Lipa (egy Warner-előadó) dalát. A legnagyobb hatalom azonban a Universal előadóművészeinél lehet, különösen azoknál, akiknek új zenéjüket kell reklámozniuk: ha úgy érzik, hogy a konfliktus kezd jobban ártani nekik, mint amennyire egy új szerződés segítene, akkor ezt tudatni fogják.
A TikTok felhasználói a hétvégén arra ébredtek, hogy számos olyan sztár, mint Taylor Swift, Lana Del Rey, Drake és Ariana Grande dalait felhasználó videónak egyszerűen nincs hangja, mert a TikTok és a Universal Music Group, a világ legnagyobb zenei vállalata között nyilvános vita alakult ki. Ez megdöbbentő fordulat az alkalmazás alkotói és felhasználói számára, valamint a zeneipar számára, mert ugyan a szerzői jogokról és a jogdíjfeltételekről folytatott heves tárgyalások néha a nyilvánosság előtt zajlanak, de ritkán jutnak el az egyik iparági kiadvány által "nukleáris opciónak" nevezett megoldásig - a tartalom teljes körű eltávolításáig.
Kedden a Universal Music, a több száz jelentős előadó zenéjét kiadó globális óriáscég egy erőteljes nyílt levelet tett közzé, mivel közeledett a közösségi médiaplatformmal kötött szerződésének vége. Az Universal szerint a TikTok - amely a kínai ByteDance vállalat tulajdonában van - nem foglalkozott megfelelően az Universal aggodalmaival a platformon megjelenő, mesterséges intelligencia által generált zenékkel kapcsolatban, és nem egyezett bele az Universal által kielégítőnek tartott jogdíjakba. "Végső soron a TikTok egy zenealapú üzletet próbál felépíteni" - mondta a kiadó - "anélkül, hogy tisztességes értéket fizetne a zenéért". A Universal megjegyezte, hogy a TikTokkal kötött megállapodása lejár, és a kiadó közölte, hogy visszavonja a licenceit - a zenéi felhasználásának törvényes engedélyeit -, ha nem sikerül megegyezni. A határidő lejárt, és a TikTok csütörtökön kora reggel megerősítette, hogy megkezdte a Universal hatalmas dalkatalógusához való hozzáférés megszüntetését.
A Universal a három nagy zenei konglomerátum (a másik kettő a Sony és a Warner) közül a legnagyobb és több ezer zenei sztárral kötöttek szerződést zenéik kiadására. Swift és Drake mellett a kiadó legnagyobb nevei közé tartozik Olivia Rodrigo, Morgan Wallen, Nicki Minaj, Billie Eilish, Noah Kahan, Post Malone és Lorde, és olyan K-pop óriásokkal is van szerződése, mint a Stray Kids és a NewJeans. A vállalat kiadói közé tartozik az Interscope, a Geffen, az Island, a Def Jam, a Capitol, a Motown, a Blue Note és a Republic, és kiterjedt zenei kiadói részleggel is rendelkezik a dalszerzők számára. A Universal vezérigazgatója, Lucian Grainge tapasztalt tehetségkutató, aki több mint egy évtizede az iparág egyik meghatározó vállalati vezetője. A legtöbb évben a Billboard éves "Power 100" listájának első helyére szokott kerülni. Idén a második helyen áll - Swift mögött, akivel Grainge állítólag szoros munkakapcsolatban áll.
A Universal agresszívan védi előadóinak jogait, és a lehető legjobb üzleteket keresi; tavaly a cég beperelte a Triller nevű közösségi médiaalkalmazást, mondván az nem fizette ki a licencdíjakat. Grainge az utóbbi időben nyíltan kiállt amellett, hogy a mesterséges intelligencia zenében való felhasználását ellenőrizni kell, és iparági szabványokat kell kidolgozni. "Szomorú és kiábrándító, hogy a Universal Music Group saját kapzsiságát a művészek és dalszerzők érdekei fölé helyezte." - írja a TikTok közleménye. A TikTok alkalmazásában a felhasználók saját videoklipjeiket töltik fel, és egy hangtárból - amelynek nagy részét olyan kiadók biztosítják, mint a Universal - háttérhangokat is hozzáadhatnak. A művészek és a lemezkiadók is hozzáadják saját tartalmaikat. Az Universal visszavonásának eleget téve a TikTok eltávolította a vállalat dalait a zenei könyvtárából, így ezek a dalok már nem elérhetők az új klipekhez. Az olyan régebbi videók esetében, amelyekben már szerepelt a Universal zenéje, a TikTok elkezdte "elnémítani" a klipeket - a hangot teljesen törölte, így a videók némák maradtak. Ez történt az olyan hírességek videóival, mint Kylie Jenner és Dwayne Johnson (más néven a Rock), valamint számtalan másikkal is; sokukhoz olyan magyarázó megjegyzések kerültek, mint "Ez a hang nem elérhető".
Az olyan művészek hivatalos profiloldalain, mint Swift, a felhasználók számára általában több tucat dalt tartalmazó részek nagyrészt üressé váltak. (Egyes esetekben rövid részleteket vagy a felhasználók által készített mixeket meghagytak.) Az eltávolítás teljes folyamata várhatóan legalább néhány napot vesz igénybe. A TikTok képviselője nem mondta meg, hogy hány videót érint a Universal visszavonása, de valószínűleg több millióról van szó. Ez a konfliktus az elmúlt évtizedekben többször is lejátszódott a médiaiparban, mert a technológiai cégek innovációi - és néha a szabályokat megszegő felhasználók kreativitása - időnként összeütközésbe kerülnek a zeneipar ellenőrzésre és méltányos kompenzációra vonatkozó követeléseivel. Ez a feszültség volt a mozgatórugó a Napstertől és a YouTube-tól kezdve a Pandorán át a TikTokig.
Az Universal aggodalmai valósak, és a zeneipar néhány legsürgetőbb kihívását tükrözik: a művészek igényét a tisztességes megélhetésre, a modern licencszerződések feltételeit és a mesterséges intelligencia szerepét. Az elmúlt években a zenei cégek is kezdtek alkalmazkodni ahhoz a valósághoz, hogy a zenebarátok figyelme nem kizárólag az olyan zenegép típusú streaming-szolgáltatókra összpontosul, mint a Spotify vagy az Apple Music, hanem számos közösségi platformra, például a TikTok-ra, ahol a zene csak az egyik attrakció. A TikTok számára a kérdés az, hogy mekkora befolyást hajlandó átengedni egyetlen tartalmi partnernek. Bármennyire is fontos a zene a TikTok-on - a múltban a vállalat azt mondta, hogy "a zene a TikTok-élmény középpontjában áll" -, nem jelenti az alkalmazás élményének teljességét; mint azt minden TikTok-felhasználó tudja, egy dal lehet csupán egy sminkelési bemutató vagy egy vízvezeték-szerelési útmutató háttere.
A zenészek kulcsfontosságúak az Universal számára, amely azt állítja, hogy jobb megállapodást szeretne kötni a fellépőinek. Ugyanakkor minél tovább húzódik a vita, annál nagyobb kárt okozhat a művészeknek, legalábbis rövid távon. A TikTok létfontosságú promóciós eszköz, és a fiatal rajongók egész generációja támaszkodik az alkalmazásra, hogy felfedezzen régi és új zenéket. Az elmúlt évek legmeghatározóbb zenei pillanatai közül néhány a TikTok-on történt, Lil Nas X "Old Town Road" és Olivia Rodrigo "Drivers License" című dalának robbanásától kezdve a Fleetwood Mac "Dreams" című dalának újjáélesztéséig. Sok mai művész számára a TikTokról való távollét olyan lenne, mintha Madonnának eltűnne egy videoklipje az MTV-ről az 1980-as években.
Ugyanakkor azonban a művészek nagyon is tisztában vannak azzal, hogy jobb szerződéseket kell kötniük a zenéjükre, és hogy milyen alacsony árakkal kell szembenézniük a streaming-térségben. Ha két percig beszélgetünk egy előadóval az üzletről, azt fogja mondani, hogy több pénzt kellene keresniük a streamingből, csak nem akarják feláldozni a promóciót vagy a rajongókkal való kapcsolatukat. A világ legnépszerűbb számaiból álló, több ezer dalból álló könyvtárhoz való hozzáférés elvesztése nem tesz jót a TikToknak. A zenei komponenssel rendelkező alkalmazások a szórakoztatóipari cégekkel kötött licencmegállapodásokra támaszkodnak, és a felhasználók széles választékot várnak el. Másrészt a TikTok számos más zenei céggel is rendelkezik licencszerződésekkel, és a felhasználók hamarosan rájöhetnek, hogy ha elveszítik a hozzáférést egy Lady Gaga-dalhoz, választhatják helyette mondjuk Dua Lipa (egy Warner-előadó) dalát. A legnagyobb hatalom azonban a Universal előadóművészeinél lehet, különösen azoknál, akiknek új zenéjüket kell reklámozniuk: ha úgy érzik, hogy a konfliktus kezd jobban ártani nekik, mint amennyire egy új szerződés segítene, akkor ezt tudatni fogják.