SG.hu

Mark Zuckerberg megpróbálja felrázni a WhatsAppot

Az üzenetküldő alkalmazást a Meta közel egy évtizede vásárolta meg, de eddig szinte nem is foglalkoztak vele. Ez most megváltozik.

Amikor a Facebook közel egy évtizeddel ezelőtt 19 milliárd dollárért megvásárolta a WhatsAppot, Mark Zuckerberg ígéretet tett: a Facebook-vezér azt mondta, hogy nem fog beleavatkozni az üzenetküldő alkalmazásba, nem akarja elrontani a szoftvert. Zuckerberg ragaszkodott ehhez a filozófiához, miközben a WhatsApp világszerte több mint kétmilliárd felhasználót halmozott fel - egészen 2019-ig, amikor is elkezdte megcsapolni az alkalmazás növekedési és üzleti potenciálját. Mostanra a WhatsApp egyre fontosabb a Meta, a Facebookot, az Instagramot és más alkalmazásokat birtokló vállalat számára. A 18 és 35 év közötti, mobiltelefonnal rendelkező amerikaiak több mint fele telepítette a vállalat tanulmányai szerint, így a Meta egyik leggyorsabban növekvő szolgáltatása egy érett piacon. A Facebookon és az Instagramon megjelenő hirdetések, amelyek a felhasználókat a WhatsAppra és annak testvér üzenetküldő szolgáltatására, a Messengerre terelik, szintén olyan gyorsan nőnek, hogy idén elérhetik a 10 milliárd dolláros bevételt - közölte nemrég a vállalat.

"Ha a semmiből kiindulva elképzeljük, hogy mi lesz a jövő privát közösségi platformja, akkor szerintem alapvetően úgy nézne ki, mint a WhatsApp" - mondta a 39 éves Zuckerberg egy nemrég adott interjúban. A WhatsApp lendülete emlékeztet arra, hogy a Meta továbbra is egy olyan vállalkozás, amelyet a közösségi alkalmazások családja hajt. Bár Zuckerberg az elmúlt években dollármilliárdokat költött a metaversum magával ragadó digitális világáról szóló jövőképére és a mesterséges intelligenciára, a bevételt és az új felhasználókat az olyan alkalmazások hozzák, mint a WhatsApp. Ez teszi a cége jövőjének egyik kulcsává, amely lehetővé teszi a Meta számára, hogy költséges, kísérleti és kipróbálatlan termékeket fedezzen fel.

A WhatsApp a Meta üzleti tevékenységének gerincévé vált. Miután a tavalyi globális gazdasági bizonytalanság visszaesést hozott a hirdetésekben, a Meta leépítette alkalmazottainak közel egyharmadát. Továbbra is az alapalkalmazásaira támaszkodik az értékesítés folyamatos növekedése és a tőzsdei értékelés magasan tartása érdekében. Zuckerberg szerint a WhatsApp cégének "következő fejezete", úgy véli, az üzenetküldő alkalmazás az üzleti üzenetküldés sarokkövévé válhat, valamint elsődleges beszélgető alkalmazássá. "Most, hogy mindenkinek van mobiltelefonja, és alapvetően egész nap tartalmat gyárt és üzeneteket küld, úgy gondolom, hogy valami sokkal jobbat és intimebbet tudunk csinálni, mint az összes barátunkról szóló hírfolyam" - mondta.

Egy évtizeddel ezelőtt a WhatsApp egy teljesen más alkalmazás volt. Jan Koum és Brian Acton - két mérnök, akik korábban együtt dolgoztak a Yahoo-nál - a WhatsAppot a barátokkal és a családdal való üzenetváltás gyors, ingyenes és biztonságos módjaként építették fel. Fontos, hogy a WhatsApp adatkapcsolatot használt a mobilszolgáltatók gyakran pénzbe kerülő SMS-üzenetei helyett. A szolgáltatás emellett nem tárolta az emberek üzeneteit a szerverein. És nem rendelkezett olyan csengőkkel és sípokkal, amelyekkel más alkalmazások - például az iMessage - rendelkeznek, ami lehetővé tette, hogy még lassú adatkapcsolaton is gyorsan és egyszerűen működjön. Gyorsan elterjedt, és néhány év alatt világszerte több százmillióan töltötték le. Ez felkeltette Zuckerberg figyelmét, aki 2014-ben megvette a WhatsAppot, miután a Google és a Tencent kínai internetes vállalat ajánlatokat tett rá.

Zuckerberg kezdetben az alapítókra bízta a WhatsAppra vonatkozó legtöbb döntést, akik azután is az élen maradtak, hogy a Facebook megvásárolta az alkalmazást. Koum és Acton visszautasította a pénzkeresést és a reklámozást, a biztonságot és a védelmet helyezték előtérbe az üzenetküldő szolgáltatásban. 2016 áprilisában a WhatsApp bevezette a végponttól-végpontig titkosítást, amely megakadályozza, hogy az üzeneteket a beszélgetésen kívüli felek lehallgassák vagy megnézzék. "A Facebook sokáig a farzsebében tartotta a WhatsAppot, mint egyfajta "zöldmezős" lehetőséget a monetizációra" - mondta Eric Seufert, egy Metával foglalkozó független elemző. "Szinte értékesebb volt számukra, gyakran elhangzott, hogy "Ki tudja, mekkora üzlet lehet belőle?"."

De 2019-re Zuckerberg már azon volt, hogy nagyobb kontrollt gyakoroljon vállalata alkalmazásai felett, és összekapcsolja őket, hogy megosszák egymással az adatokat és a technológiát. Ez a WhatsApp alapítóinak és más alkalmazottaknak a távozásához vezetett. Acton egy rivális céghez, a Signalhoz csatlakozott, Koum pedig most emberbaráti tevékenységre és léghűtéses Porschék vásárlására összpontosít. Néhány korábbi WhatsApp-vezető később azzal vádolta Zuckerberget, hogy megszegte a cég megvásárlásakor tett, az adatvédelemmel kapcsolatos ígéreteit.


Zuckerberg azóta a WhatsAppot egy teljesebb körű üzenetküldő szolgáltatássá és üzletté fejlesztette. A WhatsApp több funkcióval bővült, az egyszerű emoji-reakcióktól és az üzenetek továbbításától kezdve az üzenetek eltűnéséig és az alkalmazás más eszközökön, például Mac-eken és Windows asztali számítógépeken történő támogatásáig. Életének nagy részében a WhatsApp az Egyesült Államokon kívüli felhasználók körében volt népszerűbb, az új funkciókkal azonban egyre több amerikai kezdte kipróbálni az alkalmazást. Az Egyesült Államokban a cég tanulmányai szerint a leggyorsabban a Miamiban, New Yorkban, Los Angelesben és Seattle-ben élő fiatalok körében nőtt. Egy Snapchat-szerű funkció által, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy ideiglenes szöveges, fényképes és videós frissítéseket tegyenek közzé, a világ leggyakrabban használt termékévé vált - közölte a Meta.

A WhatsApp emellett fizetős eszközöket és egyéni alkalmazásokat is kínált olyan vállalkozások számára, amelyek a platformot a fogyasztókkal való kommunikációra kívánták használni. A Chevrolet, a Lenovo, a Samsung és a L'Oreal már használ néhány ilyen eszközt, és a WhatsApp Latin-Amerikában és Indiában üzleti és hirdetési partnerségeket kötött olyan vállalatokkal, mint az Amazon és az Uber. 2017-ben a WhatsApp bevezette a "click-to-message" hirdetést, amely egy olyan hirdetési formátum, amelyet a vállalkozások megvásárolhatnak, hogy egy Facebook-csatornán belül helyezzék el. Amikor a felhasználók a Facebookon rákattintanak a hirdetésre, az a márka WhatsApp-fiókjához kapcsolja őket, ahol beszélhetnek az ügyfélszolgálat képviselőivel, vagy olyan műveletet végezhetnek, mint például a repülőjegy-foglalás vagy az áruvásárlás. Ezek a reklámok a Meta leggyorsabban növekvő hirdetési formátumává váltak - közölte a vállalat.

A Nissan az elmúlt évben olyan chatbotokat épített a WhatsAppon, amelyek segítségével az autógyártó beszélgethet a brazíliai ügyfeleivel, és elirányíthatja őket egy helyi autókereskedéshez. A Nissan új értékesítési ügyeinek 30-40 százaléka Brazíliában mostanra a WhatsAppon keresztül érkezik - közölte az autógyár -, és a szolgáltatásnak köszönhetően az átlagos 30 percről néhány másodpercre csökkent az ügyfeleknek adott válaszidő. "Nem tolakodó, mert hajlandó az ügyfeleknek a saját tempójukban segíteni" - mondta Mauricio Greco, a Nissan Brazil marketingigazgatója egy interjúban. "Ez arról szól, hogy az értékesítőinknek megadjuk a szükséges eszközöket, mert ők csak eladni akarnak".

Nikila Srinivasan, a Meta termékmenedzsmentért felelős alelnöke elmondta, hogy a vállalat a fizetési infrastruktúráját is kiépíti, és indiai, brazil és szingapúri cégekkel dolgozik együtt, hogy az emberek közvetlenül a WhatsAppon belül fizethessenek a vásárlásokért. Elmondása szerint több mint 200 millió vállalkozás használja a WhatsApp professzionális üzleti alkalmazásait.

De a WhatsApp még mindig küzd a versenytársakkal és a szabályozási akadályokkal. Legnagyobb riválisa az iMessage, az Apple natív üzenetküldő alkalmazása, amely minden iPhone-ra és Mac-re telepítve van. Emellett olyan kisebb, de közkedvelt feltörekvőkkel is meg kell küzdenie, mint a Signal és a Telegram, amelyek különösen Európában népszerűek. Európában a WhatsAppot egy új törvény, a digitális piacokról szóló törvény követelményeinek részeként arra kényszeríthetik, hogy integrálódjon a konkurens üzenetküldő szolgáltatásokkal. A vállalat közölte, hogy megkezdte a nehéz technikai munkát, hogy a WhatsApp-felhasználók üzeneteket küldhessenek a régióban a rivális alkalmazásoknak.

Egyes szabályozók a WhatsApp és az iMessage egyik fő jellemzője, a titkosítás ellen is tiltakoztak, mondván, hogy az megnehezíti a hatóságok számára a bűnözők megfigyelését vagy elfogását. Will Cathcart, a WhatsApp vezetője megvédte a WhatsApp adatvédelmi ellenőrzéseit, és azt mondta, hogy "foggal-körömmel" fog harcolni minden olyan ország ellen, amely gyengíteni akarja a titkosítást.

A WhatsApp fejlődésének egyik jele a Channels, egy szeptemberben bemutatott funkció. A Channels lehetővé teszi, hogy az emberek a telefonszámuk vagy elérhetőségeik felfedése nélkül követhessék az olyan influencerek állapotfrissítéseit, mint Bad Bunny, a zenész, aki tavaly a "Moscow Mule" című számában utalt a WhatsAppra. A WhatsAppnak jelenleg több mint 225 csatornája van, amelyek egyenként több mint egymillió követővel rendelkeznek. Cathcart szerint a cél az, hogy a WhatsAppot köznévvé tegyék, legyen szó vásárlásról, csevegésről vagy a hírekről és eseményekről való tájékozódásról. "Beszélgetésnél a WhatsApp az az alkalmazás, amelyet az Egyesült Államokon kívül használok, amikor utazom" - mondta. "Jelentősen mainstreamebbé vált."

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • noland #1
    Rázza fel a szódásszifont :D