SG.hu
Kivételt kér magának az EU-s szabályok alól a Zalando online kiskereskedelmi platform
A cég beperelte az Európai Bizottságot, mert nem akar az augusztusban hatályba lépő digitális szolgáltatásokról szóló törvény hatálya alá tartozni.
Áprilisban az EU végrehajtó szerve közzétette azon vállalatok első csoportjának nevét, amelyeket nagyon nagy online platformnak (Very large online platforms, VLOP-nak) minősítenek, és így szigorúbb szabályok vonatkoznak rájuk, amikor a digitális szolgáltatásokról szóló törvény, a DSA augusztusban hatályba lép. Most a Zalando online kiskereskedelmi platform bejelentette, hogy jogi lépéseket kezdeményezett az Európai Bizottság ellen, megtámadják az ebbe a csoportba való besorolásukat, mert ezekre szigorúbb szabályok vonatkoznak. Az EU-ban több mint 45 millió felhasználóval rendelkező nagyon nagy online platformok a társadalom működése szempontjából "rendszerszintűnek" minősülnek, és a kockázatkezeléssel és az átláthatósággal kapcsolatos különleges kötelezettségeknek kell majd megfelelniük.
A Zalando az Európai Bírósághoz benyújtott keresetében azzal érvel, hogy nem felel meg az ilyen minősítés kritériumainak, és hogy a Bizottság átláthatóság és következetesség hiányában nem döntheti el, hogy mely platformok jogosultak a címre, ami azt jelenti, hogy a cím alkalmazása egyenlőtlen. "Támogatjuk a DSA-t és annak céljait. Az Európai Bizottság azonban félreértelmezte a felhasználóink számát, és nem vette figyelembe a főként kiskereskedelmi üzleti modellünket" - mondta Robert Gentz, a Zalando társ-vezérigazgatója. "Egyszerűen nem tartozunk a DSA által meghatározott VLOP [nagyon nagy online platform] kategóriába".
A Zalando egy német kiskereskedelmi vállalat, több mint 17 000 embert foglalkoztat, és több uniós országban is jelen van. Jelenleg ez az egyetlen európai platform, amelyet a DSA szigorúbb rendszere alá soroltak. A megnevezettek között olyan jelentős szereplők vannak, mint a Facebook, a Twitter, a Google Search, a YouTube, az Instagram, a TikTok és a Wikipedia. A Zalando volt az egyetlen olyan platform a listán, amely a felhasználói küszöbérték alatti, 30,8 milliós felhasználószámot jelentett be. Később a német kiskereskedő egy második adatot, 83,3 millió felhasználót tett közzé, amely az aktív felhasználók uniós végrehajtó testület által támogatott tágabb értelmezésének felel meg.
A Zalando ennek ellenére nem rejtette véka alá nyugtalanságát amiatt, hogy egy kalap alá veszik az olyan nagy technológiai cégekkel, mint a Google, a Facebook és a TikTok, rámutatva, hogy sokkal kisebb vállalatról van szó. Múlt héten Gentz találkozott Thierry Breton belső piaci biztossal, hogy megvitassák a DSA hatálybalépésére való felkészülést. Breton "konstruktívnak" nevezte a találkozót, és azt írta utána a Twitteren, hogy "a Zalando több millió felhasználójával európai sikertörténet. A sikerrel pedig felelősség is jár". Alig néhány nappal később a Zalando bejelentette, hogy jogi úton támadja meg a VLOP-kategorizálást, miután korábban tiltakozását fejezte ki az ellen, hogy a többi megnevezett platformmal együtt szerepeljen a listán.
A vállalat azzal érvel, hogy szigorú folyamatokkal és ellenőrzési eljárásokkal rendelkezik a kínált termékek és az oldalára feltöltött tartalmak tekintetében, ezért nem jelent "rendszerszintű kockázatot" a káros és illegális harmadik féltől származó tartalmak terjesztése tekintetében, ahogyan azt a nagyon nagy online platformokról feltételezik. Azzal is vádolják a Bizottságot, hogy figyelmen kívül hagyta hibrid üzleti modelljét, amely egy kiskereskedelmi modellt kombinál, amelyben a Zalando árusítja a termékeket, egy második szálon pedig különálló márkák és kiskereskedők közvetlenül a Zalando platformján keresztül értékesítenek a vásárlóknak.
A vállalat megjegyzi, hogy kiskereskedelmi üzletága a bruttó árumennyiség 64%-át teszi ki, és azzal érvel, hogy mivel a DSA nem vonatkozik a kiskereskedelmi szolgáltatásokra, ezeket a számokat nem kellett volna figyelembe venni a Bizottság által a kijelölésről szóló határozat meghozatalakor. Végezetül a Zalando azzal érvel, hogy az uniós végrehajtó testület által a VLOP-ok értékelésére és kijelölésére alkalmazott általános eljárásból hiányzik az átláthatóság és a következetesség, különösen a "szolgáltatás aktív igénybevevőinek" számbavételére alkalmazott módszertan tekintetében.A vállalat megjegyzi, hogy az általa bejelentett címzettek száma a megadott küszöbérték alatt volt, és a "látogatók" számát adta meg, ami sokkal szélesebb kategória, mint a más vállalatok által kínált "bejelentkezett felhasználók" száma.
Úgy vélik, az egységes kritériumok vagy az egyértelmű értékelési módszertan hiánya a véletlenszerű vagy egyenlőtlen kijelöléshez vezet, ami megakadályozza az egyenlő versenyfeltételek megteremtését a vállalatok számára, és akadályozza az európai kiskereskedők tisztességes versenyét. "A partnereinkkel kapcsolatot létesítő európai látogatók száma messze elmarad a DSA által a VLOP-nak minősítéshez meghatározott küszöbértéktől" - mondta Gentz. "Biztonságos online környezetet kínálunk ügyfeleinknek, vezető márkáktól és elismert partnerektől származó, nagyszerűen összeállított termékekkel. Weboldalunkon vagy alkalmazásunkon a vásárlók csak a Zalando által gyártott vagy ellenőrzött tartalmakat látják."
Az ügy most az EU Törvényszékének hatáskörébe tartozik, amelynek általában két évbe telik, amíg döntést hoz. Addig is a Zalando kénytelen lesz megfelelni a DSA szigorúbb szabályozásának. Az Európai Bizottság nem kívánt nyilatkozni.
Áprilisban az EU végrehajtó szerve közzétette azon vállalatok első csoportjának nevét, amelyeket nagyon nagy online platformnak (Very large online platforms, VLOP-nak) minősítenek, és így szigorúbb szabályok vonatkoznak rájuk, amikor a digitális szolgáltatásokról szóló törvény, a DSA augusztusban hatályba lép. Most a Zalando online kiskereskedelmi platform bejelentette, hogy jogi lépéseket kezdeményezett az Európai Bizottság ellen, megtámadják az ebbe a csoportba való besorolásukat, mert ezekre szigorúbb szabályok vonatkoznak. Az EU-ban több mint 45 millió felhasználóval rendelkező nagyon nagy online platformok a társadalom működése szempontjából "rendszerszintűnek" minősülnek, és a kockázatkezeléssel és az átláthatósággal kapcsolatos különleges kötelezettségeknek kell majd megfelelniük.
A Zalando az Európai Bírósághoz benyújtott keresetében azzal érvel, hogy nem felel meg az ilyen minősítés kritériumainak, és hogy a Bizottság átláthatóság és következetesség hiányában nem döntheti el, hogy mely platformok jogosultak a címre, ami azt jelenti, hogy a cím alkalmazása egyenlőtlen. "Támogatjuk a DSA-t és annak céljait. Az Európai Bizottság azonban félreértelmezte a felhasználóink számát, és nem vette figyelembe a főként kiskereskedelmi üzleti modellünket" - mondta Robert Gentz, a Zalando társ-vezérigazgatója. "Egyszerűen nem tartozunk a DSA által meghatározott VLOP [nagyon nagy online platform] kategóriába".
A Zalando egy német kiskereskedelmi vállalat, több mint 17 000 embert foglalkoztat, és több uniós országban is jelen van. Jelenleg ez az egyetlen európai platform, amelyet a DSA szigorúbb rendszere alá soroltak. A megnevezettek között olyan jelentős szereplők vannak, mint a Facebook, a Twitter, a Google Search, a YouTube, az Instagram, a TikTok és a Wikipedia. A Zalando volt az egyetlen olyan platform a listán, amely a felhasználói küszöbérték alatti, 30,8 milliós felhasználószámot jelentett be. Később a német kiskereskedő egy második adatot, 83,3 millió felhasználót tett közzé, amely az aktív felhasználók uniós végrehajtó testület által támogatott tágabb értelmezésének felel meg.
A Zalando ennek ellenére nem rejtette véka alá nyugtalanságát amiatt, hogy egy kalap alá veszik az olyan nagy technológiai cégekkel, mint a Google, a Facebook és a TikTok, rámutatva, hogy sokkal kisebb vállalatról van szó. Múlt héten Gentz találkozott Thierry Breton belső piaci biztossal, hogy megvitassák a DSA hatálybalépésére való felkészülést. Breton "konstruktívnak" nevezte a találkozót, és azt írta utána a Twitteren, hogy "a Zalando több millió felhasználójával európai sikertörténet. A sikerrel pedig felelősség is jár". Alig néhány nappal később a Zalando bejelentette, hogy jogi úton támadja meg a VLOP-kategorizálást, miután korábban tiltakozását fejezte ki az ellen, hogy a többi megnevezett platformmal együtt szerepeljen a listán.
A vállalat azzal érvel, hogy szigorú folyamatokkal és ellenőrzési eljárásokkal rendelkezik a kínált termékek és az oldalára feltöltött tartalmak tekintetében, ezért nem jelent "rendszerszintű kockázatot" a káros és illegális harmadik féltől származó tartalmak terjesztése tekintetében, ahogyan azt a nagyon nagy online platformokról feltételezik. Azzal is vádolják a Bizottságot, hogy figyelmen kívül hagyta hibrid üzleti modelljét, amely egy kiskereskedelmi modellt kombinál, amelyben a Zalando árusítja a termékeket, egy második szálon pedig különálló márkák és kiskereskedők közvetlenül a Zalando platformján keresztül értékesítenek a vásárlóknak.
A vállalat megjegyzi, hogy kiskereskedelmi üzletága a bruttó árumennyiség 64%-át teszi ki, és azzal érvel, hogy mivel a DSA nem vonatkozik a kiskereskedelmi szolgáltatásokra, ezeket a számokat nem kellett volna figyelembe venni a Bizottság által a kijelölésről szóló határozat meghozatalakor. Végezetül a Zalando azzal érvel, hogy az uniós végrehajtó testület által a VLOP-ok értékelésére és kijelölésére alkalmazott általános eljárásból hiányzik az átláthatóság és a következetesség, különösen a "szolgáltatás aktív igénybevevőinek" számbavételére alkalmazott módszertan tekintetében.A vállalat megjegyzi, hogy az általa bejelentett címzettek száma a megadott küszöbérték alatt volt, és a "látogatók" számát adta meg, ami sokkal szélesebb kategória, mint a más vállalatok által kínált "bejelentkezett felhasználók" száma.
Úgy vélik, az egységes kritériumok vagy az egyértelmű értékelési módszertan hiánya a véletlenszerű vagy egyenlőtlen kijelöléshez vezet, ami megakadályozza az egyenlő versenyfeltételek megteremtését a vállalatok számára, és akadályozza az európai kiskereskedők tisztességes versenyét. "A partnereinkkel kapcsolatot létesítő európai látogatók száma messze elmarad a DSA által a VLOP-nak minősítéshez meghatározott küszöbértéktől" - mondta Gentz. "Biztonságos online környezetet kínálunk ügyfeleinknek, vezető márkáktól és elismert partnerektől származó, nagyszerűen összeállított termékekkel. Weboldalunkon vagy alkalmazásunkon a vásárlók csak a Zalando által gyártott vagy ellenőrzött tartalmakat látják."
Az ügy most az EU Törvényszékének hatáskörébe tartozik, amelynek általában két évbe telik, amíg döntést hoz. Addig is a Zalando kénytelen lesz megfelelni a DSA szigorúbb szabályozásának. Az Európai Bizottság nem kívánt nyilatkozni.