Gyurkity Péter

Több cégnek küld adatokat a Windows 11

Az operációs rendszer a Microsoft mellett egyéb vállalatokkal is folyamatosan tartja a kapcsolatot.

A redmondi cég saját fejlesztése, annak friss verziója nem is olyan rég reklámokkal egészült ki, egy másik témában azonban évekre visszamenően találunk érdekes híreket. Az adatgyűjtés meglehetősen hosszú ideje számít kiemelt témának, amelyről időről-időre elfeledkezünk, ám olykor komoly figyelmeztető jeleket kapunk ennek fontosságáról – most ismét erre kerül sor, egy külsős elemzés jóvoltából.

A napokban a The PC Security Channel nevű csatorna tette elérhetővé legújabb videóját a YouTube oldalán, ebben pedig a Windows 11 adatgyűjtési eljárását, egészen pontosan az online kapcsolattartási praktikáit, vették közelebbről szemügyre. A készítők a Wireshark nevű, jól ismert programot használták fel arra, hogy rábukkanjanak, mely cégekkel tartja a kapcsolatot a szoftver, ebből pedig gyorsan kiderült, hogy az operációs rendszer a telepítést követően számos piaci szereplőt értesít a különböző fejleményekről és telemetriai adatokról. Nemcsak a Microsoft saját platformjait szolgálják tehát ki ezen megoldással, a listán ugyanis felbukkan a Steam, a McAfee, a geo.prod.do, valamint ScorecardResearch.com is.


A videó készítői nemes egyszerűséggel a „spyware” címkét aggatták a Windows 11-re, bár ez annak idején számos korábbi verzió esetében ugyanígy megtörtént, gyakorlatilag semmi újról nincs szó. Mégis, némileg meglepő, hogy több eltérő vállalat szolgáltatásai szerepelnek a felsorolásban, miközben 20 évvel ezelőtt a Windows XP pusztán a Windows Update és a Microsoft Update szervereivel tartotta a kapcsolatot – ez utóbbit most szintén visszaigazolták, elvégezve ugyanazon tesztet. Megjegyzendő azonban, hogy a felhasználási feltételekben megemlítik a kiterjedt adatgyűjtési mechanizmust, ennek bizonyos részeit pedig már a telepítés során, illetve a későbbiekben is kikapcsolhatjuk.

A felhasználók részéről minden bizonnyal nem vált majd ki nagy visszhangot a fenti hír, tekintettel arra, hogy a legtöbben egyszerűen átugorják a feltételek elolvasását, gyorsan elfogadva azokat, hogy eljussanak a következő lépéshez. Ennek szem előtt tartása mellett is pozitív változás lenne azonban, ha a cég nyíltabban kezelné az adatgyűjtési praktikákat, azok részleteit.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • wraithLord #1
    Hát ha az ember mindennek elolvasná az EULA-jét, amit használni akar, akkor gyakorlatilag egész életében mást sem csinálna, csak EULA-kat olvasna. Foglalkozhatna ezzel első körben pl. a fogyasztóvédelem, hogy kiszűri azokat a dolgokat ezekből a dokumentumokból, amelyek tisztességtelen kiskapukat (vagy nagykapukat), privát szférát sértő tevékenységek gyakorlati létrejöttét stb. teszi lehetővé.
    Tekintve, hogy az EULA-ket általában olyan nyelven írják, hogy egyszeri ember vagy nem érti, vagy nem látja át, plusz olyan stílusban vannak megírva, hogy a legunalmasabb középiskolai kötelező olvasmány ahhoz képest jó krimi... cserébe sokkal hosszabb a legunalmasabb középiskolai kötelező olvasmánynál, és nyilván minden egyes terméknek van, amit az ember fel akarna installálni a gépére (vagy nem akarja, csak installnál nem nyomja ki a kis pipát, és felrakja magát gratiszként), szóval van belőle vég nélkül, töménytelen mennyiséggel.
    Persze tudom, van ilyen, csak nem elég.